• CaSan

Förlovning i Köpenhamn - tips o ideér efterfrågas!!!

På fredag är det den stora dagen för mig och min sambo!! Jag och min älskling ska förlova oss. Vi har mer eller mindre bestämt tillsammans att det är på fredag vi ska växla ringar. Vi ska hämta upp ringarna efter lunch på fredag och sen har vi bokat hotellrum i Köpenhamn där vi ska spendera kvällen och natten. Vi har redan sagt och bestämt att vi ska gifta oss nästa år så man kan säga att vi redan är förlovade. Det som fattas är hela ringmomentet... 14/3 kommer bli vårt förlovningsdatum.

Dock har vi inte riktigt bestämt om det är han eller jag som ska ställa den stora frågan. Jag är ganska traditionell av mig så egentligen vill jag att han ska göra det men samtidigt har jag märkt att han vill att jag ska göra det då han tycker det känns jobbigt av diverse anledningar... Även då jag hoppas att han kommer gå ner på knä på fredag så förbereder jag mig på att det blir jag som gör det istället. Frågan är nu bara hur jag ska göra det hela?! Jag skulle vilja ha tips och ideér på mysiga och romantiska sätt att göra det på. Finns det kanske något ställe i Köpenhamn som är mysigt? Än så länge så är följande inplanerat:
    * Lyxigt hotellrum bokat i centrala Köpenhamn (med bubbelbad)
    * 100-150 röda rosor beställda som ska vara placerade över hela rummet vid ankomst (detta vet min sambo inget om)
    * Champange inhandlad
    Vi har pratat om att boka bord på någon mysig restaurang och äta 3-rätters. Dock är inget bord bokat än då jag inte är helt 100 på hur kvällen ska se ut.

Snälla tjejer kan ni hjälpa mig med förslag på hur kvällen kan se ut... Jag börjar bli riktigt nervös men samtidigt längtar jag så sjukt efter att få ringen på mitt finger.

• Svar på tråden Förlovning i Köpenhamn - tips o ideér efterfrågas!!!
  • lillaj

Gud vad roligt!! Jag och min blivande förlovade oss i Köpenhamn på alla hjärtans dag 2004 så det börjar bli några år sen nu Vi bytte ringar vid Kastellet efter en lång och kylig promend och sen gick vi till hotellet (Hotell Admiral) och drack champagne, åt praliner och badade bubbelbad! På kvällen åt vi middag på Hotellets restaurang (SALT)! Det finns ju massor med fina platser i Köpenhamn så det beror ju på vad ni tycker om men förslag är väl Runde Torn, någon av parkerna (som vi älskar att ströva runt i), eller en promenad längs vattnet bort mot sjöjungfrun eller ta båttransfer över till operan etc. Jättesvårt att ge tips så där rakt av utan att veta vad ni tycker om, vissa byter ju ring under en middag väl organiserat med inblandad restaurangpersonal, en del på någon plats man har någon anknytning till (första daten etc). Ska det vara organiserat eller impulsivt?

Berätta hur det gick och vad ni gjorde för jag är jättenyfiken!! Som sagt så älskar jag Köpenhamn och är så glad över att vi valde att förlova oss just där. Vi åker tillbaks ofta så Köpenhamn är vårat Venedig

me and my skrev 2008-03-11 09:46:20 följande:

På fredag är det den stora dagen för mig och min sambo!! Jag och min älskling ska förlova oss. Vi har mer eller mindre bestämt tillsammans att det är på fredag vi ska växla ringar. Vi ska hämta upp ringarna efter lunch på fredag och sen har vi bokat hotellrum i Köpenhamn där vi ska spendera kvällen och natten. Vi har redan sagt och bestämt att vi ska gifta oss nästa år så man kan säga att vi redan är förlovade. Det som fattas är hela ringmomentet... 14/3 kommer bli vårt förlovningsdatum. Dock har vi inte riktigt bestämt om det är han eller jag som ska ställa den stora frågan. Jag är ganska traditionell av mig så egentligen vill jag att han ska göra det men samtidigt har jag märkt att han vill att jag ska göra det då han tycker det känns jobbigt av diverse anledningar... Även då jag hoppas att han kommer gå ner på knä på fredag så förbereder jag mig på att det blir jag som gör det istället. Frågan är nu bara hur jag ska göra det hela?! Jag skulle vilja ha tips och ideér på mysiga och romantiska sätt att göra det på. Finns det kanske något ställe i Köpenhamn som är mysigt? Än så länge så är följande inplanerat:* Lyxigt hotellrum bokat i centrala Köpenhamn (med bubbelbad)* 100-150 röda rosor beställda som ska vara placerade över hela rummet vid ankomst (detta vet min sambo inget om)* Champange inhandlad Vi har pratat om att boka bord på någon mysig restaurang och äta 3-rätters. Dock är inget bord bokat än då jag inte är helt 100 på hur kvällen ska se ut. Snälla tjejer kan ni hjälpa mig med förslag på hur kvällen kan se ut... Jag börjar bli riktigt nervös men samtidigt längtar jag så sjukt efter att få ringen på mitt finger.
  • CaSan

lillaj
    Er förlovning lät hur mysig som helst. Jag hade väl tänkt mig något i stil med det. Alltså inget allt för planerat, utan mer spontant o naturligt. Jag vill gärna att det ska vara ganska lite folk i rörelse då det är en stund mellan honom o mig och vi är båda ganska känsliga av oss så det förvånar mig inte om vi båda kommer stå med tårarna rullande nerför kinderna... Du verkar ha bra koll på Köpenhamn. Jag håller med dig om att det är en mysig stad. Tur att jag har den så nära. Vi kommer bo vid Rådhusplatsen. Har du något bra tips på något ställe som är mysigt och med inte för mkt folk där i närheten? Kanske vid vattnet? Du skrev "vattnet bort mot sjöjungfrun"...hur långt bort är det? Kom gärna med fler bra ideér....

Ni andra, har inte ni bra tips och idéer att dela med er?! Plez!!!

• lillaj

Nåja, lite koll har jag kanske Min svärfar har ett hus i närheten av Malmö så vi är rätt ofta därnere och då är det ju hur mysigt som helst att åka på en dagstur eller ligga över nån natt i Köpenhamn.

I närheten av Rådhuspladsen vet jag kanske inget direkt ställe som är lämpligt för ändamålet men Glypotket är ju annars värt ett besök för den som är kulturellt intresserad Om inte annat dagen efter! Sen är det ju tivolit men jag vet inte hur och när det är öppet och om det är nått för en förlovning.

Det finns mycket fint längs vattnet - Nyhamn - Amalienborg och fortsätter man sen där längs vattnet kommer man ju till sjöjungfrun men det är förstås en rätt lång promenad (vet ej tyvärr exakt hur långt) men man kan som sagt ta båttransfer som avgår från Nyhavn.

Den borgen/slottet vi tycker bäst om tror jag heter Rosenborg. Om du har en karta kan du se att det ligger en del parker ihop där och i Botaniska trädgården finns också ett mysigt växthus.
    Men precis som när vi förlovade oss så är det ju en rätt kylig tid på året nu så det beror på om man har tur med vädret.

Ta och kolla på kartan så ser du lite vad som finns och avstånden! Tror det finns nån hemsida också typ www.copenhagen.com Där står nått om Frederiksberg park och att den ska vara en av de mest romantiska parkerna men jag har inte varit där, värt att kollas upp kanske.

• Zozo

Far jag fraga vilket av hotellen pa Radhusplatsen ni har valt?

• CaSan

Zozo
    Vi ska bo på The Square Hotel

• Zozo

Tur de! Jag bodde pa det som är ett Meridien.. och det var verkligen inte mycket att hurra för.

• MartinsAnna

Va mysigt!Tycker nästan ni kan växla ringar på rummet med blommor och drickan!typ i sängen!Och även ta och äta på en fin restaurang på nyhavn:)Lycka till!

• Tit

Nyhavn och kajen är fin, Om ni inte vill gå hela vägen till lilla sjöj så ta tåget från Huvudbane till østerport. Då kommer ni också till Kastellet som är jättefint. Svenska kyrkan ligger vid Østerport och är vacker och har kaffe och bulle. Mysig restaurang är tex Lèducation Nationale; fransk god mat. Exclusiva är "Guldanden" vid sjöarna, "era ora" italiensk, kanske stavas annorlunda, den har ca 9rätter med vin för ca 1000 men så är det en helkväll och michelinstjärnan inkluderad! Det bästa är att titta på nätet tx "copenhagen this week" andra bra är Kokkeriet, umami osv svårt att minnas namnen... SAS radisson har en bra skybar.
    Tivoli har stängt.
    Lycka till och hoppas att ni får en underbar helg!

• Tit

Utan att vilja stöta någon så tycker jag att nyhavns restauranger är för turistiga, men över torget ligger hotell dàngleterre om ni vill vara lyxiga, beställ fönsterplats.

• MartinsAnna

Men e man inte från köpenhamn, är man ju turist=bra ed nyhavn...de har allt de kan erbjuda och fin utsikt:)Även typiskt för köpenhamn, vilket är extra kul...tycker jag!

• Tit

Jo det har du rätt i. Det kan bara vara lite dyrt i förhållande ill matkvaliteten. Men det finns ju inget som kan ersätta nyhavns särprägel.

• lillaj

Tit: Håller med dig på den punkten om att det är onödigt dyrt och mycket turister i Nyhavn men en sommardag tycker alla fall vi att det är en härlig atmosfär där och vi brukar kunna gå dit och ta en öl/vin nån gång varje sommar just för att känna den känslan men det hör ju inte hit egentligen

Hur som så ska jag sno åt mig ditt tips om dàngleterre och dem andra tipsen också för den delen för det är alltid roligt att testa nya ställen!

me and my: Hoppas att förlovningen blir lyckad och att ni hittar nått som passar er och som gör er dag till ett minne!

• 8108

Vi förlovade oss oxå i köpenhamn (2004) jag hade planerat en hemlig resa på vår 5års dag, allt min sambo visste var att han skulle packa en väska och ungefär för vilket klimat

Vad jag inte visste var att även han hade planerat en massa i smyg Han hade köpt och graverat ringar, lyckades t.o.m. fixa rätt size med hjälp av en massa partyringar som jag hade liggandes hemma (han tog med sig typ 6-7st till butiken och bad dem hjälpa honom *s*) efter en flaska skumpa och en härlig middag gick han plötsligt ner på knä där på restaurangen... jag blev alldeles paff. Hade varit så inne i mitt egna planerande att jag inte ens märkt att han gått omkring och varit toknervös sista veckan

Hotellet vi bodde på hette Kong Arthur och det var i hotellets italienska restaurang La Rocca som min M2b friade

• Tit

Viste du att "Bakken" just har öppnat? S-tog til Charlottenlund och så får man den vackra Dyrehaven på köpet. Lousiana är ju otroligt vackert också!

• Tit

(Klickade för snabbt)
    lycka till och jag tänker på er nån kilometer ifrån. Om ni gillar att gå i kyrkan- kom på söndag till den svenska på Österport så bjuder jag på fika

Svar på tråden Förlovning i Köpenhamn - tips o ideér efterfrågas!!!