• Vinterbruden 08

Shopping i KINA

Hej allihop!! Jag ska till Kina om en månad och undrar om det är någon som har varit där som kan rekomendera mig på vad jag bör köpa.. Är bara där i 5 dagar (reser med jobbet) så här handlar det om att planera.. Är det någon vits att se efter ringar där, tänkte om man kanske kunde göra ett kupp

Alla tips mottages med ett stort TACK!!

• Svar på tråden Shopping i KINA
  • Humlan66

Min svärmor har vart där och hon sa
    ,att det mesta är billiga kopior där. hon ska hit på söndag så jag kan fråga mera då

• Vinterbruden 08

Ja kan du inte göra det.. Jag har också hört att det är mycket kopior men att det är BRA kopior, bra kvalitet osv.. Ibland tom gjorda på samma fabrik som orginalet.. Hmm hoppas att jag skulle hitta vigselringarna där.. Hade ju varit kanon!!

• Celeste97

Allt som har med pärlor att göra ska du kika efter! Halsband, armband etc. Om inte till dig själv så kanske till din mamma, tärna osv.
    Kanske titta efter vita skor också?

• Den Förväntansfulla

Hejsan!

Min sambo jobbar på Sony Ericsson och var i Kina, Bejing, i julas. Han kom hem med en alldeles nyinköpt resväska full med kläder, alla kopior. Det finns en hel del märkeskopior och jag kan säga att allt inte är av speciellt bra kvalitet, det varierar. Två av tröjorna jag fick har tappat sina tryck i tvätten när jag tvättade dem på 40 grader. Något som försvårar tvättningen är att det sällan anges tvättråd för kläderna. Men sambon har haft riktigt tur med sina kläder, de är rejäla och håller fint i tvätten, både skjortor och tröjor. I Bejing finns det en enorm pärlmarknad där man kan köpa alla sorters pärlor(sötvatten) i alla färger. Jag fick ett halsband med vita pärlor och jag tycker det är jättefint, även om det ska träs om omgående eftersom det inte har så bra lås.

Det finns också siden av olika kvaliteter och sorter. Kanske något att tänka på inför bröllop :)

Maten och bordsskicket ska vara under all kritik så smuggla med så mycket du kan från hotellfrukosten så du slipper gå hungrig...

Glöm inte att pruta, pruta och pruta igen, de kastar ut dig när de tycker du går för långt så då vet du ungefär var priserna ligger, d.v.s. budet innan du sparkades ut. Gå då vidare till nästa försäljare och börja buda igen.

Hoppas det var till någon hjälp.
    Lycka till och ha så trevligt i Kina!

• Tjinglan

Hej!
    Jag åker dit om en vecka, kan ge en alldeles färsk rapport när jag är tillbaka den 29 april! Ska vara där i 10 dagar, och bo hos en kompis som bott där sen i oktober, så jag kommer säkert kunna ha många tips!

• lillfraggel1

Jag handlade som en galning när jag och sambon var där. Åkte dit med två helt tomma resväskor och fick sitta på dem för att få igen dem när vi skulle hem. Kastade skor och kläderna som jag hade på mig när jag åkte dit för att få med mig så mycket som möjligt. Pärlor ska du verkligen köpa i massor. Bra presenter för flera år famöver. Jeans va jätte bra och billiga. Disel och Lee betalade jag 80kr för och Rock republik 120 men då prutade jag på ganska friskt. Om man köper flera halsband eller jeans så får man ner priset. Jag köpte 5 pärlhalsband men fina jämna pärlor (ej repiga eller potatisformade.) + 2 arband och 7 par örhängen för 500:- Halsband med svävande pärlor betalade jag 15kr för. Örhängen 5 - 15kr. Armband i fyra rader med potatis pärlor kostade 10kr. Man blir helt galen. Om du ska köpa DVD filmer så måste du veta var du ska handla för mycket är skit men de kostar bara 5 -10 kr. Men det är onödigt att köpa om man inte vet att de fungerar. Det finns dock ställen som endast säljer bra kvalité. Skor i alla former är jääte billigt. Jag köpte 5 par. Sambon köpte svarta fion skor i skinn för 50kr paret men det var ej på turist stråken. Ta inte taxi för det tar jätte mycket tid. Åk i den super billiga och smidiga tunnelbanan. Gå till biblioteket och kopiera en tunnebanekarta så att du har en innan du åker dit. ÅK och handla på sidenmarknaden om du vill ha billiga märkes kopie kläder. Pärlsmycken handlar du billigast och bäst kvalite´på pärlmarknaden (obs det finns 2).
    Det finns massor med saker som man vill shoppa i Kina och man ångrar sig att man inte köpte mer av vissa saker. Jag ångrar att jag inte köpte mer pärlsmycken för det hade varit så bra presenter till dem som ska sjunga eller servera på bröllopet så shoppa loss och var inte blyg med prutningen. (Sprit år också jätte billigt.) Lite kul att man kan köpa sprit på plastpåse...

• Vinterbruden 08

åhhh tack för alla bra tips Blir i alla fall skor och pärlor.. Men hur är det med Guld, ingen som vet??
    Tjinglan - väntar med stor spänning på vad du har att berätta..

Silkesmarknaden står på agendan så dit ska vi Det blir säker en kanon resa!!

• egensinnig

Jag var i Shanghai för ett par år sedan och vi köpte määäääääängder med "fake". Framförallt jackor, skjortor, pashmina, slipsar, klockor. Kolla noga hur kvaliteten verkar. Är sömmarna jämna o raka osv. Vi haer inte haft problem med något.
    Största kapen vi gjorde var våra skräddarsydda kläder. Du kan beställa och ta mått och få det klart till nästa dag om du ligger på.
    Jag sydde upp flera kostymer i bla cashmere, en borderad, vadderad sidenjacka med svart pälskrage, festkläder osv. Allt för ca 1000 kr tillsammmans.....
    Mannen 2 kostymer, lång cashmererock, 2 uddakavajer för 1000 kr....

Guld tror jag du kan köpa så länge det är en butik i ett finare distrikt. Be om äkthetsintyg och stämplar

• lillfraggel1

Jag skulle inte lägga ner en tid på att handla guld. Guldpriser sätt efter världsmarknaden.
    Siden pyamas + nattlinnen var super billiga och av jätte bra kvalité.

En rolig skräp grej som jag köpte på gatan var fejk rolex för 10kr st. Första gången jag var där för 2 år sedan köpte jag 4 st och alla fungerar fortfarande. Min pappa har sin på sig varje dag. Den tickar i stället för att glida fram som en äkta men han tycker att den är snygg så spela roll hehe
    Klockorna köpte jag bara på skoj och hade verkligen inte räknat med att de skulle fungera. EN av klockorna har jag bytt batteri på också. Köpte två gucci kopior på ett varuhus också och de fungerar också fortfarande. Mina vänners Mao klockor la däremot av direkt nästan. En sak som jag ångrar att jag inte köpte var silkestäcken från väveriet som vi besökte. Jag har sovit i silkes täcken och de är helt underbara. De allra tunnaste hade jag velat ha till sommartäcken. Så jag hoppas att jag kommer i väg till Kina igen för då blir det täcken. På fabriken och i vissa affärer så kan de suga ut all luft så att täcken , jackor m.m inte ska ta så stor plats i väskan. Kolla dock att det är den varan som du har valt som de packar åt dig. Det var en som försökte lura mig med en dålig canada goos kopia men jag såg att det inte var samma tyg som på jackan jag provat.

• Tjinglan

Hallå hallå!
    Igår kom vi tillbaka från 10 dagar i Peking. Snacka om fullpackade väskor, det finns massor att shoppa! Tyvärr tar det en del på krafterna om man vill shoppa billigt dock, eftersom man verkligen måste pruta. På de billiga marknaderna kan man få ner priset, ibland med så mycke som 10ggr! Det bästa är att verkligen veta i förväg ad saker kan kosta, då blir det lätt att pruta eftersom man kan vara säker på det pris som man säger, och säga till försäljaren att man vet vad det man tänkt köpa är värt. Vi blev riktigt bra på att pruta i slutet av veckan.
    Rent allmänt är följande billigt:
    * Sy upp kläder (fast det hinner du inte på 5 dagar, man vill helst göra 2 fittings för att det ska sitta snyggt)
    * Sidentyg - Se till att hitta bra kvalitet. Kan vara svårt på de stora marknaderna där kvaliteten kan variera rätt mycke. Jag gick på säkert kort och åkte till en affär där jag vet att de flesta ambassadmänniskora syrupp sina kläder. Där kan man inte pruta särskilt mycket, men man vet att det är bra grejor. Meterpriset beror lite på tjocklek etc men ligger i den affären oprutat runt 90 kr.
    * Pärlor - Finns i otroligt varierad kvalitet. Läs på om hur man ser om de är äkta eller inte. Se till att titta noga på pärlorna för att se om de är riktig runda och utan en massa fel.
    * Kopior - Skor, väskor, kläder, rubbet! Ha koll på vad saker ska kosta. Sneakers(pumakopia) 50 RMB(ca 45 kr), pumps ca 80 RMB. Väskor säger försäljarna att det är äkta läder är det verkligen inte alls säkert att det är så, även om de visar att det går att elda på "skinnet"
    * Glasögon - Jättebilligt! På marknader som Ya Show eller sidenmarknaden, eller pärlmarknaden i Peking kan de med en maskin kolla dina ögon och göra glasögon till dig på en halvtimme. Jag har perfekt syn men ville ha snygga glasögon ändå. Köpte två par snygga Max Mara och Ray ban bågar för 150 RMB(hörde ån säga att man kan pruta ner dem till 80, men jag pallade inte), och slipade linser skulle kosta ca 200 till. Alltså strax över 300 kronor för två par glasögon.
    * Spa! - Passa på att unna dig spa! De håller på att höja priserna inför OS, men en manikyr inne på t.ex. Ya Show-marknade(4:e våningen till höger efter rulltrappan) kostar 20 RMB och tar en timme. Så lyxigt! Klippning är också billigt, och min blev kanonbra.
    * bakgrejor - Jag brukar bara bröllopstårtor åt vänner som gifter sig, och har även tänkt bara min och min m2b:s. Hittade hör och häpna en affär mitt i Peking där en söt liten gubbe som inte kunde ett ord engelska sålde mig en stor bakform för 30 RMB och ett set med 24 spritstyllar för 56 RMB. Det var så tokbilligt att jag inte ens brydde mig om att pruta

Bra att tänka på:
    Taxi är tokbilligt, men taxichafförerna är urkassa på engelska. Enligt min vän som bor i Peking håller chafförerna på att utbildas i engelska nu inför OS, så det blir väl bättre. Annars måste man ha en karta där namn och adresser står med kinesiska tecken för att chaffören ska förstå. Under våra 10 dagar hade vi bara en enda taxichaffis som kunde något enstaka ord engelska. Taxi från flygplatsen till Peking ca 30 min färd = 60-70 RMB (runt 60 kr)

Pärlmarknaden oc sidenmarknaden är väldigt stora marknader, och är i mitt tycke rätt så hetsiga. Vi bodde på gång avstånd till Ya Show(ligger i nordöstra Peking mellan 2:a och 3:e ringvägen) och var därför där ganska många gånger. Ya show har precis samma grejor som de andra marknaderna fast inte lika mycke av varje grej. Vill man åka till Ya Show sätter man sig i en taxi och säger "Ja shu"(så uttallas Ya Show) och möjligtvis lägger man till sanlitun(det är området Ya Show ligger i) "tun" i sanlitun uttalas med samma u ljud som i engelskans burn.

När det gäller mat så rekommenderar vi absolut att äta på de lite sunkigare kineshaken. Så god mat man kan få till inga pengar alls! Jag var lite rädd för att bli dålig i magen drborta, men jag var faktiskt bttre i magen där än vad jag är härhemma! Åker du till pärlmarknaden kan jag rekommendera vårt favoritlunchställe. Om du står med pärlmarknaden i rygge ligger den till höger om pärlmarknaden på andra sidan gatan. Jätterökigt och fullt av kineser som åt och drack öl när vi var där, men oooo så god mat! en rätt kostar ca 15-20 RMB. Vi bestllde alltid in 3 rätter + ris oc sen kunde man sitta och plocka och äta tills man stornade. Härligt!!

Hör av dig om du vill ha fler tips!

• Vinterbruden 08

VÄLKOMMEN TILLBAKA OCH TUSEN TACK FÖR DINA RÅD!!!

aaaa då vet jag vad jag ska handla Skor, väskor, pärlor och glasögon.. Här är det viktigt att veta vad man är ute efter fort eftersom vi har så lite tid... Men kanon.. Vi har inbokat i planen att åka till sidenmarknaden och vara där i en eftermiddag så då får jag väl handlat lite i alla fall.. Får väl helt enkelt plocka fram det svarta beltet i shopping.. Bör jag ta ut kontanter (tar kanske inte kort överallt) till markanden??
    En sak till, hur var vädret där, varmt, kallt,blåsigt.. Ja vi reser ju nästa söndag.. Börjar bli spännande nu!!

• Tjinglan

Absolut ta med kontanter! Det är nästan bara kontanter som gäller på marknaderna.

Förresten, resvskor är också billigt (kopior såklart). Vi packade enbart i handbagage dit och köpte stora resväskor där och fyllde med alla våra shoppingfynd! Golfklubbor ochså billigt. Ett set Callaway 13 klubbor, väska+reseväsk(till flyget), strumpor och en keps(!) för 1500 RMB (utan att pruta...man kan säkert få det ännu billigare).

När vi åkte från Peking häromdagen var det 25 grader varmt och skönt, men när vi kom hade det kommit förbi nån tyfo en bit bort som gjorde att det var 12 grader och regn... Enligt de som bor i Peking är det dock ytterst ovanligt med regn, så ta med kläder för svensk sommar typ.

Tänk på att priset de ger dig på marknaden i princip alltid går att pruta ner med 60% (dvs det riktiga priset är MAX 40% av utgångsbudet, och ibland ännu mindre). Utgångspriset på ett par glasögon tror jag var 650 RMB, och jag hade som sagt fått två par för 350.

Lycka till!!

• Vinterbruden 08

Ja men jag måste ju packa några jobbkläder eftersom vi ska på affärsmöten där.. Men nu vet jag, ta ut massa kontanter, pruta som en galning, ingen pratar engelska.. JAPP japp här har jag memorerat allt det du skriver.. Ska nog få det till att gå bra..

En sak till, hur vet jag om pärlorna jag köper är bra eller dåliga då?

• Tjinglan
    Det låter bra, du kommer vara grym på shoppingen!

Det är inte lätt det där med pärlor. Jag har fått några småtips som man kan följa:
    * Äkta pärlor känns ofta kallare än fejkpärlor.

* Titta på lystern på pärlorna(gå in i en bra affär här i Sverige så ser du hur riktiga pärlor ska skimra)

* Titta på pärlorna på nära håll, om borrhålen ser ojämna och dåliga ut är det stor risk att pärlorna är oäkta.

* För att vara riktigt säker på om pärlan är äkta har jag läst att man kan skrapa med en kniv för att de att den är riktig rakt igenom, men det förutsätter ju att man har en extra pärla vid sidan av att testa på, vilket man väl oftast inte har.

* När försäljaren sträcker fram pärlorna visar de dig ett långt band med pärlor. Snurra bandet fram och tillbaka för att se om pärlorna är jämna och runda. Ju jämnare och rundare, desto dyrare.

* Titta noga på pärlorna, ju fler små prickar eller skavanker, desto billigare.

*Kolla så att pärlorna längst ut på bandet är samma storlek som pärlorna mitt på bandet.

När du bestämt dig för vilka pärlor du vill ha knyter försäljaren ditt halsband, armband etc. efter den längd du vill ha. Är du inte riktigt nöjd med priset som prutningen lett till är det oftast rätt lätt att säga något i stil med "Det priset är ok om jag får örhänge och armband på köpet". Försäljarna är hyfsade på engelska, och se upp! En del försäljare på de stora marknaderna har lärt sig lite svenska fraser, så om du diskuterar med din respektive kan det vara klokt att inte säga hur mycket pengar du tänkt ge, för ibland fattar de precis vad du säger, och då kan det förstöra hela prutningen.
  • Tjinglan

Förresten, du måste berätta hur det gått när du kommer hem!! Jag blir ju jättenyfiken!

• Vinterbruden 08

Nu är jag hemma igen och tro mig jag har shoppat VIsst han vi sy upp kläder, sidenklänningar på 8 timmar (jag köpte inte det men dom andra) köpte skor, väskor, glasögon - betalade 300 rmb för styrka i glasen och ett par DG solglasögon, tokbilligt.. Massa kläder till gubben och våran dotter, några klänningar och en MaxMara jacka till mig.. Vi hade ett fullt schema med allt som skulle göras men vi hade 2 shopping tillfällen tot ca 6 timmar och jag hanlade 14 KILO och inga vinterkläder här inte, det skulle inte ha fått plats i resväskan..

Samma dag som vi landade så var ju jordbävningen, vi kände inte av den själva men märkte ju av den genom människor vi mötte, vi ville gå och ge blod men dom hade tillräckligt så vi skänkte en slant i stället.. Men helt bestämd är jag på att resa tillbaka, så mycket kvar att se!!

• Tjinglan

Härligt med shoppingen! Ja Peking kan verkligen rekomenderas både för shopping och för att se. Muren var helt fantastisk!

Jobbigt med jordbävningen. Skönt att höra att de hade blod nog i vilket fall.

Svar på tråden Shopping i KINA