Hur smakar sugarpaste?
Kommer jag tycka om det? Tycker hemskt illa om marsipan och har läst i trådar här att det smakar ganska likt det. Vore bra att veta tills den dagen man ska beställa tårta.
Kommer jag tycka om det? Tycker hemskt illa om marsipan och har läst i trådar här att det smakar ganska likt det. Vore bra att veta tills den dagen man ska beställa tårta.
I min smak så är det bara snarlikt...sött men inte den distinkta mandelsmaken.
Huruvida du kommer att tycka om det? Vet inte....kan du kanske gå in på ett bageri och provsmaka?
...finns även mandelfri!
Är inte all sugerpaste mandelfri?
Lady o Lufsen skrev 2008-03-15 22:19:19 följande:
Beskrivning:
"Vit sugarpaste med smak av vit choklad. Ett bra alternativ för allergikern. Den är mjöl, mjölk mandel, nöt och äggfri."
...tydligen inte
Kallt kaffe skrev 2008-03-15 22:25:13 följande:
Sockrigt.
finns smaksättare att köpa också så man kan få det o smaka lite olika!
Vad jag vet så är alla sugapaste mandelfri så jag tror att de skrev så bara för att visa att den är väldigt allergisäker, alltså inte innehåller några av de vanligaste allergenerna.
Sugarpaste smaker väl i princip bara socker?
Då kanske jag överlever då
Det jag läste på var specifikt VIT sugarpaste...konstigt om dom gjorde den innehållsförteckningen enkom och inte generellt...men jag har ingen aning faktiskt
Anja 19 juli 2008 skrev 2008-03-15 22:45:10 följande:
Nu har jag kollat upp det och nej sugarpaste innehåller aldrig mandel.
det är just detta som gör att sugarpaste, till skillnad från marsipan, kan bli helt vit! Marsipan kan ju aldrig bli kritvit pga just mandelinnehållet
Ska se om jag kan hitta en exakt innehållsförteckning...
Sugerpaste ska vara nöt- och mandelfri. Är själv allergisk mot nötter och mandel så jag har blivit rekommenderad sugerpaste till tårtan.
Riktigt hur sugerpaste smakar vet jag inte, kan inte heller jämföra med marsipan då jag inte vet hur det smakar då jag aldrig smakat det...
Det ska förmodligen stå mjöl-, mjölk-, mandel-, nöt- och äggfri. Alltså att den inte innehåller något av de alternativen, de har bara glömt bindestrecken...
"Vit sugarpaste med smak av vit choklad. Ett bra alternativ för allergikern. Den är mjöl, mjölk mandel, nöt och äggfri."
Florsocker, äggvita och varm glukos... Det är vad jag kan finna!
Så den sugarpasten du hittade Lady och Lufsen var ju även äggfri... Antar att de har ersatt äggvitan m nåt? Eller att mitt recept, det jag hittade, inte är "det som är gängse"
En bröllopstårta behöver ju inte ha varken marsipan eller sugerpaste. Har ätit bröllopstårtor som har varit både goda OCH snygga - lovar, det finns!
Jag gillar inte sugarpaste - men älskar marsipan! Det kanske är tvärtom för dig?
Sugerpaste är....bara socker. Det finns så mycket som är godare än det. Ja, riktig mandelmassa är godare tycker jag men inte marsipan som ett täcke över grädde om du förstår vad jag menar.
Visst, t ex prinsesstårta kan vara gott till kaffet på jobbet en gång per år men det finns fantastiska bröllopstårtor som både är goda och vackra.
Vi hade inte någon bröllopstårta när vi gifte oss men nu börjar jag bli sugen, kanske till nästa bröllopsdag?
Jag beställde hem sugarpaste både med chokladsmak och lite tuttifruttisamk och jämförde med marsipan. (Jag provade att baka med olika smaker.)
Det jag tyckte var att marsipanlocken blev tjockare och därför sötare. Sugarpasten gick att göra jättetunn och blev därför inte lika påtaglig. Jag gillade inte den med chokladsmak men tyckte att den anda sugarpasten var helt ok.
M2b och mamma gillade inte sugarpaste alls medan de yngre i släkten tyckte att den var god.
Det var kul att baka med sugarpaste, men nu lutar det åt något annat på bröllopet eftersom m2b inte var så förtjust.
gillar man inte marsipan, som många inte gör är sugerpasta toppen.
Personligen gillade jag den, men visst den är mer söt i smaken så det går ju inte åt en massa.