• AussiePell

Orena tankar?

Jag har ett problem som jag faktiskt inte vet riktigt vad jag ska göra åt eller ens om jag ska göra nåt åt det...Jag är sambo med världens bästa kille sedan ett antal år tillbaks och vi har det hur bra som helst på alla sätt och vis, det finns ingen bättre för mig helt enkelt och nästa vecka ska vi förlova oss, något jag verkligen längtar efter! Problemet jag har är att jag har blivit väldigt svag för en kollega sista veckorna, har börjat tänka vad jag ska ha på mig de dagar vi ska jobba ihop och så vidare...han finns ofta i mina tankar, vilket jag skäms över. Han är så charmig, snygg med sååå fina ögon vilket får mig helt svag...Jag skulle aldrig drömma om att göra nåt dumt med honom, mot min sambo, det är inte på det planet, men jag kan inte hjälpa att jag fantiserar om honom. Jag vet att det är vanligt men det känns så taskigt mot min sambo nu när det är förlovningsdags och allt, jag vill bara ha min sambo i tankarna då! Någon som varit i en liknande situation? Och vad gör man åt det? Går det över av sig själv? Jag har så dåligt samvete...

• Svar på tråden Orena tankar?
  • anne på grönkulla

Ha inte dåligt samvete. Att man periodvis attraheras av andra är inget konstigt i sig, men man väljer vad man ska göra åt det. Konstigt vore det väl om man stängde av alla intryck från yttervärlden när man lever ihop med nån. Förmodligen poppar det upp i samband med när ni ska ta relationen till ett nytt plan. Sålänge du själv vet vad du vill kommer det att gå över - tricket med en lång och lycklig relation är att inte bara välja varann en gång utan varje dag på nytt.

• lyckligjävel

skitbra sagt!!!!!!

• Joeline

Jag håller helt med Anne på Grönkulla. Samtidigt hade JAG nog inte valt att förlova mig om jag hade känt mig väldigt dragen till någon annan... Den dagen vill man ju bara ha varandra i tankarna..? Å andra sidan kan det naturligtvis bli en nytändning för er, och isf är det ju bara positivt... så, bara du själv kan ju känna vad som är rätt och fel i det läget.

• Fröken Larsson

Håller med Anne på Grönkulla - känner själv att jag är ju förlovad, inte död! Man kan inte hindra känslor och tankar att väckas, men som sagt, man kan välja hur man ska reagera på dem.

• tonårsmorsa

Det är ok att läsa menyn så länge man äter hemma

• Bluerose

skitbra sagt tonårsmorsa

• Mrs G to be

Tänkte lägga in ett svar här, men ni har redan svarat så bra att jag bara kan hålla med!

• Aleta
    tonårsmorsa skrev 2008-03-29 17:25:42 följande:
    Det är ok att läsa menyn så länge man äter hemma
    Det är sant, klart man får kolla , men TS det låter lite som att du börjar bli lite fixerad. Att du tänker extra på vad du ska ha på dig och så, då är du ju väldigt intresserad av att han ska tycka om dig också.
    Ta dig en rejäl funderare på vad du vill egentligen. Att du blir intresserad av någon annan just nu när ni ska förlova er kan vara ett varningstecken. (Behöver inte vara det, men det är inte ovanligt.)
    Din sambo kan ju vara jordens underbaraste människa utan att du är kär i honom tillbaka. Jag tycker att du ska vara lika underbar tillbaka och vara helt säker på din sak. Det är inte juste mot honom att förlova sig om du har en annan i tankarna. (Även fast du tänker vara trogen.)
    Om det var omvänt så skulle väl inte du vilja att ni förlovade er om han gick och tänkte och fantiserade om en annan tjej?
    Det jag försöker säga är: red ut detta innan du förlovar dig.
    Lycka till!
  • tonårsmorsa

TS
    Det behöver absolut inte vara så att det ligger en massa outrett bakom dina fantasier. Ibland behöver man som kvinna bara få lite bekräftelse på att man fortfarande är gångbar på marknaden - om du förstår. Tro mig, jag har varit sambo i 22 år. En oskyldig flört är ok så länge man är tydlig och inte sänder ut några konstiga signaler som kan feltolkas. Fundera över hur din kollega uppfattar ditt beteende. Är det bara ett spel och ingen av er tolkar det annorlunda så är det inget att oroa sig över.

• Tooticki

Kanske behöver du och din sambo hitta på något riktigt härligt tillsammans för att ditt fokus ska flyttas tillbaka till honom. Bestäm att ni ska gå ut och äta på någon riktigt bra restaurang, klä upp er riktigt snyggt för varandra. Ät god mat, flirta och drick gott vin. Åk hem och sätt på bra musik, dansa med varandra i vardagsrummet och prata om vad du vill göra med honom. Ha härligt ohämmat sex. Oftast hjälper det om man får upp ögonen på sin partner som en attraktiv och tilldragande person igen.

Det kommer komma andra människor i din väg under livets gång som fångar din uppmärksamhet, så länge du är säker på vem ditt hjärta tillhör så ska det nog lösa sig till det bästa.

• Nessy

Jag gifter mig om 2 månader..och är lite i samma sitts som dig Aussiepell.

Men jag tror ju inte att man kan gå igenom ett helt liv ihop med ngn utan att bli attraherad av ngn annan.

Man är ju bara människa =)

Sen som sagt, så väljer man ju vad man ska göra med sina känslor...!!!

Jag har en underbar pojkvän som jag inte skulle lämna för NGN annan...men visst har jag fantiserat om andra.
    Men BARA fantiserat....=)

• AussiePell

Tacl för alla svar! Bara för att förtydliga, vi har inget oupprett jag och min sambo, vi lever och har det hur härligt som helst och gör massa kul saker ihop, det finns massor av passion, kärlek och humor så jag SAKNAR ingenting, absolut inte. Jag vet att det är han som gäller, till 100%. Jag är bara ovan vid att ens ha intresse för ngn annan eftersom jag inte haft det under de år vi varit tillsammans. Men att däremot göra nåt åt saken, dvs bedra min sambo- inte en chans! Ville mer kolla om det är nån som attraherats av ngn annan trots stark kärlek till sin partner? Jag VET att jag om min sambo kommer att få det kanon, men man dör väl ändå inte som individ utan kan känna sig uppskattad av det motsatta könet? Eller?

• Fröken Figo

jag tycker det låter oskyldigt och till o med sunt.

helt ok att bli attraherad av andra. så njut av det istället, men gå inte längre med tankarna. låt dem förbli tankar bara.

att vara människa innebär vissa saker, som att bli attraherad av andra än den man älskar. men som sagt: det är nog bara friskt.

Svar på tråden Orena tankar?