Hur mycket betyder olika bakgrund för ett förhållande?
Jag kommer från en ganska akademisk bakgrund, pappa som doktorerat på Handels och mamma som har magisterexamen i ekonomi på Handels. Pappas bakgrund är lite mer åt arbetarhållet, men han är mycket stolt över det han åstadkommit i sitt liv (framgångsrik egenföretagare, hade företaget med mamma). Mamma kommer från en typ övre medelklass/lägre överklass bakgrund.
Båda vill mitt bästa och jag tror mamma - liksom alla mammor - ibland kan vara lite överbeskyddande. Hennes filosofi i livet är att "försök undvika dåliga erfarenheter så gott det går" och vill gärna ge mig råd och sånt enligt sin egen och andras erfarenhet så jag inte skall göra liknande misstag, eller får jobbiga motgångar i livet. Med andra ord, hon älskar och bryr sig.
Nu är det så att mina föräldrar är just i förhoppningarna att jag ska träffa en trevlig kille osv, men de verkar hoppas verkligen att se mig med någon med liknande bakgrund (akademisk). Jag förstår dem och håller med om att för olika bakgrund kan föra med sig kanske att man är okompatibel.
Jag är ihop med en gullig kille, kännt varandra sen september, blev officiellt ihop 1 februari. Har tagit det mycket långsamt pga diverse tankar jag haft. En del av dem har handlat om våra skilda bakgrunder.
Han är från lite mer arbetarbakgrund om man nu ska använda det uttrycket. Hans kompisar är inte direkt den typ jag brukar umgås med, men jag har hittills kommit ganska bra överens med dem. Han vet om detta. Han kommer bra överens med mina vänner, gamla som nya. Heck, mina gamla vänner är frälsta i honom.
Jag berättade igår för mamma om honom och hon var inte emot oss, hon sa idag på telefon att hon såg att ämnet betydde mycket för mig, men hon började ställa frågor som "Är han stolt över det du gör, ditt jobb och dina ambitioner? Är du stolt över det han gör?" och "Om det blir ni i framtiden, är du beredd att vara den som kanske drar i förhållandet ekonomiskt?" "När du ber honom om råd m.m. kommer du ha förtroende för hans svar?".
En del saker hon frågade hade jag redan ställt mig i höstas och vintras. Jag erkänner att hans bakgrund har varit en av anledningarna till att jag velat ta det lugnt och inte blivit ett officiellt par förrän i nyligen. Det jag kom fram till var att jag ville ge det en ärlig chans. Känns det fel eller skiter sig, so be it. Samtidigt så blir jag ju emotionellt upprörd/förvirrad/analyserande igen när mamma ställer många frågor. Vissa som jag redan tänkt innan, vissa som är relevanta och jag kanske borde ställa mig, samt en del jag inte kan svara på nu för det är för tidigt. Jag börjar analysera igen och undra...
Det jag undrar är, hur mycket tror ni olika bakgrund betyder för ett förhållande?