• Skåne Anna

För lite porto - vad händer????

Panik!

Postade inbjudan igår och idag inser jag att vi borde satt på två frimärken istället för ett. Tanken slog mig aldrig ens!

Den väger 40 gram och gränsen för ett frimärke går vid 25 gram. Vad händer nu? Kommer de att komma fram? Måste mottagaren betala portot som vi inte satt på?? Sååå pimsamt!! Någon som vet?

• Svar på tråden För lite porto - vad händer????
  • Little Nikki

fram kommer de - eventuellt får mottagaren betala

• Skåne Anna

Jag tror jag dör av pinsamhet!!! Får man lösa ut brevet på posten eller? Har någon varit med om det?

• DanKat

Jag vet hur det är i Norge och jag antar att det är på liknande sätt i Sverige. Där får mottagaren av brevet iag ett meddelande från posten (kommer inte ihåg exakt hur det var, men jag tror att dom skickar den lappen samtidigt med brevet, typ sätter den på framsidan av kuvertet eller nåt...) att brevet har för lite porto. Mottagaren får då ta med sig lappen till posten och betala det portot som saknas, plus en extraavgift (tror den var 13kr eller nåt).

Så går det alltså till i Norge, är som sagt inte säker på hur det är här...

• DanKat

Ibland är dom förstås snälla och man slipper betala, men 40g är ganska mycket över portogränsen... så jag skulle tro att någon måste betala...

• Juliazzb25

Hej!

För många år sen så jobbade jag på posterminale i Uppsala.

har man betalt för lite så får mottagaren betala när de hämtar ut brevet men oftast brukar det inte vara några problem...

Det oftast vid större förpackningar de kontrolerar vikten...

Kan lugna dig genom att säga att de väger inte varenda brev så va inte orolig jag tror att det kommer gå jätte bra.

Kramizzz

• Skåne Anna

Åhhh, vad hemskt! Kan inte någon bara skriva att det inte är någon som märker det, att det liksom bara svischar förbi i systemet...

• Nienna

20 g är gränsen för 1 frimärke, inte 25 g.

Har man skrivit avsändare får man en räkning hem, på överskjutande belopp + en administrationsavgift.

• Skåne Anna

Se där, ännu värre. Ingen avsändare på kuverten för våra inbjudningar.

• Nessan

Gränserna är upp till 20 g, ett frimärke. Upp till 100 g 2 frimärken.

Har du tur händer inget, att breven slipper igenom. Men det var ju ganska mycket övervikt, så det kan ju hända att dina gäster får lösa ut breven. Får hoppas på att de verkligen gör det också, för jag har hört om människor som låter bli att lösa ut brev om de får sådana avier från posten om att nån skickat ett underfrankerat brev till dem. Hoppas det går bra, men om några veckor kan det nog vara läge att kolla att alla fått sin inbjudan.

• Nienna

Antingen klarar de sig eller så får mottagarna lösa ut dem, nu lär väl märka vilket...

Ni får väl göra nån rolig grej av det på bröllopet i så fall, lägga ett frimärke på varje tallrik eller nåt.

Svar på tråden För lite porto - vad händer????