• Carmilla79

Hur mycket betyder olika bakgrund för ett förhållande?

Jag kommer från en ganska akademisk bakgrund, pappa som doktorerat på Handels och mamma som har magisterexamen i ekonomi på Handels. Pappas bakgrund är lite mer åt arbetarhållet, men han är mycket stolt över det han åstadkommit i sitt liv (framgångsrik egenföretagare, hade företaget med mamma). Mamma kommer från en typ övre medelklass/lägre överklass bakgrund.

Båda vill mitt bästa och jag tror mamma - liksom alla mammor - ibland kan vara lite överbeskyddande. Hennes filosofi i livet är att "försök undvika dåliga erfarenheter så gott det går" och vill gärna ge mig råd och sånt enligt sin egen och andras erfarenhet så jag inte skall göra liknande misstag, eller får jobbiga motgångar i livet. Med andra ord, hon älskar och bryr sig.

Nu är det så att mina föräldrar är just i förhoppningarna att jag ska träffa en trevlig kille osv, men de verkar hoppas verkligen att se mig med någon med liknande bakgrund (akademisk). Jag förstår dem och håller med om att för olika bakgrund kan föra med sig kanske att man är okompatibel.

Jag är ihop med en gullig kille, kännt varandra sen september, blev officiellt ihop 1 februari. Har tagit det mycket långsamt pga diverse tankar jag haft. En del av dem har handlat om våra skilda bakgrunder.
    Han är från lite mer arbetarbakgrund om man nu ska använda det uttrycket. Hans kompisar är inte direkt den typ jag brukar umgås med, men jag har hittills kommit ganska bra överens med dem. Han vet om detta. Han kommer bra överens med mina vänner, gamla som nya. Heck, mina gamla vänner är frälsta i honom.

Jag berättade igår för mamma om honom och hon var inte emot oss, hon sa idag på telefon att hon såg att ämnet betydde mycket för mig, men hon började ställa frågor som "Är han stolt över det du gör, ditt jobb och dina ambitioner? Är du stolt över det han gör?" och "Om det blir ni i framtiden, är du beredd att vara den som kanske drar i förhållandet ekonomiskt?" "När du ber honom om råd m.m. kommer du ha förtroende för hans svar?".

En del saker hon frågade hade jag redan ställt mig i höstas och vintras. Jag erkänner att hans bakgrund har varit en av anledningarna till att jag velat ta det lugnt och inte blivit ett officiellt par förrän i nyligen. Det jag kom fram till var att jag ville ge det en ärlig chans. Känns det fel eller skiter sig, so be it. Samtidigt så blir jag ju emotionellt upprörd/förvirrad/analyserande igen när mamma ställer många frågor. Vissa som jag redan tänkt innan, vissa som är relevanta och jag kanske borde ställa mig, samt en del jag inte kan svara på nu för det är för tidigt. Jag börjar analysera igen och undra...

Det jag undrar är, hur mycket tror ni olika bakgrund betyder för ett förhållande?

• Svar på tråden Hur mycket betyder olika bakgrund för ett förhållande?
  • valkyriana

Olika bakrund betyder nog så mycket som du får det att betyda.

Om det är ett problem för dig att han är en arbetare- ja då har ni problem. Om man inte respekterar och älskar sin respektive för det han eller hon är då kan det aldrig fungera.

Jag skulle till expempelvis ALDRIG starta ett förhållande med en riktig "bratt" som ser ner på "arbetarklassen".

Du är den enda som vet om det är ett problem, och han då naturligtvis- ni är ju två parter.

• Hammerman

Bakgrunden spelar väl egentligen bara någon roll om personligheten den format blir helt jävla inkompatibel med en själv och ens bekantskapskrets, och så verkar det ju inte direkt vara i det här fallet. Älskar du honom för vem han är, eller är det viktigaste att han har råd att byta ut sin BMW mot en nyare en gång i halvåret?

• MrsRose

För mig betyder olika bakgrund inte ett dugg. Det viktigaste tycker jag är personen och hans värderingar. Jag anser inte att det har med ekonomisk status att göra...

• pallesj

Vi har också olika bakgrunder och olika uppfostringar men tycker inte det betyder nåt för oss, bara att man får anpassa sig när man träffar familjen lite men jag har ju valt han för den han är o han mig.

• bofinkarna

Hej..
    Har läst vad du skrivit och blir lite modfälld faktiskt. Självklart ska man tänka igenom innan man går in i någonting men som man sagt här ovan, om du kan respektera honom för det han gör och den han är så ser jag inga hinder. Frågan är om du kan det och den frågan kan bara du svara på. Vi lever i ett litet vridet samhälle där utbildning helt plötsligt blivit "ett måste".
    Men vad säger att han inte kan "arbeta upp sig"? Människor som är "rika" kan också förlora sin rikedom.. Om människor från olika delar av världen kan ha lyckliga äktenskap, fullt av prövningar liksom alla äktenskap så tror jag absolut på er. Om ni är beredda att kämpa tillsammans och älska varandra som de personer ni är oavsett bakgrund. :)

• johansdotter

Oj ursäkta....men du låter en aning snorkfröken....duger han åt mig som bara är en simpel arbetare...

Om du har sådana tankar om dig själv så kanske det är dig du borde titta mer på än han....

Tom prinsessan Viktoria älskar sin Daniel...."trots att han bara är en simpel människa..."

....ojojoj...bäst jag lämnar denna tråd...

• Nessan

Eftersom ens bakgrund till stor del har påverkat ens värderingar så kan det nog ha viss betydelse. Men jag tycker du i så fall skall fokusera just på värderingarna snarare. Om det blir ni och ni kommer få barn i framtiden så är just biten med värderingarna viktigt. Det är lätt att utgå från att andra tänker som en själv och att det då det kommer till barnuppfostran kan komma som en chock att man tycker helt olika.

• pallesj

Är bara du som kan svara, men det verkar på dig som om det betyder mycket med bakgrunder o att han inte "duger" åt dig för att han är arbetare. Älskar man varandra o kan se sig själv leva resten av livet med den andra ska dens bakgrund o status o inkomst inte spela nån roll.

• FruRålin080808

Man får ställa sig frågan vad man vill ha ut av ett förhållande och utgå från det. Jag tycker att Valkyriana har en poäng när hon påpekar att det är man själv som lägger en betydelse i frågan. Är det så viktigt att man har lika bakgrund kanske man ska ta sig en funderar på om förhållandet är värt att bygga vidare på. Jag skulle personligen aldrig se på personens bakgrund. Det som är viktigt är hur personen i fråga är och om vi kan utvecklas tillsammans, älska och respektera varandra för de personer vi. Att lägga värderingar i hur många universitetspoäng man har eller hur fett bankkonto man har är väldigt ytligt anser jag. Det kan vara så att man kan tillföra varandra väldigt mycket om man har olika bakgrund, det kan vara lärorikt att se andra sidor av samma mynt...sidor man kanske aldrig hade sett annars. Jag håller på att avsluta min akademiska utbildning och min blivande man arbetar utan att ha en akademisk utbildning...Vi har det hur bra som helst och
    älskar varandra. Om jag vänder på allting och tar det ur "mammaperspektivet" skulle jag aldrig som mamma påverka mina barns val av partner. Det är deras val och jag hoppas att jag har gjort mitt jobb som förälder och sett till att de gör val som är bra för dem och som gör dem lyckliga, oavsett vilken bakgrund deras partner har. Om du aldrig har dåliga erfarenheter av livet hur ska du då kunna växa som människa och bli starkare. Man kan inte skyddas från allting och vissa perioder i livet kanske en människa väldigt bra för dig, medan en annan kan vara bra en annan period i livet...

• Lillsnufflan

Jag har levt i snart åtta år i ett precis sådant förhållande. Båda mina föräldrar är akademiker. Pappa är doktor i fysik och mamma hoppade av sin forskarutbildning och arbetar i dag som rektor för en gymnasieskola. Min syster har två universitetsexamina och jag har till och från studerat på universitetet sedan jag tog studenten (jag har varvat det med att arbeta inom studentvärlden på olika sätt). Båda mina svärföräldrar har traditionella arbetaryrken och min m2b är lagerarbetare.

Har det lett till några problem? Nej, faktiskt inte alls. Eller nja, den första tiden var min m2b lite rädd att jag skulle dumpa honom för någon akademiker som skulle ge mig större intellektuell stimulans. Men intelligens ligger ju inte i en examen och jag och min m2b har djupa stimulerande samtal med varandra akademisk examen eller ej.

Jag tror att det krävs olikheter i ett förhållande. Det måste finnas skillnader, det är det som gör oss nyfikna på varandra och gör att vi kan fortsätta lära oss mer om varandra och bli stimulerade även när vi varit tillsammans i femtio år eller så. Om jag var ihop med någon som var precis som jag skulle det vara ganska ospännande. Jag vet ju redan hur jag själv funkar och vad jag tycker. Jag tror inte att det är en slump att jag inte är ihop med min bästa killkompis, vi är alldeles för lika, det blir ingen passion.

Sen är det klart att man kan vara för olika också. Om man har helt olika värderingar kanske. Om en är ateist och den andra djupt troende och man inte kan låta bli att predika för varandra kanske. Eller att den ena vill skaffa barn och den andra inte. Då kan det ju bli problem. T.ex. har jag och min m2b fått jobba rätt hårt med att komma överens om hur vi ska uppfostra vår son eftersom m2b är mycket strängare än jag. Det har definitivt varit en av de stora utmaningarna i vårt förhållande, och det har ju inget med akademiker/arbetarbakgrund att göra. Samma diskussion vet jag att min syster har med sin sambo som också är akademiker.

Och det här med att vara stolt över det man gör/den andra gör? Min svärmor är undersköterska och jag är helt säker på att hon gör större nytta för samhället och sin medmänniskor än min far som ägnar dagarna åt att titta på stjärnor (han är astrofysiker). Dessutom är det inte heller givet att man tjänar mer som akademiker än inom ett traditionellt arbetaryrke idag. Många industriarbetare tjänar ungefär lika mycket som min pappa.

Sammanfattningsvis: Nej, jag tror inte det spelar så stor roll, det finns hur som helst andra saker som är mycket viktigare. MEN: allt kan ju bli problem om man gör det till det.

Det blev ett långt svar, men så var det ju en lång fråga också.

Svar på tråden Hur mycket betyder olika bakgrund för ett förhållande?