• Anonym

Inte tillåtet med muslimsk fadder!!!

Vi ska döpa vår söta dotter i agusti. Eftersom varken jag eller min man har några syskon har vi valt att göra våra bästa vänner till faddrar. En av våra tilltänka faddrar är muslim och när jag bokade kyrkan pratade jag om detta och får kommentar att hon då lite kan vara fadder till vår dotter. En av de andra tilltänka faddrarna gick ur svenska kyrkan för ett par är sedan eftersom hon inte är troende. Jag frågar då om det är ett problem. Eftersom denna fadder är döpt i svenska kyrkan får hon vara fadder. Jag tycker att detta är mycket märkligt. Man föredrar alltså en ateist som fadder istället för en som verkligen tror på Gud, men inte har samma religion. Jag förstår att fadderns uppgift är att utbilda i den kristna religionen, men en ateist är väl i sådanna fall inte det bästa valet... Vi ansåg även att det är jätte bra att ett barn får möjlighet att få inblick i flera religioner och blir tolerant, eller kan göra sina egna val och slippa fördommar när hon är äldre. Vi är nu besvikna på att vi inte får ha denna undrarbara person som fadder. Har någon råkat ut för någont likande och hur löste ni det?

• Svar på tråden Inte tillåtet med muslimsk fadder!!!
  • Charlottsky

Nej, det är inte alls särskilt märkligt. En fadder "ska" hjälpa till med dopbarnets fostran i den kristna tron och det blir lite tekniskt märkligt om en muslim ska hjälpa till med ett barns trosuppfostran i kristna kyrkan.

Er vän kan ju bli gudmor/gudfar på ett litet mer informellt sätt, det blir ju inte mindre värdefullt för att det inte kallas fadder officiellt.

• Cor

Jag har inte råkat ut för något liknande, men kan väl säga att jag på något vis inte är förvånad.
    Muslimer har en stark tro på gud, men det finns även en stark tex. kvinnorfenedrande syn bland muslimer (INTE bland alla). Kanske är det de är emot?

• grönkulla

Tycker inte alls det är märkligt när det gäller muslimen. Däremot är det faktiskt märkligt att en ateist får vara fadder inom svenska kyrkan, när personen ifråga gått ur kyrkan och inte är troende kristen. Fast det är kanske märkligt att ni vill ha två icke-kristna personer till att hjälpa till att uppfostra ert barn i den kristna tron. Om ni vill ha just de två vännerna som stöd för barnet genom livet i andra frågor, så gör en egen ceremoni som inte är knuten till dopet, utan kanske bara till namngivandet av ert barn. Det är bra att ni vill att ert barn skall ha respekt för andra religioner, och att det skall få göra sitt fria val. Men väljer ni inte i och med dopet att barnet främst skall få kontakt med den bild av Gud som kristendomen står för/förmedlar? Det finns ju också möjligheten att ni låter ert barn välja själv när och om det vill döpa sig. Vuxendöpt kan man även bli inom svenska kyrkan, även om det är relativt ovanligt. I frikyrkan är vuxendop mer regel än undantag. Missionarna praktiserar även barndop dock. Dopet är en tvistefråga inom de kristna samfunden.

• Jj?

Dopet är inträdet i den kristna gemenskapen, det är väl då ganska naturligt att kravet för att bli dopfadder är att man är döpt. *ler* Eftersom en del i dopet är trosbekännelsen så tycker väl kanske jag att man (även om kyrkan formellt inte säger nej) om man har gått ur kyrkan och är övertygad ateist borde fundera ytterligare en gån innan man ställer upp som dopfadder. Då börjar man ju sin relation med detta barn med en lögn...

Det finns ju inget som hindrar att dessa person blir viktiga extra vuxenpersoner till ert barn oavsett om de är dopfaddrar eller inte.

• Ellte

Instämmer helt med grönkulla! (förutom att jag har för mig att att svenska kyrkan döper fler vuxna än frikyrkan :))

• grönkulla

Ellte, trevligt att du håller med mig! Skall förtydliga lite:
    jag menade att det är mycket fler barndop än vuxendop inom svenska kyrkan. Sen är det möjligt att det döps fler vuxna i antal räknat inom densamma än i frikyrkorna totalt i Sverige.

• Gift Anna

Kan inte annat än att hålla med främst Ellte och grönkulla,jag kunde inte sagt det bättre själv!

Alla gör dom ju som de själva vill,men mina öron låter det lite annorlunda att låta en övertygad ateist som gått ur svenska kyrkan samt en muslim bli faddrar,vem av dem ska hjälpa till med barnets kristna fostran (som faktiskt det innebär att vara fadder)när ingen av dem tror på det?
    Det var som Jj sa att det är ju som att börja den relationen med barnet med lögn...

Det var som någon annan här sa att man kan ju ha en informell namngivningsvçermoni med dessa två så de blir informella faddar?,

• Charlottsky

Namngivningsceremoni tycker jag låter som en bra idé.

Är personligen mot att barn döps eftersom det är ett inträde i ett religiöst samfund. Tycker att man ska vara vuxen nog att själv förstå vad handlingen innebär att att den ska väljas av individen självt. Jag har själv en gudstro och anser att varje individ ska ta sådana beslut för sig själv, aldrig för andra.

• cilla

Cor
    Bara för att man är muslim är man inte starkt troende. Precis som det finns kristna som inte är speciellt religiösa finns det såna muslimer. Däremot kanske du har rätt i att det är större andel som är starkt troende bland muslimer eftersom de oftare kommer från länder där traditionen inte luckrats upp.
    Bara en tanke som kanske inte har med diskussionen att göra...

• Cor

Cilla
    Naturligtvis behöver inte alla muslimer vara starkt troende, men jag tolkade på inlägget som om den tilltänkta faddern var troende muslim.
    Sen kan jag väl tillägga att de muslimer jag känner är lite av "hycklare" precis som alla kristna som egentligen inte tror på gud, men absolut vill gifta sig i kyrkan med guds välsignelse, döpa sina barn eller konfimera sig. Så naturligtvis finns det även "icke troende" muslimer.

• Freja

Min okunskap sätter ett frågetecken:
    Är fadder samma sak som Gudmor o/e Gudmor?

/Frågande Freja :)

• portos

fadder är samma som gudmor/gudfar vid dopet, det är den beteckningen man använder. Vid konfirmationen har man dock en "fadder" vid sin sida.
    jag tycker att det är helt rätt att välja gudfäder ur sin egna religion då det är meningen att de ska bistå med den religiösa (kristna) uppfostran om inte ni (föräldrarna) kan göra det pga sjukdom eller att ni är döda etc. Däremot finner jag det märkligt att ni och prästen som ni pratade med ha en ateist som en av gudföräldrarna då det inte heller skulle fungera. Det är ju ett sakrament vi talar om och gudfäderna kommer att ingå löften vilket i sin tur betyder ansvar.

• grönkulla

Freja:
    Ja, en gudmor/far är en fadder.

• Anonym

Vi hade tänkt ha 4 stycken faddrar. Där två är med i Svenska kyrkan. Jag tillhör själv kyrkan och är involverad i deras verksamhet så vår dotter kommer absolut att bli involerad och lära sig om kristendommen. För mej personligen handlar fadderskapet om mer än bara religion. För mej är det en person som kan stötta mitt barn, vara med henne under uppväxten och stöda henne på andra plan än bara religiöst. De personer vi valt är olika, men underbara människor och jag tror att ovavsett tro eller avsaknad av tro kommer de att vara ett bra stöd för vår dotter.

• Freja

Okej, tack för det uträtade frågetecknet.
    Visste inte att svenska kyrkan hade åsikter om vem eller vilka som får vara faddrar, men när det nämns ovan så låter det ju logiskt.

Jag är själv konfirmerad och jag hade inte någon fadder som stod bredvid. Jag kan inte dra mig till minnes att någon annan hade det heller.
    Min mamma var Gudmor/fadder åt mig när jag döptes.

/Freja :)

• elique

Cor
    Kristendomen är minst lika kvinnoförnedrande som islam. Faktum är att koranen har större respekt för kvinnan än vad bibeln har. Detta bland annat tack vare att islam kom ungefär femhundra år senare än kristendomen och därmed införde en del "moderna2 rättigheter för kvinnorna som saknades i bibeln.

Svar på tråden Inte tillåtet med muslimsk fadder!!!