• Mams

***Hur snabbt lär man byta till nytt körkort mm i & med efternamnsbyte?***

Min blivande ska ta mitt efternamn.
    Nu till frågan...
    * Hur snabbt lär man byta id-handlingar & andra kort så som VISA i & med ett namnbyte?
    * Är det Vägverket man vänder sig till när det gäller körkortet?
    Är det något annat som hör ihop med detta som jag kanske inte har tänkt på, all info mottages med varm hand!

• Svar på tråden ***Hur snabbt lär man byta till nytt körkort mm i & med efternamnsbyte?***
  • Nessan

"Don't call us we'll call you!" är typ principen Vägverket tillämpar. De uppdateras autmatiskt då ngn ändrat namn och skickar då ut nya körkortshandlingar.

Pass är inget man måste ha, därför kan amn vänta med att skaffa nytt sånt till det är aktuellt att resa utomlands.

VISA mm vet jag att min man väntade att byta ut till han hade fått nya körkortet så att namnet på båda korten stämde överens. Vet inte om det är ett måste om man mest tar ut pengar på kortet, men kanske bra om man betalar med det i affärer. Men som sagt, vet inte om det spelar nån roll.

Sedan får din man gå igenom alla plastkort han har i plånboken, ev. medlemsskap i klubbar/föreningar mm och kontakta alla dessa företag/organisationer och byta namn. Vissa får uppdatering automatiskt, men långt ifrån alla. Ni kommer ju se på posten sen vilka brev som är adresserade i det gamla namnet. Då kan man ju höra av sig till dessa företag.

• ollesmamma

man har 6 månader på sig att byta alla handlinga läste jag någonstans..... ett tips e ju som sagt att byta leg först o bankkort sen ..så att de har samma namn...bankkort får man ju nytt på typ 3 dar leg tar längre tid

• Mams

Tack för hjälpen!!!
    Känner att man hade noll koll på sånt där...

Svar på tråden ***Hur snabbt lär man byta till nytt körkort mm i & med efternamnsbyte?***