Det låter bra, du kommer vara grym på shoppingen!
Det är inte lätt det där med pärlor. Jag har fått några småtips som man kan följa:
* Äkta pärlor känns ofta kallare än fejkpärlor.
* Titta på lystern på pärlorna(gå in i en bra affär här i Sverige så ser du hur riktiga pärlor ska skimra)
* Titta på pärlorna på nära håll, om borrhålen ser ojämna och dåliga ut är det stor risk att pärlorna är oäkta.
* För att vara riktigt säker på om pärlan är äkta har jag läst att man kan skrapa med en kniv för att de att den är riktig rakt igenom, men det förutsätter ju att man har en extra pärla vid sidan av att testa på, vilket man väl oftast inte har.
* När försäljaren sträcker fram pärlorna visar de dig ett långt band med pärlor. Snurra bandet fram och tillbaka för att se om pärlorna är jämna och runda. Ju jämnare och rundare, desto dyrare.
* Titta noga på pärlorna, ju fler små prickar eller skavanker, desto billigare.
*Kolla så att pärlorna längst ut på bandet är samma storlek som pärlorna mitt på bandet.
När du bestämt dig för vilka pärlor du vill ha knyter försäljaren ditt halsband, armband etc. efter den längd du vill ha. Är du inte riktigt nöjd med priset som prutningen lett till är det oftast rätt lätt att säga något i stil med "Det priset är ok om jag får örhänge och armband på köpet". Försäljarna är hyfsade på engelska, och se upp! En del försäljare på de stora marknaderna har lärt sig lite svenska fraser, så om du diskuterar med din respektive kan det vara klokt att inte säga hur mycket pengar du tänkt ge, för ibland fattar de precis vad du säger, och då kan det förstöra hela prutningen.