GIMP-tips
För alla som använder Gimp.
Här kan man lägga in tips och beskrivningar på hur man redigerar bilder.
För alla som använder Gimp.
Här kan man lägga in tips och beskrivningar på hur man redigerar bilder.
puff
Oooo vilken bra tråd! Ska def spara denna o "labba" lite hemma med bilderna!! !
Hmmm, GIMP alltså? Jag har medvetet låtit bli att ladda ned det då jag fått uppfattningen att det är svårt och jag trodde inte heller att det var så här mycket man kunde göra med det! Jag kanske borde ge det en chans! Använder basic-programmet Picasa (också gratis) just nu. Man kan iaf grovredigera där, men inte så mycket finlir... GIMP alltså... Kanske ska testa iaf!
Gimp är en gratis motsvarighet till photoshop. Det är ganska svårt, men ju mer man leker med det ju mer lär man sig. Och tipsen här och på övriga nätet förenklar ju lite iaf.
Tror man kan göra hur mycket som helst med Gimp, men som sagt det är ganska svårt om man inte har någon som kan visa eller orkar sitta och kolla upp saker själv på nätet.
Jag har använt Photoshop ganska mycket tidigare, så jag vet vad det är för funktioner jag letar efter. Gimp är väldigt likt, och innehåller i alla fall i princip de funktioner jag använt i Photoshop. Lite svårt ibland att hitta i menyerna dock.
Det är ganska klurigt eftersom det är så pass avancerat, men lär man sig hitta några grejer att göra så räcker det ganska långt, de flesta använder bara en bråkdel av funktionaliteten. Ett tips kan ju vara att leta efter tutorials och tips för Photoshop, sen gäller det bara att hitta motsvarande i Gimp.
Hej Hej!!
Nån som vet hur man gör typ suddiga kanter,, ni vet som man kan få hos fotografen, där bilden är oval och suddig i kanten med en vit bakgrund. Nån som fattar???
Jag fattar, har själv funderat på det men inte orkat ta reda på hur man gör ännu.
synd..
Jag har kunnat göra suddiga kanter innan, jag kan bara inte för mitt liv komma på hur jag gjorde. Så irriterande!!!
lägger till favoriterna...