Varför?!?!
Min mamma och jag har inte pratat med varandra, sen vi skickade våra inbjudningskort den 14 februari, vi gifter oss 12 juli. Hon ifrågasatte varför vi inte valt att bjuda vissa släktingar (fastrar och kusiner till henne) och jag gav henne ett svar. Jag sa att: Vi inte ville det för de känner knappt mig och defenitivt inte min blivande. Vi vill bara ha folk som vi känner och som känner oss. Dessutom har vi inte råd att bjuda alla.
Det var inget hon höll med om och kunde inte acceptera att vi valt att göra så. Hon sa vad hon tyckte och jag sa vad jag/vi tyckte och om vilka val vi har gjort, utifrån vilka vi verkligen vill ha med på vår dag och att det också handlar om en kostnadsfråga. När jag tog upp det ekonomiska tog hon illa upp, då hon inte ansåg att jag skulle ta upp det att det är jag och min m2b som betalar allt. Hon menade på att hade hon och pappa kunnat så hade de hjälpt till. Då sa jag att jag förstod det, men att vi inte har räknat med att våra föräldrar ska hjälpa oss, om de kan och vill så tar vi gärna emot hjälp men det är inget krav från vår sida. Dessutom kan jag nu i efterhand tänka på att det var ett år sen vi sa att vi skulle gifta oss, och hade hon då velat så hade hon kunnat lägga undan lite pengar om hon hade velat. (Att köpa en säng för 30 000 kanske inte heller är det smartaste om man senare ska bli irriterad på att ens dotter inte kan bjuda alla som hon vill!!!)
Alla prioriterar olika och de har gjort sina val och vi våra. Jag accepterar deras, men varför kan hon inte acceptera våra?
Det som gör mig mest besviken är att min mamma, den som alltid har stått på sig och aldrig egentligen har varit nära sin släkt (förrän för ett tag sen då hennes faster fick cancer och hennes kusiner och hon har börjat umgås), nu väljer de framför sin egen dotter. Hur kan man göra så? Hur kan man kräva att ens dotter ska bjuda hela släkten, som man inte ens umgås med och som inte ens känner henne för den hon är idag??? Det är för mig helt obegripligt!!
Jag är så ledsen och besviken....