• ohlala

hur länge håller sig dessa blommor utan vatten?

Hej!

Hur länge håller sig liljor, rosor, orkidéer, liljekonvaljer och hortensia utan vatten?

vart kan man köpa oasis i störa bitar som man kan skära till själv för bordsdekorationer och dyl.

Tusen tack ni som kan ge mig svar!

• Svar på tråden hur länge håller sig dessa blommor utan vatten?
  • allehanda

Ett tips som gäller rosorna är att limma dem med limpistol när de stått och dragit vatten,alltså sätt en limdutt på snittytan så att det inte kan dra ut vatten det hållet.

• Fröken Fin

Orkidéer som snittblommor håller sig fina läääänge utan problem, är inte helt säker med de andra. Köp en av varje och prova hemma vet ja!

• ohlala

Tack!
    ...fortsätter ändå puffa

• Celeste97

Hortensia ska visst hålla sig rätt dåligt, hur dåligt vet jag dock inte!
    Oasis kan du antagligen köpa i de flesta större affärer som har gröna växter; typ Växus, Weibulls etc. Det skulle inte förvåna mig om du även kan hitta det hos mer välsorterade florister.

• convallaria

Alla blommor håller i regel väldigt dåligt om de inte får vatten, 4-8 timmar. Hortensian är den som är svårast att hålla vid "liv" det bästa vore om du kunde ha den i vatten hela tiden på något sätt. Tänk på att vara noga med att göra en ny snittyta på blommorna innan du sätter de i vatten efter de har legat torrt.

Oasis kan du köpa i alla blomsteraffärer kan jag tänka mig för ca 20kr/blocket. Det är något man anväder varje dag så det finns alltid hemma.

• ohlala

suger dem åt sig mycket vatten och hur länge kan man ha dem i oasis?

• convallaria

I oasis håller dom sig bra, man ska tänka på att fylla upp en bit i krukan med vatten så den inte står torrt. Här är hortensian fortfarande lite osäker, den blir lätt hängig även om den står i oasis, väldigt kinkig blomma. De andra är det inga problem med. Tänk bara på att hålla långt ner på stjälken när du sätter ner dem i oasis så du inte bryter av dem, retsamt när man står med 10 förkorta stjälkar :S

• ohlala

hur sjutton skall man göra med hortensian då?? jag vill ju ha denna underbara gulliga ulliga bulliga blomma!

• FredOchSara

Oasis blomsterskum används av i stort sett alla blomsterbutiker landet över..Konsumentförpackningar finns dessutom på Panduro och hos Plantagen. Är man ute efter andra produkter än de vanliga blocken kan man fråga sin florist om de kan ta hem det åt dig...

Oasis har inte bara block utan en hel bröllopsserie med allt från sugkoppar att använda på bilen till kyrkan till speciella upphängningsanordningar till blomsterdekorationer på bänkraderna i kyrkan...

• ia7

20:- för ett block oasis på ica kvantum...

• BlivandeFruJohansson

Coop vet ja oxå har, men kan tyvärr inte priset..

• ohlala

åh tack så hemskt mycket alla som har svarat!

• convallaria

du kanske kan använda provrör till hortensian i stället?

• ohlala

ja men en skitbra idé till kyrkan ju! thanx!

• Thailand 08

oasis köper jag på ÖB,men minns inte priset

Svar på tråden hur länge håller sig dessa blommor utan vatten?