• blomsterflicka

Vilka tyger är lämpliga att drapera? (Klänning)

Så som rubriken lyder...

Ska sy egen klänning. Kan thaisiden draperas så att det blir snyggt? Det är det tyg jag helst vill ha, men mina sykunskaper är begränsade.

Någon som är sy- och tygkunnig här inne?

• Svar på tråden Vilka tyger är lämpliga att drapera? (Klänning)
  • hondafreak

Det beror på....finns massor med typer av siden, thai-, dupion-, crepe-, stretch- mm.......Du får nästan fråga i affären. Det går säkert men inte alla har rätt fall.
    Syr min outfit i dupion-siden nu. När du köper siden, ta ett tyg som tål vatten och inte får fläckar. Mitt måste kemtvättas och det kan bli fläckar av vatten.

• blomsterflicka

Tack för svaret hondafreak! Draperar du din klänning? Hur är det att sy i tyget tycker du? Lätt? Svårt? (Har fått för mig att det kan vara ganska knepigt sy i siden)

• hondafreak

Tar du "vanligt" siden är det hur enkelt som helst att sy i.
    Min kjol är sjöjungfru med 60 cm släp. Ingen drapering. Ofta väljer man siden för att få lite mer "styrsel" och vidd i klänningarna. Topen syr jag i stretch och crepe-siden , mjukare mer följsamma och SVINDYRA MED UNDERBARA tyger. Topen blir ett litet helsike att sy, men min mamma hjälper mig.
    Igår sökte jag på skötselråd siden på Google, och hittade en sida med en hel "bok" om skötselråd för olika siden. Där stod oxå vad man kunde använda de olika kvaliteterna till. Kolla, du får mycket hjälp där !

• blomsterflicka

Ok, det lät ju förhoppningsfullt att det går lätt sy i siden! Får ta en sväng till syaffären snart då, tack för din hjälp och lycka till med klänningen

Svar på tråden Vilka tyger är lämpliga att drapera? (Klänning)