• fiffan

vad tycker ni? tips och råd!

Min sambo fyller år om en månad. Helgen efter har jag bokat in oss på ett finfint hotell och planerar då att fria. Jag vet inte vad han har för ringstorlek och kommer inte kunna ta reda på det heller.. så att köpa ringarna i förväg funkar inte.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med allt. Hur jag ska ge honom hotellnatten i födelsedagpresent samt hur sjutton jag ska fria sen.. Om det är fint väder kanske på en promenad (detta ligger vid havet och vi har vår 6-mån son med oss) och vi sätter oss ner på en bänk och jag klämmer ur mig nån egenknåpad dikt och ger honom... ja, nått som symboliserar en ring, vad det nu kan vara? Eller i restaurangen, om jag ber kyparen komma ut med skumpa och nån fejkring i glaset? Eller efter middagen om jag har kilat upp i förväg och lagt dit rosor och egen champange och säger nått då??

Vad är töntigt och vad är minnesvärt? Hur gör man för att detta ska bli lyckat?

Egentligen vill jag göra nått mer annorlunda, de exempel jag sagt känns väldigt traditionella.

Snälla, tips och idéer??

• Svar på tråden vad tycker ni? tips och råd!
  • EvelinaK

Vad kul!
    Skippa ringen utan gå ner på knä och fria!
    Kan du inte prata med hotellet innan och fixa så det är rosen blad på sängen när ni kommer till hotellet och champlanj osv. Så kan du fria direkt! Så att ni kan njuta av det hela helgen!!
    Eller att han måste gå in på toaletten med eran son typ 10-15 min och när han kommer ut så har du tänt ljus lagt ut rosen blad och tagit på dig något fint och ordnat vin + glas och så fria du!

• fiffan

bra idéer! eller tycker du att jag ska fråga redan på hans födelsedag (några dagar innan)?

• 28jun08

Inget blir töntigt det kan jag lova dig ! Att bli uppvaktad är ju det bästa som finns . Min blivande man hade valt ut ringar - men fick ha låneringar från butiken som vi sen bytte ut till orginal i rätt storlek ! ett tips..

• EvelinaK

Ja kanske det, så slipper du hålla in det.. För man behåller ju nästan på att spricka när man har något på gång.. det gör jag iallafall!!
    Kan du inte lämna gossen till mormor eller farmor en vardags kväll så har du ordnat lite mys till killen kommer hem efter jobbet.. Så direkt när han kommer hem säger du att han ska gå och duscha och sedan kan du typ ge en massage eller något och sedan äta osv. Och fråga han varför du gör det så kan du säga att ni behövde detta lite mys tillsammans som en lite födelsedags present. Sen har du efterrätt och då kan du ju skoja till det lite med något kul!? Eller att efterrätten serveras på dig eller att du ha ett hemligt meddelande gömt på dig (en lapp) som han måte hitta och när han hitta den så står det "vill du gifta dig med mig"
    Hi hi vad tycker du?

• fiffan

ja, det känns som att ringen är det definitiva, när den väl sitter på fingret så... Men jag vill köpa ringar från nätet (titan) och dom har inga låneringar, jag har frågat.

• fiffan

evelina- haha, vilka roliga idéer du har! Tål att tänkas på! Mera??

• fiffan

jag skrev i en annan tråd (som jag kom på att jag hade, innan jag startade denna.. ) att man kanske kunde beställa blomsterbud till jobbet med en lapp att jag väntar på en restaurang så frågar jag honom på lunchen.. Men det kanske är ett antiklimax att gå tillbaka till jobbet sen.

• franca

Jag vet nån som hade gjort hemgjorda ringar bara till frieriet. Det var hon som friade till honom, hon hade förberett symboliska ringar gjorda av silvertråd. Jättegulligt! När han sa ja så gick de och valde och beställde ringar tillsammans.

• EvelinaK

Jag kommer strax tillbaka och svara ska bara ta hand om en sak på jobbet först!!

• fiffan

franca- ja, nått egengjort bara för att symbolisera.. Synd att jag har noll pysselkunskaper, fast det kanske inte spelar nån roll, han kanske bara tycker det är charmigt att jag försökt själv.

• EvelinaK

I am back!
    Personligen om min kille hade friat på lunchen så hade det känts lite jobbigt att gå tillbaka till jobbet, för då vill man väl mysa och ..... Ja, du vet Fiffan!
    Men du kan ju skicka ett blomsterbud att ikväll blir det romantik. och om han ringer eller sms så svarade du inte.. Så kan du ju gör lite mys hemma...
    Kan du ordnar barnvakt?
    Jag gillar idén med att gömma en hemlig lapp på kroppen... så får han leta efter den!!

• EvelinaK

att göra egna ringar är ganska kul!
    Men huvudsaken är ju att man fria!

• jelikr

Egna ringar kan man lätt göra av piprensare med pärlor(om man vill)....
    Simpelt , enkelt , billigt , men dock en ring....
    Har gjort såna på jobbet (är förskollärare)

• fiffan

sirlgrid- smart! men jag hittar den inte på hemsidan!

• fiffan

evelina- ja, det blir inget frieri på lunchen.. men däremot kan jag ju skicka ett blomsterbud dit ändå.. eller stämma dejt med honom på lunchen. Det skulle ju vara trevligt.. Eller så är jag hemma och fixar och donar och bakar en massa smarrigt och när han kommer hem har jag bjudit hem några goda vänner till honom och familj. Men kruxet är ju att jag måste ge honom nån födelsedagspresent så han inte fattar att jag lagt (eller ska lägga) massa pengar (japp, jag är rätt fattig just nu) på ringar..

Som det ser ut nu är jag alltså inriktad på att fria på lördagen (han fyller en torsdag) när vi åkt iväg till hotellet.. Kanske att jag ska packa en liten väska med hans (och våra) prylar i hemlighet, fixa en picnickorg med champange och annat gottis och sen bara säga att vi ska ut på en åktur.. så styr vi kosan mot hotellet. Efter incheckning ber jag honom gå in på toaletten, som du föreslog, och så dukar jag upp med en picnicfilt på golvet och tar fram rosor och plockmat, tänder ljus.. Vi behöver ju inte checka in på hotellet förrän på kvällen om jag inte vill.. det är mest frukosten jag är ute efter ändå Skämt å sido.. men det är värt att tänka på.

Vad tror du om det?

• Cazz

finns ju halsband som ring. med läder rem som man kan köpa lite var stans som du kan skriva nåt som har betydelse för eran kärlek och popp the question ochsedan köpa ringar tillsammans.

Vad tror du om det?

• fiffan

cazz- tanken har slagit mig, men både på fars dag och alla hjärtans dag fick han halsband varav det ena tycker han om så mycket att han har det i princip varje dag... en armlänk kanske skulle funka bättre!

Svar på tråden vad tycker ni? tips och råd!