• Skåne Anna

För lite porto - vad händer????

Panik!

Postade inbjudan igår och idag inser jag att vi borde satt på två frimärken istället för ett. Tanken slog mig aldrig ens!

Den väger 40 gram och gränsen för ett frimärke går vid 25 gram. Vad händer nu? Kommer de att komma fram? Måste mottagaren betala portot som vi inte satt på?? Sååå pimsamt!! Någon som vet?

• Svar på tråden För lite porto - vad händer????
  • Fru Cinderella

Ni kan ju kanske lite på skämt ge alla gäster ett frimärke på bröllopsdagen

• Hofsan

Jag var ute för samma sak förra veckan då mina vägde 2 gram för mycket och hon på posten påpekade det!! Va ! 2 gram! Herregud.
    Jag tog tillbaka inbjudningarna och la dem i lådan dan efter och de kom fram trots 1 frimärke.
    Annars får mottagaren betala 15 kr tror jag det är.

• Marsaphir Marlean

Skrev du AVS och har tur så kan de vara snälla att skicka tillbaka dem eller skicka en räkning till dig ifrån posten *det har jag råkat ut för en gång*. Annars kan de strunta i att leverera dem nuförtiden, förr fick de inte det.

• Pearldrop

Om du skrev AVS så skickar posten en räkning till dig, jag skickade ett vanligt brev fel, skulle ha varit två, var ett frimärke.. 30 kr fick jag betala för det.. så det kan bli dyrt för dej om det var många inbjudnignar :(

annars vet jag inte hur det går till, om du inte skrev avs..

• bara jag

Jag frågade på "posten" och de sa att om någon upptäcker det så för man böta!

• 20080301

det som händer är att man får lösa ut det helt enkelt. jag har råkat ut för det. Dina gäster får betala för ett frimärke

• Nalle Puh 40

Min syster råkade ut för det i veckan, brevet vägde 8 gram för mycket så hon fick en räkning på 30,50 kr hemskickad i brevlådan. Inte så kul...

• tolonta

Inte för att strö salt i sår eller så... Men är det inte många brev som vägs automatiskt numera?

• janedoe

Jag fick häromveckan lösa ut ett brev med en straffavgift på 10 kr. Alltså. Brevet hade behövt ett frimärke till så jag fick betala 15,50 genom att sätta på tre frimärken på en lapp som posten skickade ut, lägga på brevlådan och vänta på brevet...

Tur att jag är så nyfiken av mig.. fick en gåva av en okänd person som sett mig i tidningen. :D

Jag håller tummarna att era gäster är nyfikna de med!

• anna 2008

Jag har också råkat ut för att få betala extra och det var av rent slarv för jag antog att det skulle räcka med två frimärken när det tydligen skulle vara fyra...(det var inte mycket i vikt som skilde). Jag har skrivit avsändare så mottagaren slapp se det hela i alla fall, och i stället fick jag helt enkelt hem en faktura på fyllnadsbetalning plus en liten avgift.

• Skåne Anna

Hemsk läsning det här...

Nåja, jag har gjort fyra stickprov ikväll och alla fyra hade fått inbjudan (utan räkning) så nu känner jag mig aningen lugnare än tidigare. Som några kloka av er sa, så får vi väl skämta om det... inte mycket annat att göra just nu.

Hädanefter: Väger alla brev och läser portotabellerna!!!

• Fredrik och Sabine

Jag satte också bara på ett frimärke på våra inbjudningar - och jag har hört från 2 att de hade fått sina brev utan problem....

• swordfish

gränsen på ett frimärke går t o m vid 20 gram ... för att vara petig

• Princess Nightingale

Det beror faktiskt pa brevbararen/sorteraren.
    Jag har aldrig behovt losa ut brev men vet flera som behovt, dock har jag aldrig hort talas om boter.

Svar på tråden För lite porto - vad händer????