• Emmmmm
    Äldre 9 Apr 22:45
    4535 visningar
    5 svar
    5
    4535

    byte av namn kostnad?

    kostar det något att byta efternamn i samband med vigseln? om min sambo är döpt, och byter till mitt skyddade släktnamn? eller det kanske inte spelar någon roll? vet ni om man måste göra adressändring, så posten hamnar rätt med nya namnet

  • Svar på tråden byte av namn kostnad?
  • Bluebr­ide
    Äldre 9 Apr 22:47
    #1

    vid vigsel ska det inte kosta ngt

  • matild­aochni­klas
    Äldre 9 Apr 23:16
    #2

    kostar det någonting att ta ett gammalt släktnamn då? förlåt om jag lånar tråden lite!

  • Äldre 10 Apr 05:33
    #3

    Att byta till sin respektives efternamn ska inte kosta något. Däremot kostar det ju att byta id-handlingar, nytt pass t ex kostar 400 kr.

    Att gemensamt ta ett nytt namn kan kosta, det beror på vilket namn man ska ta och hur.

    LÄs mer:
    skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

    www.prv.se/Personnamn/

  • Annaoc­hHenri­k
    Äldre 10 Apr 07:09
    #4
    Emmmmm skrev 2008-04-09 22:45:24 följande:
    kostar det något att byta efternamn i samband med vigseln? om min sambo är döpt, och byter till mitt skyddade släktnamn? eller det kanske inte spelar någon roll? vet ni om man måste göra adressändring, så posten hamnar rätt med nya namnet
    Såhär är det: Även "Svensson" är ett skyddat släktnamn, det vill säga att man måste uppfylla vissa krav för att få ta namnet. Det spelar ingen roll om det är 2 st som heter namnet eller 500.000, det är samma regler som gäller.
    Och att byta ut sitt efternamn mot makens/makans i samband med vigsel kostar aldrig någonting oavsett vilket namn det handlar om (om det är första gången man byter efternamn, annars får man gå via pant- och registreringsverket och då kostar det).
    Ansöker man om ett gammalt släktnamn som ingen av er heter i dagsläget är ansökningsavgiften 1500...

    Adressändring måste ni inte göra! Däremot får ni ju ändra namn på brevlådan, så att posten kan komma rätt!
  • Emmmmm
    Äldre 10 Apr 07:18
    #5

    pass har gått ut o hans körkort går ändå ut om 1,5 år så det är dax att byta ändå :)

Svar på tråden byte av namn kostnad?