Inte tillåtet med muslimsk fadder!!!
Vi ska döpa vår söta dotter i agusti. Eftersom varken jag eller min man har några syskon har vi valt att göra våra bästa vänner till faddrar. En av våra tilltänka faddrar är muslim och när jag bokade kyrkan pratade jag om detta och får kommentar att hon då lite kan vara fadder till vår dotter. En av de andra tilltänka faddrarna gick ur svenska kyrkan för ett par är sedan eftersom hon inte är troende. Jag frågar då om det är ett problem. Eftersom denna fadder är döpt i svenska kyrkan får hon vara fadder. Jag tycker att detta är mycket märkligt. Man föredrar alltså en ateist som fadder istället för en som verkligen tror på Gud, men inte har samma religion. Jag förstår att fadderns uppgift är att utbilda i den kristna religionen, men en ateist är väl i sådanna fall inte det bästa valet... Vi ansåg även att det är jätte bra att ett barn får möjlighet att få inblick i flera religioner och blir tolerant, eller kan göra sina egna val och slippa fördommar när hon är äldre. Vi är nu besvikna på att vi inte får ha denna undrarbara person som fadder. Har någon råkat ut för någont likande och hur löste ni det?