• Filidos

operations ångest!

Hej! Jag ska göra en bröstförminskning om 2 veckor och jag har dödsångest! Hur går narkosen till? Har jag saker i munnen? helnervös....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 20:16
    Nu är det gjort! jag fick ligga kvar ganska länge och har besökt akuten en gång. har inte sett dem än. det gör ont och jag är alldeles vimmelkantig!

• Svar på tråden operations ångest!
  • stinakina

Jag fick missfall den 12 feb, den 13:onde fick jag sövas på morgonen för att göra en skrapning då jag inte slutade blöda.

Jag fick komma in på OP, fick en spruta och sen minns jag inte ett smack mera, det gick så fort, efteråt hade jag lite ont i halsen, eller rättare sagt jag var torr i halsen och det blev lite obehagligt...jag förstod att jag haft en sån grej ner i halsen...men du märker inte utav det...

Så du behöver absolut inte vara orolig,du märker som sagt ingenting, du somnar och sen vaknar du! *hepp*

Lycka till nu och tänk positivt...*kramar om*

• Princess Nightingale

Jag har behovt sovas ett 20tal ganger och du behover inte vara orolig. Du kommer sovas sa att det ar din egen kropp som skoter andningen. Vet du, att bli sovd ar den mysigaste kanslan i varlden. Det pirrar verkligen, verkligen jatteskont och det ar hur behaglit som helst! Oroliga brukar fa lugnange nagra timmar innan.
    Man kommer in i operationssalen, lagger sig pa britsen/operationsbordet. Lakarna och systrarna kommer att vara urgulliga och saga snalla mysiga lungnande saker och sedan kommer dem att ge dig somnmedel genom kanylen du redan har i armen. Sen kommer du vakna efter nagra timmar med FINA tuttar

Du ska se att allt kommer att ga prima

• Princess Nightingale

Forresten, man somnar pa ca *det kanns som* 5 sekunder.

• ShangChina

du behöver inte vara ett dugg orolig, du får innan du åker in på operation en lugnande, sen så får du en kanyl i armen, som de ger dig sömnmedlet i..försök att räkna till 10...det kommer inte att lyckas..
    Jag förstår att du har ångest, för det är något som du inte kommer att kunna påverka medans du är sövd, men tro mig, det kommer gå jättebra, det enda är att om du är lite känslig mot narkosen, att du kan må illa....eller vara torr i halsen..men vi är alla olika..
    Men de är sååå gulliga på operation och de kommer ta väl om hand om dig!!
    Lycka till!!!

• ShangChina

jag menar att du kan må illa när du vaknar efter narkosen......

• Princess Nightingale

Jag har aldrig matt illa efter narkosen, sa aven om man kan behover man inte

• Aleta

När jag vaknade så insåg jag att jag pratade! Jag hade svamlat om både ditt och datt under uppvaket och personalen berättade en del av vad jag hade sagt när jag frågade...jisses vad de stackarna får stå ut med, jag antar att jag inte är den enda.
    Själva sövandet gick jättefort och man märker verkligen inte ett dugg. Jag var också orolig innan.

• EmilOchCia

Kan berätta ifrån båda hållen, både som patient och personal. Som de andra säger kommer du att ha en infart i armen(känns som ett blodprov)(obs är inte en kanyl utan en liten plastslang, du har inget vasst i dig) där du kommer få sömnmedel. Det kan även vara så att du först får andas i en mask med syre och narkos innan du får sömnmedlet i armen. Operationen tar ca 1-2 timmar. Rutinerna är lite olika på olika operationsavdelningar, här i Malmö sätts det oftast inte kateter vid en bröstop, men kan göras i andra städer. Om op drar ut på tiden får man en kateter även i Malmö för det är inte bra att samla på sig urin. När du somnat blir du intuberad (slang i halsen) som tas ut sen när du vaknar. Oftast minns du inte att du vaknat till när de drar ut den men pat måste vara vaken så man vet att narkosen släppt)Efter narkosen är det vanligt att må illa, men man kan få illamående tabletter(primpervan). En bröst op gör sällan ont efteråt(man får smärtsillande under hela operationen) men det jobbiga är(tyckte jag) att man måste ligga på rygg när man ska sova ett stycke tid. Efter en tid kan man få ont i brösten, en form av fantomsmärtor när nervändarna gör nya banor. Eftersom du förminskar flyttar de även oftast bröstvårtorna vilket kan förklara ontet.
    Jag gjorde en bröstförminskning för ca fem år sedan i malmö och har aldrig ångrat det. Visserligen har jag haft en del komplikationer men din läkare informerar dig om det innan op. Jag är fortfarande jättenöjd med mina bröst fast de glömde att berätta att varje gram du går upp efter en bröstop sätter sig i brösten!!! SÅ du måste vara noga med vikten om du inte vill att de ska bli större igen. (mina är nu tillbaka i den gamla storleken, gick upp 6 kilo, men de har en fin form iallafall)
    Gud vilket långt inlägg...
    Lycka till på operationsbordet, personalen är jätteduktiga och du har ingenting att oroa dig över!

• EmilOchCia

Glömde tillägga att anledningen man får en slang i halsen är för att vara säker på att du har fri luftväg. Hela du slappnar av, av narkosen.En bröstop räknas till de mest okompliserade operationerna som görs så oroa dig inte!!! Har du fler frågor så ställ dem gärna!

• PennyJenny

Åh, så det finns fler än jag som älskar att bli sövd. *s* Sövdes under loppet av ett halvår en 10-12 gånger och jag blev gnaska tjenis med personalen på op som bara skrattade åt mig och att jag gillade att bli sövd.

Ett tips om man har svårt att sova på rygg är att bulla upp lite under huvudkudden. Jag la in en stor sittkudde under bäddmadrassen och så jag fick en nerförsbacke att sova i. Mycket läggare att sova lite halvsittande när man måste sova på rygg tycker jag. Tar som regel till det knepet i förkylningstider också, så jag slipper hosta så mycket.

Svar på tråden operations ångest!