• Piggelinlover

Varför sånt tjafs...suckar...

Vet inte hur jag ska göra....
    Jag vill ju så gärna behålla mitt namn...tycker det är fint och det är ju JAG...
    Men min sambo vill att jag tar hans, e inget fel på hans efternamn, men han menar på att ska man gifta sig så ska man ha samma efternamn, så att man blir en familj och skapar nytt liv tillsammans...Alla kvinnor i hans familj har alltid bytt till mannens...

Vi har båda ganska så ovanliga efternamn(enligt mig sj), ca 1000 vardera i hela sverige som heter så....
    På min sida så finns det min mamma och min syster och jag som heter så(ifrån vår släkt)
    Min sambo har massor med kusiner som kan föra det vidare...det har inte jag, då min mamma är ensamt barn

Om jag lägger till hans namn som mellannamn(går det?) vad kommer då stå på mina ID-handlingar?
    Vad kommer då våra barn att få heta?

Snälla hjälp mig då detta med namn e är djungel för mig....

• Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...
  • Garonne

Håller med! Man måste ju kunna kompromissa...

Skonie skrev 2008-03-17 19:06:10 följande:
    Jag kanske är kinkig men jag skulle ALDRIG ge mig. Tycker han att det är viktigt att ni har samma namn får han baskemig ta att byta med!
  • Efter 11 år är det min tur

Jag kände precis som du att jag ville ha mitt namn kvar....Han ser sitt efternamn som ett kunga namn,som om hans familj är bättre än någon annan familj. Men när det kom till kritan så kände jag att visst jag kan byta namn om det är så viktigt för han men han ska få det i ansiktet någon gång för han är ganska dålig på att kompromissa men det är dax att lära sig det nu....För mig är det ENBATRT ett namn....Jag är Nordqvist i blodet och i mig själv och det kan varken han eller hans familj ändra på...Numera bär jag namnet Harrysson med rak rygg för jag vet vad jag står...Trycker ner min man lite här men älskar honom otroligt mycket..

• emeliek45

Dubbelnamn kan väl vara en bra lösning, vet flera som löst det så. Att du bara lägger till hans namn sist, behåller ditt först, typ Anna Bork Svensson.

• 20080802

Dubbelnamn existerar inte formellt idag. Att ha båda namnen innebär officiellt att det första får rollen av ett extra förnamn, dvs det är inget som ärvs av barnen. Det är det sista namnet som gäller.
    Därmed inte sagt att det inte kan vara en trevlig lösning, men man ska vara klar över vad det innbär.

TS: Stå på dig! Den som absolut vill ha samma får väl byta!!

• Nessan

Stämmer nästan. Nya dubbelnamn tillåts inte. Däremot kan man lägga til sin makes namn som ett _mellannamn_ eller behålla sitt eget som ett mellannnamn(Mellannamn har INTE status av förnamn, utan snarare är ett mellanting mellan efternamn och förnamn.) Ett mellannamn placeras alltid före efternamnet, inga bindestreck får förekomma mellan dessa namn.

20080802 skrev 2008-03-19 14:44:49 följande:
    Dubbelnamn existerar inte formellt idag. Att ha båda namnen innebär officiellt att det första får rollen av ett extra förnamn, dvs det är inget som ärvs av barnen. Det är det sista namnet som gäller.Därmed inte sagt att det inte kan vara en trevlig lösning, men man ska vara klar över vad det innbär.TS: Stå på dig! Den som absolut vill ha samma får väl byta!!
  • 20080802

Aha! *upplyst* Men vad är skillnaden mellan ett förnamn och ett mellannamn då??

Nessan skrev 2008-03-19 14:47:29 följande:
    Stämmer nästan. Nya dubbelnamn tillåts inte. Däremot kan man lägga til sin makes namn som ett _mellannamn_ eller behålla sitt eget som ett mellannnamn(Mellannamn har INTE status av förnamn, utan snarare är ett mellanting mellan efternamn och förnamn.) Ett mellannamn placeras alltid före efternamnet, inga bindestreck får förekomma mellan dessa namn.
  • Fröken Planera

Jag har ett utländskt efternamn, född i sverige av utländska föräldrar. Har tidigare aldrig haft problem med mitt efternamn, men när vi hade inbrott hemma för ett tag sen, så hade jag jätteproblem med försäkringsbolaget. Har aldrig tidigare blivit så ifrågasatt. Grannen hade inbrott samtidigt som mig. (Svenskt namn) Han fick all sin ersättning för 1,5 månad sen. Jag kämpar fortfarande. Vill egentligen inte tro att det är så, men flera som jag pratat med är övertygade att det enbart beror på mitt utländska namn.. Så tänk dig för när det gäller utländska namn. Människor är tyvärr inte så fördomsfria som de vill ge sken av.

matildaochniklas skrev 2008-03-17 21:21:39 följande:
    ja, vi är väl inne på att ta mitt namn som mellannamn och hans som efternamn. mitt namn är ett jättevanligt namn och hans är ett utlänskt namn och han har varken syskon eller kusiner så ingen av oss tycker att det känns bra tt ta bort det. jag kan väl egentligen tänka mig att ta bort mitt men tyvärr är detju så att det kan skapa problem med ett utlänskt namn, svårt att få jobb, lägre lön och så. problemet är ju bara om vi kommer att få barn i framtiden för då kan de inte heta samma som oss. men vi får väl se hur det blir i slutändan.
  • 20080802

har varit inne på Skatteverkets hemsida och läst på nu! ännu mer upplyst*

20080802 skrev 2008-03-19 17:25:16 följande:
    Aha! *upplyst* Men vad är skillnaden mellan ett förnamn och ett mellannamn då??
  • matildaochniklas

Nej tyvärr är det väl så!! Men det är ju helt sjukt! Hoppas verkligen att det blir ändring på det snart! Det är väl lite därför jag kommer att ha mitt som mellannamn och hans som efternamn. Fast då är ju problemet att våra eventuella barn inte kommer kunna heta som oss. Det enklaste är nog egentligen om vi behåller våra egna namn, men det känns inteheller kul! Usch va jobbigt det här är!!!

Fröken Planera skrev 2008-03-19 17:38:12 följande:

Jag har ett utländskt efternamn, född i sverige av utländska föräldrar. Har tidigare aldrig haft problem med mitt efternamn, men när vi hade inbrott hemma för ett tag sen, så hade jag jätteproblem med försäkringsbolaget. Har aldrig tidigare blivit så ifrågasatt. Grannen hade inbrott samtidigt som mig. (Svenskt namn) Han fick all sin ersättning för 1,5 månad sen. Jag kämpar fortfarande. Vill egentligen inte tro att det är så, men flera som jag pratat med är övertygade att det enbart beror på mitt utländska namn.. Så tänk dig för när det gäller utländska namn. Människor är tyvärr inte så fördomsfria som de vill ge sken av.
  • emeliek45

Min pappa och hans nya fru gjorde den lösningen, hon lade till pappas namn, men vad vet jag...? Det är säkert 6år sen...

20080802 skrev 2008-03-19 14:44:49 följande:
    Dubbelnamn existerar inte formellt idag. Att ha båda namnen innebär officiellt att det första får rollen av ett extra förnamn, dvs det är inget som ärvs av barnen. Det är det sista namnet som gäller.Därmed inte sagt att det inte kan vara en trevlig lösning, men man ska vara klar över vad det innbär.TS: Stå på dig! Den som absolut vill ha samma får väl byta!!
Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...