• chiqitita

Vad beror knottrigt nagelack på?

Varför blir mitt nagelack alldeles knottrigt när det väl torkat? Jag vet inte vad jag gör för fel. Nagelacket är heller inte gammalt då jag bara haft det i en månad och det andra blev likadant. Jag lägger först på ett underlag och låter det torka ca fem min innan jag lägger på det färgade. Jag tar två lager färgat och avslutar med top coating. Hur länga bör jag vänta innan jag lägger på top coating? Vad är det som gör att det ser så knottrigt och konstigt ut? Det är inte alls slätt och fint inte. SÅ irriterande!

• Svar på tråden Vad beror knottrigt nagelack på?
  • hondafreak

Mja jag vet inte riktigt, är det dina naglar som är ojämna ? Men knottriga kan de ju inte vara ? Ibland kan man få små luftbubblor men inte många...
    Jag målar naglarna en gång i veckan och har aldrig stött på detta problem. Kan det vara så att lacken inte passar ihop kanske ? Jag blandar själv olika fabrikat.
    Jag gör precis som du men väntar längre mellan de sista lacken. Sitter famför tv:n på söndagkvällen så de får torka länge i lugn och ro.
    Skaffa ridgefiller om naglarna är ojämna, eller polera ner det (jag köpte en stor fil-polerare eller vad det heter på Kicks)

• emeliek45

Jag skulle fila naglarna lite lätt, för att få bort de värsta ojämnheterna, sen väntar jag alltid minst 20 min emellan varje lager, annars klumpar det sig alltid för mig. Lycka till!

• Zozo

Luftbubblor har jag ocksa fatt av vissa lack. Vet dock inte vad det beror pa. Sjâlva penslen kanske?

• jelikr

Okunnig , men hjälp...
    Jag har långa naglar och målar dem ofta men tycker att lacket sitter kvar så dåligt...
    Vad är det där top coating som ni pratar om?
    Är det nåt jag borde skaffa?
    Och vad har ni som underlag först?

Tacksam för svar.. Vill ju gärna att lacket sitter kvar över bröllopsdagen även om jag målar kvällen innan(vet inte om jag har tid samma dag)...

• hondafreak

Nemas problemas !!!!!
    Gå och skaffa Creative baslack + toplack (drygt 100:-/st), dessa är färglösa och som färglack kan du köpa vilket märke som helst.
    Börja med baslacket, kör 2-3 lackningar med färg och sen avsluta med toplacket. Sitt LÄNGE med knäppta händer framför en film eller så !
    Sitter en vecka, men man får bättra på topparna man sliter ner under veckan. Du kommer få en sån där aha-upplevelse, jag lovar ! Detta är helt outstanding 1 Har testat svindyra lacker, billiga lacker men inget är som detta. När jag varit på salong är det detta man använder.

• jelikr
    hondafreak skrev 2008-03-31 11:34:05 följande:
    Nemas problemas !!!!!Gå och skaffa Creative baslack + toplack (drygt 100:-/st), dessa är färglösa och som färglack kan du köpa vilket märke som helst.Börja med baslacket, kör 2-3 lackningar med färg och sen avsluta med toplacket. Sitt LÄNGE med knäppta händer framför en film eller så !Sitter en vecka, men man får bättra på topparna man sliter ner under veckan. Du kommer få en sån där aha-upplevelse, jag lovar ! Detta är helt outstanding 1 Har testat svindyra lacker, billiga lacker men inget är som detta. När jag varit på salong är det detta man använder.
    Tack för tipset!! På vilken affär finns creative ???
  • hondafreak

Kan vara lite knivigt att få tag på, men typ stora varuhus, eller på salongerna, man får fråga runt lite.

• jelikr

TS : Ursäkta att jag tränger mig in på din tråd , men jag måste få fråga en annan sak oxå eftersom ni verkar ha koll...

Jag är lite dålig på att sköta om mina naglar så de går lätt sönder och skivar sig...

Nu 2 mån innan bröllopet är de precis som jag vill ha dem då , men hur ska jag få dem att hålla till des???
    Funderar på att hålla dem lite nerfilade hela tiden så de bara får växa ut på slutet eller ahr ni nåt annat bra tips???

• hondafreak

Kan nog inte hjälpa till där, mina är stenhårda, jag kan ha dem som skruvmejsel eller flasköppnare eller vad som helst.
    Någon annan som vet ?

• ingenjörsbruden
    jelikr skrev 2008-03-31 12:52:28 följande:
    TS : Ursäkta att jag tränger mig in på din tråd , men jag måste få fråga en annan sak oxå eftersom ni verkar ha koll...Jag är lite dålig på att sköta om mina naglar så de går lätt sönder och skivar sig...Nu 2 mån innan bröllopet är de precis som jag vill ha dem då , men hur ska jag få dem att hålla till des???Funderar på att hålla dem lite nerfilade hela tiden så de bara får växa ut på slutet eller ahr ni nåt annat bra tips???
    Köp apotekets olivaserie, nagelbandsolja o handkräm!!

Jag har alltid haft "flisiga" naglar men sen jag började med nagelbandsoljan så har de blivit riktigt starka o hårda!!!

O ha alltid med dig en fil så om det kommer en liten liten flisa så ta o fila ner den direkt!!! Annars är risken att det blir bara större o större flisa som går!!!

Var försiktig med för mkt lösningsmedel (tvål mm) skölj noga av!!

Lycka till!!!
  • puffenwilma

Knottriga nagellack beror oftast på att de är för varmt eller för varma. Testa med att förvara dem i kylskåpet.

• mrsD

läste någonstans oxå att d kan bero på att man inte låter lacket torka riktigt innan man lägger på nästa lager

så om ni målar flera lager, testa o vänta en stund extra mellan!
    annars kan d sägert bero på d som ovanstående skriver

• Julienne

Min observation är att nagellacket blir "knottrigt" när man målar på ett lite för tjockt lager. Det är vissa lack som väldigt lätt blir såhär bara det blir lite för tjockt, och det behöver inte bero på att det är dålig kvalitet (men det är nog större risk då).
    Alltså - prova med tunnare lager eller byt lack!

• chiqitita

Tack för alla råd! Jag hörde även att man helst inte ska skaka om flaskan innan, vilket jag har som vana att göra. Så jag får pröva att bara rulla det runt i handen lite innan jag målar. Det är inget fel på mina naglar, så det har inget med flisor att göra. Men som sagt, kanske att jag inte väntar länge nog innan jag målar klart. Jag har ett dyrt välkänt under och överlack som är bara någon vecka gammalt. Så det är himla skumt varför det blir såhär.

• guldtrassel

Hej alla!
    Knottror i nagellacket beror på 1. Du har precis använt nagellacksremover och inte tvättat bort resterna vilket skapar luftbubblor under det nya lacket.
    2. Du har inte väntat tillräckligt länge innan du har applicerat nästa lager. Använd alltid ett baslack under, detta motverkar både luftbubblor och att nageln missfärgas om du använder ett lack med mycket pigment, som de riktigt röda färgerna och mörka kulörerna som är inne nu.
    3. Cu har inte tvättat nageln innan du har lackat den. Det är alltid viktigt att tvätta händerna innan du applicerar lacket och torka dem ordentligt innan.

Om du ska använda nagelfil, gör alltid detta efter att du tagit bort det gamla lacket och var noggrann med att tvätta nageln innan du applicerar på det nya lacket - annars finns det små korn av nageln som du precis filat ner kvar på fingret och nageln och gör att nageln klumpar ihop sig.

Lycka till!

• chiqitita

Jag tror du har rätt när det gäller att inte vänta för länge innan jag lägger på det andra laget! Så nu ska jag vänta ett tag och pröva. Tack för rådet!

Svar på tråden Vad beror knottrigt nagelack på?