• Pippistrumpan

Ska bonusbarnen vara med?

Vi ska gifta oss i all enkelhet. Bara vi två, min lillebror med tjej som vittne. Och så vår lilla skrutt som förhoppningvis somnar tidigt denna kväll. Hon är 2 1/2 år. Istället har vi tänkt ha en stor sommarfest för vår trassliga släkt. Bonusbarnen som är tonåringar tänkte vi gå ut och äta med vid annat tillfälle och ha med på festen så klart! Med är det fel av oss om vi gifter oss och endast vår gemensamma är med, pga hennes ålder?

• Svar på tråden Ska bonusbarnen vara med?
  • Evitas

jag hade nog varit bevinekn om min mamma/pappa hade gift sig o jag inte fick va me. även om de va en bonusmamma/bunospappa....

fråga dom om du vill va me

• Spexan

... tycker också att det låter konstigt. Om jag förstår dig rätt så är bonusbarnens din blivande mans biologiska barn (inget bonus där alltså)? Jag hade nog blivit ledsen om pappa gifte sig och jag inte fick vara med, men det nya lilla barnet fick vara med. Plus plastmammans bror och hans tjej. Hade nog känt mig utanför.

Fast det beror ju på. Bor bonusbarnen hos er?

• sowa65

jag hade gråtit floder om jag inte fått vara med! kännt att jag inte räknades. jag har tre barn + två bonusbarn och alla ska givetvis vara med!

• bella1

Ja har själv tre bonusbarn och vet att de skulle bli hemskt besvikna om de inte fick vara med. Det är ju faktiskt deras pappa som gifter sig.

• bruden08

jag tycker det låte lite hårt att hitta ha de andra barnen med, de är ju lika mycket en i familjen.

• grabbarna

ja dom kan känna sig rejält svikna och utanför så jag tycker absolut ni ska fråga i alla fall vore annat om er gemensamma inte heller skulle vara med

• bruden08

låta skulle det sdtå inte hitta

• johansdotter

Skulle aldrig kunna göra en sån sak....
    Dom hör juh till din "nya" familj likamycket som din blivande...

• stinakina

Jag vill ha min bonusdotter(16 år) med (men mest för M2B:s skull)
    Min dotter(19år) ska vara med, hon ska vara tärna och tar sin roll på största allvar.

Jag frågade bonusdottern om hon ville vara delaktig, dvs vara tärna eller ev nån annan "roll", jodå, hon vill vara tärna säger hon...

Men......förra året var vi bjudna på bröllop,det var min kusin som gifte sig, ett påkostat bröllop, herrgård, trerätters middag, samt att vi köpt kläder åt oss alla för flera tusen kronor...
    Bonusdottern fick förfrågan av oss om hon ville följa, hon tackade ja..men samma dag började hon "trilskas", hon hade ångrat sig, hon ville hellre vara med kompisar (jag blev då arg på sambon "typiskt mig" och menade att har man tackat ja då går man!)

I kyrkan gick det bra, men när vi kom till herrgården började hon gråta, strax innan brudparet anlände, var det cirkus på gräsmattan, hon skrek, grinade, sparkade av sig skorna, och betedde sig fruktansvärt...

Min sambo lyckades lugna ner henne, och under förrätten satt hon och sparkade min sambo under bordet, sms:ade och ringde till sin mamma och sina kompisar, grät oavbrutet...
    Tillslut såg jag rött, tog henne i armen, drog henne åt sidan och skällde ut henne efter noter...hon åt varmrätten,under tystnad, sen bad jag hennes pappa skjutsa hem henne...
    Kan jag berätta att bröllopet blev helt förstört för min del??
    Så nu har jag en klump i magen, kommer hon att bakca ur? ska jag verkligen göra en bukett åt henne? ska jag beställa hårtid åt henne? klänningen har jag köpt, men jag är jätteorolig att hon kommer att ställa till det!!
    Kan tillägga att mamman sa: NEJ hon får inte komma,jag orkar inte med en massa telefonsamtal och sms där hon är ledsen!!

• Rian

Tycker det är viktigt att bonusbarnen får vara med om de vill. Inte kul att missa sin förälders stora dag - i synnerhet inte om halvsyskonet får vara med...

• FruRålin080808

Jag känner att det skulle vara att göra skillnad på barnen och det an ju varaa väldigt kränkande. Eftersom barnen är så stora är det nog viktigt att ni pratar med dem och att ni är öppna för deras synpunkter och tar hänsyn till deras känslor. Det kan kanske bli mycket bitterhet i framtiden om de lämnas utanför en så viktig dag.
    om er gemensamma dotter inte skulle ha varit med utan hos barnvakt hade det varit en helt annan sak.

• Pumpkin

Jag kan bara tala för mig själv: När min far gifte om sig nere på Kanarieöarna var mina två syskon (deras gemensamma barn, då 10 och 12, jag var 18) med, men jag visste inte ens om det. JAG fick reda på det genom att min farfar såg vigselannonsen i tidningen, ringde min mormor som ringde min mamma som sen fick berätta det för mig. Kul? Nej. Känner man sig utanför? Garanterat! Och det hade jag gjort oavsett om jag vetat om det eller inte - de valde ju bort mig från vigseln!
    Min relation till pappa kommer aldrig att bli densamma...

Så ja, jag tycker det är fel av er att bara ha med era gemensamma barn.

• valkyriana

Jag hoppas verkligen att ni kommer ha med alla barnen.

• Pumpkin

EraT gemensamma barn menade jag.

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-03-13 22:34:03 följande:
    Jag kan bara tala för mig själv: När min far gifte om sig nere på Kanarieöarna var mina två syskon (deras gemensamma barn, då 10 och 12, jag var 18) med, men jag visste inte ens om det. JAG fick reda på det genom att min farfar såg vigselannonsen i tidningen, ringde min mormor som ringde min mamma som sen fick berätta det för mig. Kul? Nej. Känner man sig utanför? Garanterat! Och det hade jag gjort oavsett om jag vetat om det eller inte - de valde ju bort mig från vigseln!Min relation till pappa kommer aldrig att bli densamma...Så ja, jag tycker det är fel av er att bara ha med era gemensamma barn.
  • MissieA

Jag hade känt mig sååå utanför och värdelös ocm jag var bonusbarn och inte fick vara med på bröllop. Hade känts som att man inte räknas till familjen och att ni bara värdesätter ert gemensama barn. Mitt tips är att ni inkluderar även bonusbarnen.

• BirgitochCarl

Varför inte fixa barnvakt och inte ha några barn med? Jag förstår att ni inte vill ha tonåringar med när ni vill gifta er i all enkelhet, risken när man har tre barn med blir ju att ni är mer mamma och pappa än man och kvinna.

• lycklig78

Jag är själv bonusbarn, och vet att det kan kännas för jävligt.

BirgitochCarl har helt rätt. Alla eller ingen. Det är deras pappa.

• Sommargrönt

Min pappa gifte om sig utan mig med. Jag var så liten så jag minns inget. Men min storasyster tog hemskt illa upp. Tycker inte det låter som en bra idé. Det är DIG de kommer vara arga på...

• franca

Jag tycker också att det minst problematiska borde vara att skaffa barnvakt åt ert gemensamma barn. Om hon är 21/2 så är hon så liten att hon inte borde bli ledsen för det. Och så kan alla barnen vara med på sommarfesten! När man är tonåring så är man ju ofta väldigt känslig för att bli utesluten, för att inte räknas osv. Att ta med det gemensamma barnet, men inte bjuda hans barn från tidigare fröhållande, kan ju lätt få barnen att känna det som att de inte räknas till familjen på riktigt.

• Pippistrumpan

Har helt glömt av min trådstart och inte läst den förrän idag då vi redan fattat beslut för längesen. Tack för alla svar i alla fall. Stvfamiljer är alltid ett ämne som berör. När jag skrev den här hade vi redan berättat för mina bonusar att vi skulle gifta oss och att vi skulle vara ensamma. Min bonusdotter var med när jag friade och under vår mysiga middag den kvällen. Vi pratade igenom det nogrannt och det var inga konstigheter för dem. Däremot bestämde vi i alla fall i slutändan att ha dem med. Det bästa för barnen kanske. Men inte var det så roligt när bonusen frågade om verkligen tänkt igenom vårt beslut att gifta oss. Men, alla bjudna, alla välkomna.

Svar på tråden Ska bonusbarnen vara med?