• BMF

Köper man som kille båda ringarna?

Planerar att fråga den stora frågan till min kära sambo
    efter 3år tillsammans.
    Men hur gör man med ringarna? Köper man som kille ringen
    till både tjejen och sig själv eller köper man bara en
    ring till tjejen eller hur tusan gör man?
    Hur funkar detta med ringarna egentligen? Eller köper man
    bara en ring till tjejen och sedan en till när man väl
    gifter sig och då får man en ring från tjejen också eller
    vad?

Snälla, red ut detta för en stackars förvirrad kille.

• Svar på tråden Köper man som kille båda ringarna?
  • agni

Min m2d, frågade mej och gav då en ring till mej:)vilket blev väldigt mysigt.
    Så köper jag honom en ring nu och tänkte fria tbax.

• matildaochniklas

Det finns ju absolut inget rätt eller fel. En del vill välja sina ringar själv, andra inte.

Du kanske vet vad hon gillar och då kan du ju köpa er en varsin ring när du friar. Annars kan du ju köpa en symbolisk ring så kan ni titta ut ringar tillsammans sen.

Som sagt finns ju också låneringar, men jag skulle aldrig vilja lämna tillbaka den ring som min kille friat till mig med.

Gör det som känns bäst för dig. Lycka till!!!

• Yllo

Flera guldaffärer som jag har frågat i säger att det är kotym med att mannen betalar kvinnans förlovningsring och vice versa SAMT att det är vanligast att paret kommer tillsammans och väljer ringar.

Vi gjorde som så att jag betalade bådas våra förlovningsringar (jag köpte dom på Sicilien när jag var där.. i o med att guld är mycket billigare där) Sedan betalade min man min vigselring och han fick ytterligare en ring han med som jag stod för.

Enligt traditionen så får endast kvinnan en ring till vid själva vigseln, men det blir vanligare och vanligare att även mannen får en ring till.

Jag frågade flera män (innan vi gifte oss) som hade två ringar Varför dom hade det.. Svaret jag fick var nästan alltid samma. "Jag vill också se gift ut, så därför bestämdejag mig för att ha ytterligare en ring"

Mitt tips till dig TS är att du köper en plojring som du friar med och så går ni tillsammans och väljer ut era ringar och delar på kostnaden. Vigselringen tycker jag dock att du ska betala

• Nightingale

Ja, vi delade på kostnaderna för förlovningsringarna. Vigselringen köper jag själv (du kanske har sån tur med din sambo oxå, hehe).

Anledningen till att jag köper min själv är att den är så dyr! Jag vill inte att sambon ska behöva bli barskrapad för att jag vill ha en dyr ring. Hade den varit billigare så hade han säkert köpt den!

• matildaochniklas

Vi har helt gemensam ekonomi så vi köper allt tillsammans.

• paradisfågel

Vi har i stort sett gemensam ekonomi så det kom från samma kassa ändå.. Vissa butiker har ju förlovningserbjudande då man kan få den mindre ringen för halva priset eller tom på köpet.. Ifall man känner att det är ganska dyrt..

• silvera

Min man betalade alla våra fyra ringar, och resten av bröllopet... Jag skötte planeringen, och allting runt omkring istället.
    *bortskämd*

• Nalle Puh 40
    AnnaochHenrik skrev 2008-04-01 17:46:30 följande:
    Svensk tradition: Båda får ring vid förlovning, ofta enkla släta ringar. Bara kvinnan får ring vid bröllopet.Vi var så oromantiska att vi delade på ringkostnaderna rakt av. Att han ställde frågan räckte gott för mig, ville inte att han skulle betala mer än mig.Du kanske kan fria nu, och så väljer ni ut ringar tillsammans?
    Vi köpte oxå varsin ring, inte så romantiskt men eftersom båda studerade så blev det mest rättvist tyckte vi iaf...
  • Blondie77

Min kille hade inte köpt någon ring när han friade utan dom köpte vi sedan tillsammans :) Jag hade iofs tyckt det varit kul om han köpt en symbolisk ring så länge som han kunde haft vid själva frieriet, så det är mitt tips att köpa en billigare ring till frieriet och sedan väljer ni dom finare ringarna som ni ska ha livet ut tillsammans :)

• 8108

Min bror friade till sin fru med en nyckelring

(Sen valde de ut ringarna tillsammans efteråt så min svägerska går inte runt med en nyckelring på ringfingret )

Min M2b hade köpt ringarna i förväg och graverat dem han hade lyckats köpa rätt size genom att han tog med sig en massa billiga partyringar som jag hade liggandes hemma i badrumsskåpet.

• johansdotter

Min m2b köpte båda förlovningsringarna och han får även styra med vigselringarna.
    Han ser det som "sin" grej. Självklart får jag vara med och säga ungefär vad jag vill ha eller inte...men han skulle bli förnärmad om jag ville betala.

Svar på tråden Köper man som kille båda ringarna?