• sowa65

hjälp; juridik / testamentefråga

jag har barn, min sambo har barn. vi har inga gemensamma. om någon av oss dör ärver våra resp barn oss direkt. vi har hus, fonder och försäkringar. nu gifter vi oss, och tex han dör, då ärver jag hälften enligt giftorätten och hans barn får ut sin hälft direkt. men när sedan jag då dör så tillfaller hela kakan mina barn. dvs både mina pengar + den hälft som jag ärvt av de andra barnens förälder/ min man. detta känns för mig orättvist mot hans barn som blev lämnad först. förstår ni hur jag tänker?? (det blir ju samma sak fast tvärtom om jag går bort först..) hjälp mig tänka "rätt".... Vi måste formulera ett testamente innan vi gifter oss....

• Svar på tråden hjälp; juridik / testamentefråga
  • tonårsmorsa

Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt, men kan avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Vad detta innebär i praktiken och vilka möjligheter man har att skydda sig vid ett eventuellt dödsfall kan jag tyvärr inte svara på.

• ia7

Ni kan skriva att de bara ska ha sin laglott dvs hälften av vad de eg ska ärva resten får de när du dör...

• anne på grönkulla

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=749894

Nu gäller det där inte direkt er situation men jag misstänker att nyckelorden "fri förfoganderätt" resp "full äganderätt" gäller även er. Hör med en jurist, det där är så klurigt att ni behöver hjälp för att det ska bli rätt!

Svar på tråden hjälp; juridik / testamentefråga