• Höstprinsessan

Karta på weddingannouncer?

Är det någon som vet hur man infogar en karta från tex hitta.se i weddingannouncer. Jag tänkte lägga in en karta och markera ut kyrkan och festlokalen tillsammans med en vägbeskrivning. Någon som vet?? tack

• Svar på tråden Karta på weddingannouncer?
  • misstrixie

Det bästa är nästan om du gör en skärmdump av bilden, märker ut platserna själv på kartan med hjälp av ett bildprogram (då kan man göra det lite snyggare och roligare också) och sedan lägger upp kartan som bild i ett inlägg på WA. Så gjorde jag i alla fall och det blev jättebra.

Vet inte om det låter för krångligt? Du går alltså in på sidan med kartan, se till så att du får med hela kartan på skärmen och tryck på tangenten Print Screen. Den brukar sitta till höger om F12-tangenten. Då sparas bilden av skärmen som ett urklipp, som du sedan kan klistra in i till exempel Paint. När du har klistrat in bilden så kan du skala bort det som inte behövs och göra egna markeringar. Vill man göra det lite extra kul så kan man ju till exempel markera kyrkan med en pil, en bubbla och någon rolig text typ "XXXX Kyrka, här smäller det!" och festlokalen "XXXX Bygdegård, här ska det dansas!" Ja eller något inte fullt så töntigt, men du förstår poängen!

När du är klar med bilden, spara den som vanligt i jpg-format och sedan är det bara att infoga den i inlägget på WA som handlar om vägbeskrivning, eller hur du nu lägger upp det.

Ursäkta om jag överförklarade det här.

• Höstprinsessan

Tack så jättemycke för hjälpen misstrixie! Det gjorde inget att du förklarade det ingående, det behövdes Nu sitter kartan på plats, tack o kram

Svar på tråden Karta på weddingannouncer?