• Sommargrönt

Hur få ut att man önskar sig pengar?

Vi har redan skickat ut inbjudningarna och där ville jag inte skriva att vi önskar oss pengar till en resa. Kändes lite som att man bjöd in till bröllop och samtidigt beställde lite pengar...

Nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra med detta. Man kan ju inte starta en presenthemsida där allt som står är att man vill ha pengar...? Och så känner vi väl egentligen att vi skulle vilja ha mest pengar, men kanske ett par saker som man har kvar som minne sen. Jag tycker varken om tanken på att beställa saker på en lista eller att beställa pengar. Hur ska man få ut vad man önskar sig på ett smakfullt sätt? Ska man bara säga det till mamma och pappa så de kan förmedla vidare till släktingarna..? Och så skriva en sån där önskelista på lite saker som jag egentligen inte vill skriva..?

• Svar på tråden Hur få ut att man önskar sig pengar?
  • solrosen10

Vi skrev en liten dikt i inbjudan, typ att vi helst av allt ville att de skulle dela dagen med oss men om de ville ge oss något så har vi redan två brödrostar osv men vi vill gärna åka på en minnesvärd resa osv.
    Jag var på ett bröllop där de skulle åka till Usa och önskade sig upplevelser där t.ex. kunde man ge en middag på restaurand eller champagne på flyget, inträde till något event, solstolshyra osv. Allt i pengar såklart men gästerna fick konkret veta vad de gav...

• Love 07

Hej Sommargrönt.
    Jag tycker inte att du skall skriva en önske lista om du inte vill. vi önskade oss pengar och skrev så här:
    Högst på vår önskelista är ju självklart att ni kommer med på vår stora dag, sen är det ju det här med presenter som man ibland vill ge i samband med bröllop. Vår önskelista i övrigt är kanske något udda, men som ni vet så har vi redan ett någorlunda komplett bohag. Vi tycker inte att vi behöver fler brödrostar, skålar, mer porslin eller fler handdukar osv.

Med andra ord, vi har det mesta vi behöver???

Förutom ett fungerande

BADRUM
    (och så bilder) vi fick presenter av en del
    ni kan skriva att ni vill ha hjälp/bidrag till eran smekmånad/drömmresa

• Sommargrönt

Solrosen10: Bra idé med att önska sig speciella saker i USA! Det är dit vi ska åka på vår resa. Vi vet ju en hel del som vi vill göra, så då kan vi ju önska oss det. Känns mycket bättre än att önska sig bara pengar.

• Anettan73

Så här skrev vi på vår hemsida...
    Hittade den här på BT..

Vår högsta önskan är att bli make och maka
    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
    Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur ni problem med eventuella gåvor löser vips.
    Vi har grubblat och funderat
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver något mera!
    Vill ni vår dag hylla,
    pengar till en bröllopsresa vår framtid kan förgylla!

• Ninnispinnis

Såg detta svaret av folkvettsexperten Magdalena Ribbing.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=737372&category=Br%F6llop&viewAll=true

Jag tycker det känns konstigt att ange ett konto, då blir det ju verkligen som att man "beställer" pengarna... Tycker nog det känns bättre att gästerna får ge pengarna i kuvert på festen, men annars var hennes formulering bra.

• harthurs

Jag bor i Canada just nu hos min fastman. Vi planerar att gifta oss i Sverige i november.. Jag har borjat planera och det har med brollopspresenter dok upp i huvudet pa mig.. Hmm.. resvaskan tillbaka till Canada far bara vaga 20 kg.. Sa pengar vore ju en jattebra present (for de som vill ge nat) men "pinsamt" att nastan krava pengar av folk..
    Sa stort TACK for alla bra tips!!

Svar på tråden Hur få ut att man önskar sig pengar?