• Bluerose

"gravyrpenna"

Någon som vet vad jag kan få tag i en billig gravyrpenna? Ska gravera små glasflaskor till bordsplacering. Svärfar har en men har lånat ut den o minns inte till vem... Typiskt va?

• Svar på tråden "gravyrpenna"
  • Bluerose

Ja jag vet, ärligt så vet jag ju inte om jag kommer att fixa det. Verkar vara svårt :). Men ska träna på vanliga flaskor först.

• Minmy

Jag vill oxo gärna se resultatet!
    Tänkte göra små glaslykter som bordsplassering och har planerat att skriva namnen med en "glas-penna" i guld från Panduro, fast resultatet blev inte alls så bra som jag hade tänkt, kan jag kanske gravera istället??
    Vilken färg har din penna? Är det svårt att skriva snyggt med den?

• Bluerose

Jag har ingen ännu. Ska beställa en idag. Sambon ska kolla vilken som är bäst. Lägger in bild om jag får till det annars rapporterar jag :)

• AJFC

den är svår att lära sig så testa på glas du kan slänga sen. men när man lärt sig så är den rolig att andvända.

om du har kompresso så rekomendra jag dig att blästra istället, blir så mycket snyggare=) clase olssons har en bläster pistol för 99 kr
    lycka till

• Minmy

AJFC:
    Kan du förklara lite närmare hur det fungerar?

• AJFC
    Minmy skrev 2008-03-16 20:21:50 följande:
    AJFC:Kan du förklara lite närmare hur det fungerar?
    Minmy: den hackar in i glaset, vibbrera & låter väldigt mkt.
    man skriver på glaset med en tush penna & sen tar man gravyrpennan och jobbar sig fram.
    om det var svar på din fråga, svårt att förklara..
  • Bluerose

Tack för tipset AJFC ska fundera på saken, eller köpa båda delarna kanske o testa mig fram

• Kirsto

AJFC: Lät intressant med blästerpistol! Hur funkar en sån? Eller snarare, hur tunna linjer kan man göra och vad använder man att blästra med? Sand eller något annat pulver? Skräpar det ner mycket?

• AJFC
    Kirsto skrev 2008-03-17 07:14:33 följande:
    AJFC: Lät intressant med blästerpistol! Hur funkar en sån? Eller snarare, hur tunna linjer kan man göra och vad använder man att blästra med? Sand eller något annat pulver? Skräpar det ner mycket?
    det gäller att klä i allt det man inte vill ha blästrat. namnet gör man utav en schablon så att de utskärda bokstäverna blir blästrade. man kan i princip få hu tunna linjer man vill.
    jag andvänder sand när jag blästra.
    ett tips för att det inte ska skräpa ner så mkt så håll dig över en låda (blästra ner i den)

jätte roligt men det är lite pyssel med att klä i glasen
  • Kirsto

AJFC: Aha! Det låter som ett utmärkt användningsområde för min överdyra skärmojäng (själva schablonerna).

• Lady Lovelylock

okej... de här e kanske en dum fråga jag vet=)

Men tror ni man kan gravera in en text/symbol på en Ipods baksida med en gravyrpenna?

• AJFC

Lady Lovelylock skrev 2008-03-17 20:35:48 följande:

okej... de här e kanske en dum fråga jag vet=) Men tror ni man kan gravera in en text/symbol på en Ipods baksida med en gravyrpenna?
    den pennan jag har är till för glas, men det finns för andra matriall. tyvärr så vet jag inte var.
  • Lady Lovelylock
    AJFC skrev 2008-03-17 21:00:54 följande:
    Lady Lovelylock skrev 2008-03-17 20:35:48 följande:
    den pennan jag har är till för glas, men det finns för andra matriall. tyvärr så vet jag inte var.
    Hmm... Ok, undrar var jag hade kunnat hitta en sådan. Tack för svaret=)
  • Bluerose

tror jag håller mig till gravyr. Jobbigt att klä en massa småflsaskor :)

Svar på tråden "gravyrpenna"