• mmagica

Ursäkta en dum fråga...

Ursäkta en mycket oinsatt fråga, men varför har man tärnor/best man? vad ska de göra? Missar man nåt om man inte har sånt?

• Svar på tråden Ursäkta en dum fråga...
  • Skottdagen2008

nej du missar inget egentligen.

man har dem för att man vill att ens bästa vänner ska få dela dagen lite extra. veta att de betyder mycket för en i ens liv. dessutom är det oftast bestman och tärna som ordnar med möhippa/svensexa och som är den vän som följer med bruden/brudgummen hela dagen innan hos frisör osv. de finns där som extra hjälp och då är det snällt om de får som "gåva" att också få stå där framme och känna att de är ens närmaste vän

• lycklig78

Man missar inget

Så du behöver absolut inte ha best man /tärnor.

• Nikajo

Vi har inte det, men min m2b´s tonårsdotter kommer att hålla mina blommor och rätta till släpet i kyrkan, och hans son kommer att räcka fram ringarna. Det är dessa uppgifter tärna/bestman skall ha.

• pojomo

vi har inga heller men som Nikajo här uppe så ska sonen hålla ringarna å töserna ska bara stå där å va söta

• brud080419

Tanken med marskalk och tärna är väl bland annat att de ska kunna bistå med praktiskt hjälp, såsom att hålla reda på ringarna, hålla brudbuketten under delar av vigseln, fixa släpet på klänningen om man har det osv. En bestman har man om mannen står ensam framme i kyrkan och bruden går in med exempelvis fadern, då fungerar en bestman som stöd, för att brudgummen inte ska behöva stå själv.

Annars är det ju också det som skottdagen är inne på, att ha sällskap hos frisören, kanske bolla idéer med under planeringen, ha några självklara som tar tag i en möhippa/svensexa osv.

Men allt är ju individuellt vad man känner för och allt går ju att lösa på andra sätt!

• Ickaflicka

Tärnor kan: se till att du inte glömmer något, att du äter mat, att du dricker vatten, skjutsa dig, stötta dig om du blir nervös, dela de speciella ögonblicken med dig innan du träffar din blivande, hjälpa till med planeringen innan dagen D, bära din väska och bukett, lindra panikångest-attacker, hjälpa till med ev släp, hjälpa dig att komma i klänningen, säga till om sminket rinner... etc, en tärna behövs inte, men hon blir vad du gör henne till, mycket eller lite... men framförallt stöd under en dag med många känslor och mycket att hålla reda på! Jag har bett min kära syster att försöka hålla reda på mig under dagen, hihi!

• mmagica

Å, vad ni är snälla som hjälper en liten novis som jag... Nu vet jag lite mer! TACK!!

• esset50

Inget att känna sig dum över, en merit att inte va expert på bröllop, tycker jag :)

mmagica skrev 2008-04-01 20:49:19 följande:
    Å, vad ni är snälla som hjälper en liten novis som jag... Nu vet jag lite mer! TACK!!
  • PatricSusanneS

Jag o Patric ska inte ha något följe i kyrkan. Han kommer att sitta (i sin rulle) uppe vid altaret och jag kommer att skrida ensam uppför altargången mot honom o prästen. Alternativet är att prästen går några x antal meter framför mig in. Jag har varit gift tidigare men då borgerligt plus att jag är inte särskilt ung så någon pappa vill jag inte ha vid min sida... eller snarare sagt, min pappa tycker nog att det skulle vara lite pinsamt att föra mig till altaret. Har inte frågat men... *flinar*

Framför allt... man ska göra det som man själv känner.
    DÅ kommer man att med extra stor glädje minnas o se tillbaka på en kalasfin dag tillsammans med sin älskade och gästerna.
    Lycka till!!

• tolonta

Jag har min syster som tärna. Hon är litet allmänt delaktig i det mesta, mitt bollblank. Och det hade hon nog varit även om hon inte var tärna... Men det är ju litet kul när man får den hjälpen, att kunna ha henne med där framme. Hon ska vara med mig under hela dagen, och hjälpa mig. Och eftersom vi har en tärna så balanserar vi upp med en marskalk. Och en brudnäbb också... Men vi har en stor kyrka, så det kan vara bra att det är litet mer folk där framme *utfyllnad*...

• Juni2009

JUST NU:

Vi tycker det skulle känns fin om mina systrar gå framför mig med våra barn och sambos bästa kompis är "ringbärare" ( OBS! utan kudde! ) men vet inte om han ska stå framför eller gå dit..
    Sambo ska finns där eller då dit tillsammasn med "ringbärare"...

Sen kommer tärnor (mina systrar) med våra barn (2 eller 3 barn) så till sist kommer jag ensam eller med min mamma (jag är uppvuxit hos henne, inte hos min pappa)

Men nästa år kan hända mycket så det kan bli helt annat.... man kan ju aldrig veta....
    Jag vill ösnkar er alla: lycka till med planering kringh tärna/näbb

• AnAngel

...vem som ska gå med mig i kyrkan har bollats fram och tillbaka... men har insett att det blir nog min kära mor, då jag endast är uppvuxen med henne och inte har kontakt med min far...så löser vi det så... eller om jag stolt strosar fram själv,vet ej... men 1 år kvar att tänka på det. Sen är min syster tärna,så hon får bli min räddare om det är ngt jag glömmer....

• Esengo

För mig är det mest lite ära att ge till min lilla kusin som ville vara tärna. Dessutom ska hon hålla min bukett och våra ringar.
    Alla andra argument spelar ingen roll tycker jag. Bestman hoppade vi helt. Mina systrar hjälper mig på morgonen men de sitter på första rad på vigseln.
    /e

Svar på tråden Ursäkta en dum fråga...