• bunny08

Ni som behåller ert efternamn oxå!

Ni som kommer att behålla ert efternamn + ha mannens efternamn vilket ska ni ha som mellannamn? Ert eller hans?
    Det lutar åt att jag tar mitt som mellannamn och att vi hela familjen heter hans efternamn. Vilket är vanligast??

• Svar på tråden Ni som behåller ert efternamn oxå!
  • JuniBruden6

så som jag har förståt så kan man inte behålla sitt egna namn som mellannamn utan det måste vara då i detta fallet hans,,,gå in o läs på skatteverket tror jag har en beskrivning av detta

• Nessan

Då tror jag du har missuppfattat Skatteverket. Man kan välja att ta makens namn som mellannamn och behålla sitt eget som efternamn, eller göra tvärtom, alltså ta makens namn som (gemensamt) efternamn och behålla sitt eget som mellannamn.

Från skatteverket om mellannamn:
    "Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering."

JuniBruden6 skrev 2008-04-01 10:15:28 följande:
    så som jag har förståt så kan man inte behålla sitt egna namn som mellannamn utan det måste vara då i detta fallet hans,,,gå in o läs på skatteverket tror jag har en beskrivning av detta
  • bunny08

Läste nu och det är ok vilket som, därav min ursprungsfråga. Här är texten från Skatteverket:

Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn.

• 200805

Klart att du kan behålla ditt egna namn som mellannamn!

• niklasbivandefru

Nu har jag läst på skatteverkets sida och det står att du kan behålla ditt gammla namn som mellannamn och hans som efternamn

• JuniBruden6

då ber jag om ursäkt ,,, missförstått lite

• lillan31

Jag behåller mitt och tar hans som mellannamn. Senare, nån gång efter vigseln kanske han byter till mitt efternamn och behåller sitt som mellannamn....Det går.

• Miss Blue

Jag behåller mitt som mellannamn och tar hans som nytt efternamn. Då kommer vi heta likadant hela familjen vilket känns rätt.

• palmer

Jag kanske är hur dum som helst.. men innebär detta mellannamn som ett vanligt mellannamn/andra namn eller ett till efternamn? Typ Åsa Carlsson Larsson, alltså dubbelnamn?

• Nessan

Det finns tre olika typer av namn, förnamn, mellannamn och efternamn. Mellannamnet ser ut som ett vanligt efternamn men har inte samma juridiska status som ett efternamn. Det är tex bara efternamnet som du för vidare till dina barn. Mellannamn är alltså inte detsamma som att ha extra förnamn (andra namn)i juridisk mening.
    Om ngn heter Lisa Sofia Jansson Larsson så är
    Lisa - förnamn och även tilltalsnamn
    Sofia - förnamn (inte tilltalsnamn)
    Jansson - mellannamn
    Larsson - efternamn

Svar på tråden Ni som behåller ert efternamn oxå!