• pudan

Hjälp!! Konvertera word till bildfil?

Går det att konvertera ett worddokument till ett bildformat typ jpeg eller tif? Bilden ska laddas upp till ett fotolab - därav vårt problem. Hur gör man i så fall?

Tacksam för all hjälp - är helt rudis på sånt här!

• Svar på tråden Hjälp!! Konvertera word till bildfil?
  • Kallt kaffe

En fråga bara, vad ska bilden användas till? Är det bara text i worddokumentet eller är en bild inklistrad?

• pudan

Wordfilen består av ett mindre bildkollage som är inklistrat och som tidigare låg i Powerpoint och litet text.

• Kallt kaffe

Ok, jag vet inte riktigt hur man bär sig åt men när jag brukade göra sådant grupperade jag bilderna och la in de i ett bildprogram för där vet jag att det går. Jag kan i alla fall inte spara ett worddokument som en jpeg eller tiff-fil

Ska bilden printas? I så fall är jag tveksam till om bildkvaliten kommer hålla men jag vet ju inte riktigt.

• pudan

Min man klarade prexis ut det med hjälp av Powerpoint! Skönt!!

• svartamasken

Standard i tryckbranschen brukar generellt vara PDF, och för Windows kan man då vilja ha en PDF-skrivare. Det finns en del olika gratis och bra varianter för detta, och min favorit heter CutePDF Writer.

www.cutepdf.com/

(OBS! CutePDF Writer är Freeware, och detta är alltså inget försök till reklam för något eftersom det är helt gratis.)

Man installerar den helt enkelt, och så dyker det upp en extra "skrivare" i Windows. Man väljer "skriv ut" i Word, och så väljer man CutePDF, och så sparar den dokumentet i en PDF-fil i stället. Det är väldigt praktiskt för att få Word att skapa data i ett vettigt format.

Svar på tråden Hjälp!! Konvertera word till bildfil?