• Mumriks blivande fru

Inte bjuda svärföräldrarna på bröllopet?

Min blivande mans pappa är periodare och ingen i hans familj vill erkänna detta utan allt sopas under mattan i hopp om att han själv ska sluta dricka och att de ska få behålla stämpeln som en fin familj med bra jobb etc. Sen jag träffade min pojkvän har både han och hans syster börjat öppna sig för mig om hur de har haft det hemma i så många år. Jag har inte sökt rollen som hobby-psykolog för dem, men jag bryr mig ju om dem och vill att de ska må bra så om de vill prata med mig så lyssnar jag. Jag har hjälp min pojkvän att komma till en psykolog och börja gå i anhöriggrupper. Detta har hjälp honom jättemycket, men problemet är att hans förlädrar nu är arga på mig för att jag antar att de tycker att jag "drar upp till ytan" sånt som de tror att ingen vet, fast grannar och vänner och alla redan vet.

Jag är under uppfattningen att man lättare kommer igenom problem om man stöttar varandra och pratar om saker i stället för att tiga ihjäl problemet, men de verkar vara av annan uppfattning.

Hans pappa har ringt hem till oss när han varit onykter och sagt att jag inte vet vad jag pratar om för att hans barn ljuger om hur mycket han dricker för mig. Sedan vi träffades har både han och hans syster börjat säga ifrån när pappan är full och i år vägrade min pojkvän fira jul hemma. Nu har hans mamma börjat välja pappans parti och antagligen känner hon att allt är mitt fel att familjen splittras och jag förstår det, men jag har aldrig snackat skit om hans föräldrar, jag har bara försökt hjälpa honom. De har nästan ingen kontakt nu och pratar endast med flera månaders mellanrum.

Min pojkvän berättade för sin mamma i veckan att han friat till mig och det enda svaret han fick var: ?Jaha, är man bjuden då eller??. Han var helt knäckt efteråt och jag vet inte vad jag ska göra nu. Han vill klippa kontakten med dem totalt och inte bjuda dem på bröllopet och jag känner att om han gör det så kommer det bli omöjligt att laga den här relationen i framtiden, men jag vill inte att han ska komma full till och bröllopet och förstöra det. Det här påverkar allt i vårt förhållande och jag vet inte vad jag ska göra?

• Svar på tråden Inte bjuda svärföräldrarna på bröllopet?
  • Evitas

hej.
    mitt tips är att säga rakt ut att dom e mer än välkomna förutsatt att han inte dricker, o göra klart att om han överhuvudtaget rör sprit så måste han gå direkt.
    för om han anser att han inte har nåt problem, så ska de ju va lugnt.

o klart att du måste ha förstålse att hans pappa o mamma blir sura på dig, du har ju "förstört" deras idyll.

hoppas de löser sig

• Mumriks blivande fru

Mini wedding - vi gifter oss om ett år så det finns ju lite tid att förhoppninsvis ordna till situationen.

Tack för alla uppmuntrande ord!

• saray

Du måste alltid vara för dina svärföräldrar, annars kommer det komma emot dig själv i framtiden. Även fast din blivande skulle säga negativa saker om sina föräldrar så får vi brudar ALDRIG hålla med och spä på det! Den enda som har rätt att prata negativt om sina föräldrar är personen själv. Du kommer att vinna på det i längden om du verkligen är för att reparera deras relation och uppmuntrar din blivande till det. Det är inte värt att slänga bort hela relationen (oavsett hur trasig den redan är) pga ett bröllop och för att man är rädd för att pappan ska "ställa till med problem". Familj är ändå alltid familj och du måste stötta hans familj, du gifter ju dig in i den!

• girl in love

Styrka till er båda!

Försöker påminna mig själv att folk är som de är, med samma problem osv, oavsett om det är min bröllopsdag eller inte...ibland känns det extra jobbigt :-/

• 20080802

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men har exempel i vänkretsen. De gjorde som så att de hade ett borgerligt bröllop med en middag för närmsta familjen (föräldrar och syskon m familj) och sedan ordnade de stort kalas för kompisarna vid ett senare tillfälle.

Bara en tanke...

Lycka till!

• carinokenneth

Vi har en liknande situation här hemma...så jag förstår...vi har iår bestämt att vi kommer skita i hans familj pga av en massa fler anledningar...känns bra att göra såhär...

Hoppas det löser sig för er..

• Pearldrop

Men vad säger dom om at tdu skriver allt det här, på en sida för allmänheten då?
    Eller är du anonym i ditt medlemskap? :S

Det låter som en jobbig sits, men det är ju upp till er vilka ni vill välja faktiskt.. Om de blundar för problemet är de tinte mycket ni kan göra, man kan inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp tyvärr.. :(

Evt ha mottagning för släkt och fest för vänner?

• Mini Wedding

Ja då finns det ju förhoppningsvis tillräcligt med tid för att försöka få problemet ur världen. Har din fästman och hans syster sagt vad de tycker till sina föräldrar?

• TigerLinn

jätte svår sita.
    samma är de lite för mig och m2b familj en broder till m2b ahr alkoholproblem men alla brundar. vi har valt att ha alkoholfritt bröllop just för att slippa pinsamheter kring detta. de kanske kan vara en lösning?

• Mumriks blivande fru

carinokenneth: hur "gick det hem" bland resten av familjen? Jag är så rädd att om min pojkvän säger upp bekantskapen med sina föräldrar att hans syster och farmor och andra ska ta avstånd från honom för att rädda familjen ansikte utåt.

pearldrop: jag vet faktistikt inte. Jag tror inte de hänger här direkt, men skulle de göra det skulle väl helvetet braka lös. Dock känner jag att jag också måste få ventlira mig någonstans eftersom den här situationen påverkar mig också.

Separat mottagning och alkoholfritt bröllop låter som jättebra idéer, men när jag tänker på det blir jag förbannad för vi vill ju kunna ha vårt bröllop som vi alltid önskat och inte behöva ändra allt för att en vuxen människa inte kan ta tag i sitt liv och sluta supa!

Hans syster har tagit på sig ansvaret för att han inte dricker den dagen och vi kommer också sätta ned foten och tala om vad som gäller om han tänker komma, men det har vi ju gjort förut ang. andra sammanhang och han har inte klarat det då.

• Mumriks blivande fru

Jag fyllde år i veckan och fick kort från mina svärföräldrar med en inbjudan att komma och hämta min present över påsk. Jag ringde upp och de var glada (och han var nykter) och de frågade om bröllopet och verkade genuint positiva. Hon sa att hon vill att familjen skulle komma på middag och när hon hörda att jag tvekade så la hon till: "du är ju självklart en del av familjen".

Känner mig hoppfull och glad över att det kanske finns en chans till försoning i alla fall.

Tack för ert stöd och håll tummarna :)

• avil

Svårt det där.
    Jag tänker spontant att det ÄR lite fult att inte bjuda svärisarna!!
    men samtidigt är jag ju den som absolut anser att man ska umgås med folk som får en att må bra,alltid,inte bara på sitt bröllop.

O jag känner igen sitsen-inte med alkoholism direkt,men lite andra orsaker.O våra familjer är SÅ olika att jag INTE kan se mig de tillsammans på en så pass "stor fest"...
    O bland annat därför gifter vi oss i all hemlighet i utlandet! Då slipper man tänka på allt sånt där som KAN hända...osv

• Sommargrönt

Jag har ett liknande problem. Min pappa är psykiskt sjuk och helt oberäknelig. Dessutom brukar det bli värre vid känslosamma tillfällen. Allt skulle vara bra om han tog sin medicin, men hans nya fru och släkt hjälper till att låtsas som ingenting och därför mår han dåligt jätteofta. Vi har inte pratat på flera år tills alldeles nyligen, det har bara varit för mycket. Nu har jag bestämt att han ska få komma på mitt bröllop och min bror har lovat att eskortera honom ut ifall han blir för dålig. Hade det varit för ett år sedan så hade han inte fått komma. Jag tror att du måste låta det där beslutet komma helt och hållet från din m2b. Och stötta honom vad han än väljer. Men det är inte alltid det bästa att försöka hålla ihop drömmen om en familjeidyll som inte finns...fast många säger det. Ibland går det bara inte. Se bara till att du inte påverkar hans beslut! Om han känner efter ordentligt vet han nog vad han vill.

Finns det någon ni litar på som kan eskortera honom ut om han dricker, så ni kan slappna av? Ett bröllop utomlands ensamma är ju ett alternativ...det funderade vi på ett tag...

• franca

Mumriks blivande fru: Vad skönt att det känns lite bättre! Och att din svägerska lovat att ha lite koll på din svärfar. Hoppas att det ordnar sig.

• carinokenneth

de vet inte om det ännu...m2b ska ringa till hans mor en dag och tala om hur vi tänker göra men vi ska undanhålla det med den kyrkliga vigslen tills vidare...hon ringde igår och frågade mig hur det gick med bröllopsplanerna, tala om att vi lagt det på is....m2b som får berätta det för henne....går inte ihop med henne som det är så jag kommer bli det svarta fåret i hela den familjen iaf...menmen är jag redan men saken blir inte bättre...hoppas det löser sig för er!

Mumriks blivande fru skrev 2008-03-11 09:23:26 följande:

carinokenneth: hur "gick det hem" bland resten av familjen? Jag är så rädd att om min pojkvän säger upp bekantskapen med sina föräldrar att hans syster och farmor och andra ska ta avstånd från honom för att rädda familjen ansikte utåt.
Svar på tråden Inte bjuda svärföräldrarna på bröllopet?