• bunny08

Någon som byter/bytt efternamn på lite större barn?

Hej!

Vi har tre barn 4,7 och 5 mån. De heter efter sin pappa (ett vanligt sson namn. Jag heter ett ovanligt namn och vet inte varför första barnet fick hans namn...men men. Nu när vi ska gifta oss är det tänkt att vårt gemensamma namn blir mitt efternamn. Men jag tänker lite på hur det blir för barnen att byta?? Största flickan går i första klass...blir det förvirranden? Både dottern och sonen arbetar MYCKET med sina namn och efternamn i skolan/dagis just nu. Vi vill inte byta förrens efter bröllopet då det är hemligt.

Skriv om era erfarenheter av namnbyte på barnen!

• Svar på tråden Någon som byter/bytt efternamn på lite större barn?
  • FruRålin080808

Min sambo har bytt namn tre gånger...(pappas namn, mammas namn som gift och senare mammas flicknamn)Han var ca 8-9år när han bytte sista gången. Han ser det som positivt, men hans syster som var i tonåren var jätte arg och ville inte alls byta...Efter många om och men bytte hon när hon började på gymnasiet. Ett par kompisar gifte sig förra året och tog ett släktnamn. Deras barn 1 år och 4 år fick ju också byta. 4 åringen tyckte att det var ok och hon har "gift sig"hon också. Det är nog viktigt att ni pratar med 7 åringen och hör vad hon tycker...Oftast så att barnen anpassar sig väldigt fort...även om de är "inkörda" med ett namn.
    Lycka till!

• strommis

min älsta grabb tycker att det ska bli SÅ roligt att få byta till pappas och farfars efternamn, han blir 6år till sommaren.

• Nikajo

Mina skall behålla sitt befintliga efternamn och lägga till mitt nya. Har inte pratat så mycket om detta än, men det kommer nog naturligt sen. Mina barn är 5 och 7 år gamla.

• jeslin

Våra kids o jag då ska byta till sambons namn..Sonen är jätteglad över att få heta samma sak som pappa,dottern inte så mycket för hon vill heta samma namn som sina kusiner

Dom är 9 o 11 år

• Tit

Jag och min 9 åriga tjej byter till m2b namn. Det känns verkligen som en uppoffring eftersom vi älskar vårt namn, men det känns också kul att offra det för honom. Eftersom han inte är min tjejs biologiska far så känns det viktigt att visa att vi nu är en och samma familj, hon träffar inte sin far. Min dotter kommer dock att behålla mitt efternamn som mellannamn, vilket känns roligt för oss båda. Ett problem är bara att hon får ett enormt långt namn (3förnamn+hans dubbelefternamn) men tanken är att hon kan välja när hon blir vuxen.

• Synthetic

Vi kommer ta bådas efternamn vid vigsel och kommer även barnen få, äldsta har mitt nu och yngsta gemensamma hans men när vi gifter oss får alla allas namn de kommer vara 1 resp 3 så tror inte de kommer reagera mycket på det

• hjartan

Min dotter sedan tidigare har sin pappas namn, men kommer att få vårt gemensamma namn som mellannamn för att hon ska känna att hon hör till denna familjen också. Hon tycker själv att det är bra att alla får nästan lika. Hon är 6 ½ år.

• erikaboyden

när vi gifte oss så bytte jag efternamn, min son som inte är vår gemensamma och är 15 år tog vårt gemensamma efternamn som mellannam och behöll sitt gamla efternamn visserligen fick han på så sätt 2 efternamn men han ville det. Han har tre långa förnamn och nu även två efternamn jag tror att det är lättare att byta namn på barnen när de är små vi hade väldiga diskussioner med honom och jag vägrar att låta honom heta någonting helt annan än mig så det vart en bra lösning för oss alla! lycka till

• JuniBruden6

mina barn som är 8,5 o 1år gamla ska ha bådas efternamn,,, de 2 största fick välja o de ville heta bådeoch

Svar på tråden Någon som byter/bytt efternamn på lite större barn?