• bofinkarna

Förätt till laxhuvudrätt?

Hej!
    Någon finsmakare här som vill ge mig tips på en gudomligt god förätt som passar vår huvudrätt som är gravad lax, potatis kall och sås?
    Till efterrätt har vi bärparfait. Gärna något varmt då huvudrätten är delvis kall men även kalla förslag på förrätt mottages tacksamt. :) (Helst inte skaldjur eller fisk.)

Har även en hel del som inte äter fisk på festen och vill ha förslag vad de kan ha till potatisen och såsen istället..

Tack :)

• Svar på tråden Förätt till laxhuvudrätt?
  • Nessan

Jag har inga konkreta tips annat än att man brukar ha en kötträtt och en fiskrätt. Har man alltså fisk till huvudrätt som ni borde ni kanske satsa på nån köttförrätt.

• Vicka81

kanke en italiensk plocktallrik m. tex lufttorkad skinka, melon, en liten bruchetta, getost m. fikon och lite annat smått och gott

• erikaboyden

vi hade krämig kantarellsoppa till förrätt!

• Tinga

Ljummen västerbottenpaj, serveras med lufttorkad skinka och aprikossås.

• matteve

Vi ska också ha lax till huvudrätt. Förrätten ska bestå av Serranoskinka med basilika- och sherrymarinerad melonsallad och nötfromage.

• Ab fab

- krämig jordärtskockssoppa med salmaichips och örtgrisiner
    - pepparrotspanacotta, tvärnöskinka coh gräslöksdressing

• matteve

PS! Jag fick tipset att ta något som är åt det lite sötare hållet, eftersom lax är salt...

• Sanfor

Ab fabs förslag tycker jag verkar passa väldigt bra! :)

Frågan är om man skall hålla det "svenskt" eller blanda in mer utländska influenser. Förslagen nedan så tänker jag "svenskt" men det blev visst bara den sista som var varm..

Förslag:
    Rökt rensteksmousse med rödlöksmarmelad och pickles

Sparris med krämig västerbottenostdressing

Smörstekta kantareller upplagda på knaprig rösti, med en liten klick av chili- och svartavinbärschutney

• pluggisen

här kommer ett litet tips:

varm förrätt: krämig svampsoppa med trattkantareller och en varm osttoast.

Kall förrätt: Melon/parmaskinka eller någon annan skinka och grissini

2 förslag bara.....

Lycka till!

• Aleta
    Tinga skrev 2008-04-08 11:11:27 följande:
    Ljummen västerbottenpaj, serveras med lufttorkad skinka och aprikossås.
    Har du något recept på aprikossåsen?
    Det lät spännande.
Svar på tråden Förätt till laxhuvudrätt?