• Gelica82

Räkna ut skatten, milersättning????

Hej.
    Jag skulle behöva lite hjälp. Om det finns nån som har tid
    Jag sitter o försöker räkna ut resekostnaderna till deklaration.
    Jag har fått ut att summan utav resorna är 20736 kronor o så vet jag att man ska dra av 8000 kronor, det blir alltså 12736 kronor. Men sen då? Jag antar att man inte får tillbaka hela den summan.
    Snälla, nån som vet? Vill ha koll på den kommande ekonomin

• Svar på tråden Räkna ut skatten, milersättning????
  • Bluerose

Tror skattemyndigheten drar av 7000 av summan du räknat ut men är inte säker alls

• Bluerose

Hur mycket får man räkna med /mil?

• Blivande fru pettersson

Du får dra av 18 kr per mil med bil.
    Du fyller i HELA summan (alltså 20736 kr) sedan dras det automatiskt av 8000 kr, och du "får tillbaka" resten.

Lycka till!

• Gelica82

8000 står det i deklaration, tror de har ändrat det från i år.
    18 kronor milen står det i deklarationsfoldern, men 18.50 på skatteverkets hemsida, så jag vet inte...

• Gelica82

Tack "Blivande fru pettersson"... Trodde man bara fick tillbaka en viss procent, men det är ju aldrig fel med extra pengar till bröllopet

• Saxiquine

Tror att skatten är den vanliga på ca 32% som dras av.
    Så räkna med att du får tillbaka ca 2/3 av den summan du fått efter grundavdraget på 8000.

Va? Skattar man på det också? Det visste jag inte. Gud, man skattar ju på ALLT!

• Gelica82

Okey tack, det blir ju mycket pengar ändå

• Saxiquine

Jag har fortfarande inte ens fått min deklaration.
    Jag blir fan tokig.
    Innan brukade man få dem i mitten/slutet av mars så man hade minst en månad på sig att fixa den innan den skulle in.
    Nu få rman typ 2-3 veckor på sig att räkna ut fastighetsskatter och reseavdrag.
    Goddamnit!!!

• Gelica82

Jag fick min idag... har oxå väntat som en galning...

• Gelica82

En fråga till...
    Är det bara om man arbetar som man får göra avdrag? Inte om man pluggar?

• Saxiquine

Du betalar ju ingen skatt på ditt studielån, så det gills nog inte nej, såvida du inte arbetar under lov och sådant, då borde du kunna dra resepeng för de dagar du arbetat.

• MissLi

Om man ska göra avdrag inom inkomstslaget inkomst av tjänst så krävs det att utlägget man yrkar avdragt för har varit nödvändigt för att få sin inkomst, dvs du behöver det för ditt jobb = få din lön.
    Detta betyder att om du endast pluggar så har du ingen inkomst i detta inkomstslag och kan heller inte få ngt avdrag.

• Waersta

Du får tillbaka 30% ungefär av den slutgiltiga summan. Jag hade reseavdrag på 30.000:- efter de avdragna 8000:- Och jag får tillbaka 10.000:- av dem..

Saxiquine skrev 2008-04-01 20:21:15 följande:
    Tror att skatten är den vanliga på ca 32% som dras av.Så räkna med att du får tillbaka ca 2/3 av den summan du fått efter grundavdraget på 8000.

herregud, det blir ju bara värre och värre! Snacka om att man förlorar på att behöva pendla till jobbet!

• pojomo

det är 18:- milen 18,50 gäller först för 2008 års dekelaration

Svar på tråden Räkna ut skatten, milersättning????