• M hjärta M

Bara axlar i kyrkan?

Hej!
    Jag ska vara tärna vid två bröllop i sommar och har lite funderingar angående min klänning.

Det första bröllopet är i USA. Det är en "commitment Cermony" då det är två tjejer som ska gifta sig. Är det okej med bara axlar på tärnan??? Detta sker inte i kyrkan utan utomhus i Florida (i juni)

Det andra bröllopet är här hemma i Sverige och i kyrkan. Får jag har bara axlar eller bör jag ha nåt över axlarna???

Hoppas nån kan ge mig lite råd för varken jag eller bruden vet hur det "bör" vara.

• Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?
  • Kärlek ger näring åt själen

på Bröllopet i USa tycker jag att du bör ha något som skyddar axlarna så du inte bränner dig (om du inte smörjer in dig rejällt)

i kyrkan så har det gått mer o mer ifrån att inte få lov att ha bara axlar där.

• Ickaflicka

Det bästa är helt enkelt att fråga respektive par vad som gäller för just deras ceremoni, de vet bäst!

• LLJÖ

Gör som du och brudparet vill. Vet inte om man behöver fråga prästen, men det hoppas jag att man slipper för vad har han/hon med det att göra?

• Zozo

äh man kan ha det som bade brud och tärna.

dâremot är det kanske inte sa praktiskt; i USA i juni kan det vara soligt och hett och i en kyrka kan det vara lite kyligt.. En sjal eller nagot löser ju enkelt fragan.

• M hjärta M

Tack för era svar!!

Jo jag vet hur äckligt härligt varmt det kan vara i FL i juni...
    så där hade jag nog svaga tankar på en sjal för att itne bränna mig när man står ute länge.

Nån skriver att jag ska fråga brudparet om hur det vil ha det här hemma. men grejen är den att bruden inte riktigt vet.

• Kjell Präst

Frågan har varit uppe bland annat i tråden "Fråga prästerna". Jag tror inte att någon präst i Sverige idag skulle bråka om bruden kom med bara axlar (fast helt säker kan man ju aldrig vara). Skälet till att man traditionellt inte har bort ha det är att man förväntas visa respekt för det heliga kyrkorummet. Men tiderna förändras och jag tvivlar på att särskilt många idag upprörs av ett par bara axlar. Möjligen kan några äldre bröllopsgäster "som vet hur det ska vara" - trots att de inte varit i kyrkan sedan sin egen konfirmation - störas, men det kanske ni kan överleva?
    Dock måste den brasklappen kastas in att etikettsgurun Magdalena Ribbing hävdar att det alltid är fel att vara baraxlad i kyrkan, oavsett vad prästen eller församlingen tycker!

• esset50
    LLJÖ skrev 2008-03-07 16:15:27 följande:
    Gör som du och brudparet vill. Vet inte om man behöver fråga prästen, men det hoppas jag att man slipper för vad har han/hon med det att göra?
    Jo, man frågar prästen. Vad h*n har med detta att göra? Prästen är den som styr förrätningen, och, alltså bestämmer.
    Bara för er att gilla läget... Eller byta präst...
    Alla är vi olika, en del är mer flexibla än andra.

Just det med bara axlar ses i dag inte som någon större sensation, förutom som Kjell Präst skriver, nån älder släkting.
Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?