Brudens efternamn eller?
Jag har en övertallningskampanj om att min blivande ska ta mitt namn, kan ju inte tvinga han men jag byter inte är jag dum?
Jag har en övertallningskampanj om att min blivande ska ta mitt namn, kan ju inte tvinga han men jag byter inte är jag dum?
Vi är uppe i vår bröllopsplanering och har mer eller mindre bestämt att ta mitt efternamn! Hans efternamn är väldigt vanligt, men den viktigaste orsaken är att min pappa gick bort för några år sedan och jag vill gärna föra något vidare efter honom...
Min sambo och min pappa hade ett nära förhållande och han tycker också att det känns helt ok!
Maken bytte innan vi skickade in hindersprövningen. Jag vet inte hur det funkar om man byter till sin mors flicknamn EFTER att man ansökt om hindersprövning. Men det kanske någon annan har mer koll på?
Så gjorde jag me för jag tog min mammas namn som ogift för annars tror jag att mannen måste söka patent för efternamnet om man bytat innan men ä lite osäker..
inte bytat innan menar jag
Vi kommer ta min farmors flicknamn och jag ska byta innan, men nu började jag fundera på om jag måste ha bytt efternamn innan hindersprövningen skickas in. Sambon kommer byta efter bröllopet. På hindersprövningen står det bara om efternamn och om man väljer gemensamt ska det gemensamma fyllas i så frågan är hur det blir om vi skriver våra nuvarande efternamn och ett annat som gemensamt sen när jag ändå ska byta innan? hoppas någon hängde med i tankegången
Ring Skatteverket och fråga. Jag kan gissa att man måste ha/visa anknytningen till namnet. Din sambo har ju inte alls det till din farmors flicknamn och du själv måste väl styrka anknytningen för att få ta det.
anne på grönkulla skrev 2008-04-15 21:12:25 följande:
Det är väl bara att vänta att skicka hindersprövningen till du vet efternamnet gått genom. Det gjorde jag och det var inga problem sen.
Jo, det förstår jag. Men jag menar att det inte syns i hindersprövningen om ni skriver att ni skriver ett gemensamt namn som ingen av er heter idag. Jag tror den av er som har anknytning till det nya namnet måste ha bytt innan man ansöker om hindersprövning för att det namnet sen ska bli det gemensamma.
Men som sagt, ring Skatteverket och fråga!
anne: Då är jag med Kommer ringa skatteverket och fråga men tror nog ändå som asgt jag mååste byta innan.
Ursäkta TS att jag lånat tråden för eget ändamål.
Har pratat med skatteverket och jag måste byta efternamn innan och skriva det gemensamma sen. Annars kan vi inte byta till ett gemensamt om ingen av oss heter det aktuella namnet. Bara att invänta div papper då
Vad skönt att ha fått det utklarat! Jag misstänkte att det skulle vara så, men det är ju bra att få det direkt från Skatteverket.