GIMP-tips
För alla som använder Gimp.
Här kan man lägga in tips och beskrivningar på hur man redigerar bilder.
För alla som använder Gimp.
Här kan man lägga in tips och beskrivningar på hur man redigerar bilder.
Svartvita foton med en färgklick. Ex www.brollopstorget.se/hem/silva79/gallery/phpzp8xkq.jpg
Öppna ett foto, öppna lagerfönstret (ctrl+L). Skapa en dublett av lagret, markera dubletten (den borde heta "bakgrund-kopia").
Gå tillbaka till bilden igen och ta "Färger - avmätta - avfärga".
Gå tillbaka till lagerfönstret högerklicka på kopian och välj "lägg till lagermask", välj "vit (full opacitet)" och klicka ok.
Ordningen ovan är viktig!
Klicka på verktygspaljetten, välj pensel och svart färg. Dra penseln över det du vill ha i färg. Får du med något som inte ska vara med så byter du till vit färg och penslar över det som inte ska vara med. Det går att byta storlek på penseln i nedre delen av "paljetten".
För mörka bilder!
Om ni har bilder som är för mörka, så är det superenkelt att ljusa upp dom. Vissa blir lite gryniga, men det är när dom är jättemörka. Har suttit och ljusat upp bilder från en kompis bröllop nu och vissa kort blir som nya!
Gör såhär...
Öppna ett foto du vill ljusa upp, öppna lagerfönstret (ctrl+L). Skapa en dublett av lagret, markera dubletten (den borde heta "bakgrund-kopia").
I lagerrutan klickar du på "Läge" och välj "Mask" under den. Nu borde bilden blivit ljusare. Det går att ändra ljuset på "Opacitet". Vill du göra bilden ändå ljusare gör du en dublett av kopian.
Ordningen är viktig!
TAckar så mycket för tipsen! Jag har precis börjat anv gimp, och det är rätt så svårt. Ska snart få in tekniken så jag kan göra lika fina bilder som du.
Jag tycker det är riktigt svårt med gimp, men man lär sig något nytt hela tiden :) Tur att google finns...
Jättebra iniativ med denna tråd!
Ett tips som man kan göra med alla bilder för att få bättre färger (för er som inte redan vet):
Gå in på Färg->Nivåer, då får man upp ett diagram med hur färgerna är fördelade, ofta är det tomt längst ut till höger och längst ut till vänster i diagrammet. Ta då den vita resp svarta pilen i ändarna och dra inåt tills den står där kurvan börjar, eller tills färgerna i bilden ser bra ut.
Hmm, svårt att förklara men exprimentera själv så ser du!
Tack för tipset, ska genast prova det!
vad är gimp????
Gimp är ett bildredigeringsprogram som finns gratis på nätet. bildochfoto.se/gimp-ett-gratis-alternativ-till-photoshop/
Jag tänkte redigera mina bröllopsbilder med det och försöker nu lära mig så mycket som möjligt innan den stora dagen :)
Lycka o Kärlek skrev 2008-03-24 13:07:26 följande:
tack för alla bra tips
Om man vill göra 3d-text
www.screentan.org/content/view/30/2/
Läs noga och följ ändå mer noggrant. Ordningen är jätteviktig. Jag brukar köra med transparent bakgrund dock. Gör så stor text det bara går, det går ju förminska efter hela proceduren om det behövs!