• Decemberbröllop

Hålslag för ett hål????

Hej!

Jag håller så smått på att fundera hur jag skall utforma bland annat inbjudningarna och jag tror jag skall "binda ihop" dem med ett sidenband eller liknande. Jag skulle då vilja göra två hål i "ryggen" på inbjudningen för att trä sidenbandet igenom. Med ett vanligt hålslag blir det ju fyra hål och dessutom inte på de platser som jag vill ha dem. Jag antar att man skulle kunna göra hål med hjälp av kniv eller sax men det känns som om det skulle kunna vara lite besvärligt och blir kanske inte lika prydligt. Så jag undrar därför om någon vet om det finns hålslag för bara ett hål att köpa?

Tack!

• Svar på tråden Hålslag för ett hål????
  • ullis_p

Det du kan göra är att gå in på tex claus ohlsson och köpa en hålstans (finns i olika storlekar). Sätt den mot pappret, banka med hammare (eller vissa går att vrida) och så får du ditt hål

Inte världens bästa lösningen, men den duger i nödfall

Ullis

• Helenak

Det finns också stansar i bla hjärt- och blommönster på panduro... om hålen inte behöver vara helt runda vill säga.

• Honey Bunny

Kanske ett dumt förslag, men tyska hålslag ger två hål, ca 10 cm emellan. Om du kanske kan hitta sådant på ditt jobb eller liknande.

Lycka till!

• Decemberbröllop

Eftersom jag nog helst vill ha runda hål är nog en hålstans ett bra förslag, jag får testa det. Tack så mycket för förslagen!

• Evan

Kan du inte använda en sådan man tar hål i skärp med? Vet inte hur bra de skär genom papper, men värt att pröva. Det är som en tång med en "hålgörare" som man trycker ihop ifall du inte känner till dem.
    Lycka till!

• Hestia

På Matton köpte jag ett hålslag som bara ger ett hål. Är som ett vanligt hålslag, så det fungerar som ett sådant och ger helt vanliga, runda, hål.

Här har du bilden från deras katalog, det är andra bilden uppifrån, H, har jag för mig (stängde fönstret precis).
    Obs! Det Är en .pdf!
    www.matton.se/kat7/98.pdf

• June

En sån man gör hål i skärp med går jättebra i papper och kartong oxå. En sån kostar 49 kronor på claes ohlsson

www.clasohlson.se/WAG.asp&ic=N&sw=4311

• Tea2

Jag brukar använda mig av en sådan "håltagartång" som Evan pratar om. Funkar fint på papper och så kan man ställa in den storlek på hål man vill ha också.

• June

Håltång hette det visst. Jag tror att det bara är att trycka till som man gör med en tång. I alla fall har den som jag använt funkat så....
    Lycka till

• Zarah

På Panduro har de håltagare för papper (vanliga runda hål. Kostar 149:-, kan ta 6 olika storlekar. Funkade jättebra för mig!
    /Z

• lady@

Det finns på Tiimari, både med ett hål och hjärtan bl.a.

• Popflickan

Hej vi sitter just nu och sätter ihop våra festprogram! De är i A4 format på höjden och vi gör hålen med en vanlig syl! Busenkelt och blir faktiskt inte fult!

Lena

(först viker vi på mitten och mäter sen 9 cm in från kanten och för igenom fyra ark åt gången!)

Svar på tråden Hålslag för ett hål????