• Nikajo

Budgeten spräckt så in i...!!!

Min m2b bad mig lista alla utgifter som återstår inför bröllopet. Vi trodde vi skulle klara det på 70,000kr inkl resan, men hahaha...det har jag insett för länge sen att det var en dröm! Med kalkulatorn i handen, så hamnar vi på över 130,000kr!!! Hoppla! Att vi inte reste bort, och gifte oss på sandstranden, som jag hade sagt från början, men min m2b ville ha hela baletten! Skyll sig själv! (han sa nu när han såg budgeten, att han inte alls hört mina önskemål om strandbröllop!?!) Hah! Får ÅNGEST!!! Vill bara avboka allt, och gifta mig på vår smekmånadsresa vi bokat. (men ändå inte innerst inne...fniss!) m2b bara ler och tycker att jaha...OK det blev dyrt, men än sen!?

• Svar på tråden Budgeten spräckt så in i...!!!
  • Tant Doris

Vi har också/kommer att spräcka vår. Hade en budget på 20 000:- från början men är nu uppe i 40 000:- . Får se vad vi kan dra ner lite på...

• Utomlands 2008
    Nikajo skrev 2008-04-04 14:15:47 följande:
    Min m2b bad mig lista alla utgifter som återstår inför bröllopet. Vi trodde vi skulle klara det på 70,000kr inkl resan, men hahaha...det har jag insett för länge sen att det var en dröm! Med kalkulatorn i handen, så hamnar vi på över 130,000kr!!! Hoppla! Att vi inte reste bort, och gifte oss på sandstranden, som jag hade sagt från början, men min m2b ville ha hela baletten! Skyll sig själv! (han sa nu när han såg budgeten, att han inte alls hört mina önskemål om strandbröllop!?!) Hah! Får ÅNGEST!!! Vill bara avboka allt, och gifta mig på vår smekmånadsresa vi bokat. (men ändå inte innerst inne...fniss!) m2b bara ler och tycker att jaha...OK det blev dyrt, men än sen!?
    Hoppsan! Ja, det var minst sagt en rejäl skillnad...

Vi kommer köra på sandstrandsvarianten då vi alltid prioriterat resor före att vara konventionella... Dessutom föredrar vi att lägga engagemang och pengar på något som varar i flera veckor/någon månad istället för en dag. Även om minnet så klart varar för alltid i båda fallen.

Men huvudsaken är att man som brudpar blir nöjt med SIN dag och SINA val. Vore för trist om det blir såsom för kompisar till mig, de grämer sig fortfarande över att det blev så dyrt med ett bröllop som de känner att de tappade kontrollen över. BT hade tyvärr en roll i det hela... Tjejen har i efterhand medgett att hon sögs med i den allmäna hypen om att matcha allt, ha det lilla extra i form av toalettkorgar, presenter till gästerna, specialbeställda inbjudningskort/festprogram, dyr fotograf, fin transport mellan kyrkan o festen, lite väl fina/påkostade kläder till brudföljet osv.
    När hon var inne i det tyckte hon att det kändes helt ok och reflekterade inte över de enskilda posterna, men i efterhand blev både hon och han förfärade över att de inte stannat upp och funderat lite mer innan de bara körde på i full karriär och drömde och var exalterade...

Sorry, kom lite väl OT där och kanske blev lite neggo - det var inte meningen. Men kanske ändå kan vara på sin plats att fundera över vad man egentligen hade tänkt sig från början och inte sugas med i den extas som det lätt blir när man ska genomföra det många drömt om sedan de var småtjejer...
  • Peaches n cream

Japp, här sprängs det budget så det står härliga till. Men det beror nog på att vi missat en del saker i våra beräkningar mer än att vi slösar. Det och att vi i sent skede ökat gästlistan med 10 personer. En del saker har vi unnat oss och låtit det bli dyrare, men vi ligger vi under budget på sånt som kläder och dekorationer. Men, ärligt talat, vem budgeterar för sånt som tex tårttransport? Eller fat för rosenbladen (att kasta på oss istället för ris i kyrkan)? Tänkte ni på att lägga in ändringar hos sömmerska för brudklänningen? Det finns hur många poster i den stilen som helst. Huva, det är bara att hosta upp pengarna och se glad ut. Men med facit i hand hade vi nog valt strandbröllop, men nu blir det istället en hejdundrande fest och det är faktiskt rätt kul.

• Nikajo

Peaches n cream skrev 2008-04-04 19:28:57 följande:

Japp, här sprängs det budget så det står härliga till. Men det beror nog på att vi missat en del saker i våra beräkningar mer än att vi slösar. Det och att vi i sent skede ökat gästlistan med 10 personer. En del saker har vi unnat oss och låtit det bli dyrare, men vi ligger vi under budget på sånt som kläder och dekorationer. Men, ärligt talat, vem budgeterar för sånt som tex tårttransport? Eller fat för rosenbladen (att kasta på oss istället för ris i kyrkan)? Tänkte ni på att lägga in ändringar hos sömmerska för brudklänningen? Det finns hur många poster i den stilen som helst. Huva, det är bara att hosta upp pengarna och se glad ut. Men med facit i hand hade vi nog valt strandbröllop, men nu blir det istället en hejdundrande fest och det är faktiskt rätt kul.
    Jo en massa som man absolut inte tänkt på som plockar till. Men visst är det kul ändå. Bara att betala och se glad ut. Tur är att vi börjat att inhandla smått för länge sedan, så allt kommer ju inte i samma månadsbodget. Sista månaden blir tuff ändå!
  • ia7

Utomlands 2008:

Kan helt klart hålla med dig om att det blir för mycket när man läser allt man "måste" ha och allt som ska passa ihop.... Vi satte 30000:- det är det som finns. Vi bokade alla stora saker typ fotograf, kläder mm först och det som blev kvar fick/får gå till allt det där man måste ha...

Om man har pengarna är det ju helt o att det drar iväg men för de som lånar är det nog inte så kul när allt är över och det är dags att börja betala i ett ex antal år.

För att dessutom vara pessimist så de som lånar stora summor till sina bröllop har ju kvar lånet vid en ev skillsmässa, inte så kul kanske..

• Munchkin

Budget?? vad är det??

Jag försökte få min käre blivande att kläcka ur sig nåt om vad han tyckte vi skulle ha för budget, det enda han sa var "men jag vet inte vad saker och ting kostar". Nä just därför kan det vara bra med en budget tyckte jag på, saker till ett bröllop kan kosta hur mycket eller hur lite som helst...så nu står vi här 3 månader före bröllopet, nästan allt är klart..men budget? Nä nä det är för mesar
    Fast å andra sidan...eftersom han vägrade sätta budget kan han heller inte klaga på de poster som rent ut sagt är svindyra....bröllopsresan tex haha

• Peaches n cream

Jag är full av beundran för dig Nikajo. Hur i hela friden lyckas du med ett bröllop för 30 000kr? Vi har tyckt att vi tar det lugnt med utgifterna men vi kommer hamna på typ 115 000 tror jag (innan vi gjorde en riktig budget med alla poster i hoppades vi hamna på 60 000, men en noggrann genomgång gjorde klart att vi inte skulle hamna under 90 000 och ja, sådär håller det på). Problemet är väl att vi inte gör något själva, så vi köper alla tjänster. Ja, också vill vi bjuda på allt hela kvällen.

Tack vare alla snälla föräldrar och mormor som kommit med bidrag längs vägen, gör vi ändå inte av med så mycket mer pengar än vi tänkt från början. Puh!

• blommisen

Oj hur kunde det bli så att ni har överstigit det så mycket-- låter inte alls bra att ha så dålig koll på pengarna

Lycka till med allt

• förväntansfullbrud

OJ det va inte lite ni överstigit! Hoppas vi lyckas hålla vår.

• Troll1

Det finns ju så mkt fint på ex Tradera eller här på köp o sälj. Provade slöja o diadem idag. Slöjan skulle kosta närmare 800 och diademet 650. Så finns det likadana antingen nya eller beg för en fjärdedel av priset. Har fyndat en del på nätet.

• lillaj

vi sa 50 000 från början men det blir nog 60-65000 exkl resan. I vårt fall är det nog maten som är anledningen och även många bäckar små lite varstans..

• förväntansfullbrud

Vi har bestämt att inte köpa några krusiduller och annat smått och gått som lätt gör att det drar iväg. Som sagt många bäckar små....

• Peaches n cream

Ja, hu det kunde bli så mycket?

Den första budgeten var en ren gissning, vi hade ju ingen aning om vad det kostar att gifta sig. När vi verkligen tog reda på vad allt kostar och gjorde en verklighetsanpassad budget så visade sig att vi varit optimistiska (surprise!) Att vi spräcker den budgeten med 25 000, ja vi hade inte förutsett allt och gjorde sena ändringar:

Vi lade till 10 gäster + att restaurangen höjde priset för maten med 50 kr/middag + alla småposter som jag skrev om tidigare+att vi vill ge lite finare presenter till alla hjälpare än vi tänkt från början (vi har insett vad otroligt mycket jobb de gör och vill att de verkligen ska känna sig uppskattade)+ dyrare transport. Japp, det blir lätt mycket pengar.

Men vi klarar det ekonomiskt, så vi tar det som det är och tänker på vilken toppendag det ska bli.

Svar på tråden Budgeten spräckt så in i...!!!