• Långö2008

Handla sprit i Danmark???

Någon som gjort det och märkt att det kanske inte lönar sig att åka ända till Tyskland för att köpa sprit, vin och öl till festen??

Någon som vet något om en stor matvarukedja i Danmark som heter Dansk??

• Svar på tråden Handla sprit i Danmark???
  • MrsC

Ronja2 skrev 2008-03-17 17:28:55 följande:

Har en bekant som snart ska åka ner till Danmark och planerar att då be dem köpa med lite av drickat. Men vad tjänar man mest på att köpa där? Kan ju inte gärna be dem köpa med allt :)
    Det man tjänar mest på att köpa i Danmark istället för i Sverige är sprit, ca 100 kr per flaska.
  • Blondie77

jag tror att lite finare viner är nog inte dyrare i danmark än i tyskland, men i tyskland finns en hel del budgetvin som inte kostar mer än några kronor per flska, lidl i tyskland tex har rött och vitt vin för under 10 kr flaskan! Men vill man ha lite klass på vinet kan man nog lika väl köpa i danmark :) sprit är dock billigare i tyskland, både kända och okända märken.

• allehanda

Jag håller helt med MrsC.Kolla gärna Bilka de har en egen hemsida www.bilka.dk.Kan även vara lönt att kolla Fötex varuhusen www.fotex.dk , de tillhör samma koncern men har olika erbjudanden.Lycka till!

• svartamasken

Starksprit är definitivt billigare i Tyskland.
    Vad gäller vin och öl kan det vara så att transportkostnaden genom Danmark och färja och sådant inte väger upp prisskillnaden.

Spana gärna in ALDI (som finns även i Danmark). De tar bara kontanter och Dankort, men har väldigt bra priser. Ofta har de även saker som riktig champagne och sådant på erbjudande, men det kan man ju inte riktigt veta när det är.

Hur som haver, ALDI har jag i alla fall besökt i centrala Köpenhamn (strax norr om mitt på Ströget, typ) samt i Helsingör, så där vet jag att det finns.

• Brollop15juli

finns en en hel del som ligger precis andra sidan gränsen som exmepelvis i Süderlügum, precis nedanför gränsen.
    www.calle.dk

finns även finare viner där.

• Helena1978

Tjänar man även om man bor i lite längre upp i landet för att handla? Vi bor i Sthlm och har också övervägt att åka. Men vi är inte riktigt överrens, för om man har otur och bilen eller nåt pajar på vägen, då kan det bli ganska dyrt... Inte för att jag förväntar mig det :)
    En tanke för oss var att ev åka till Åland och köpa öl på båten. Det blir ju dyrare än priset på öl i Danmark. Kollade på www.vikingline.se och dem sålde öl för 151 kr/kart.
    Sen är det ju jätte svårt att säga hur mkt som går åt.

• Tirus

Det lönar sig absolut att åka till Tyskland. Vi köpte sprit för motsvarande 15.000 kr och betalade bara knappt hälften.

• Thailand 08

Ni som åker till tyskland,hur gör ni me däcken??
    Dubbdäck är ju förbjudet...

• paradisfågel

Vi brukar åka över till Helsingör lite då och då och fylla på vårt förråd Måste dock säga att både tyskland och danmark har sina fördelar.. Det finns ett flertal vinbodar i helsingör.. Tycker de är mysiga och att det verkar finnas ett varierat utbud. Eftersom jag har större erfarenhet av helsingör än av tyskland så vet jag inte riktigt hur det är där, men tror att det är som blondie77 säger, att budgetviner nog är billigare..

• lyckligjävel

vill bara varna för en sak! Tänk på vad ni ställer all dryck!!!

Jag trodde vi bodde i ett bra hus men efter att grannen snott både min cykel (han cyklade runt på den själv...) och mina kläder (fan favoritjeansen o reafynden, jag går nästan naken nu) så kommer vi be en kompis med hus att förvara drickat mot ett par öl-flak.

Ringde försäkringsbolaget o på länsförsäkringar i skåne gäller:

Insynsskyddat förråd (vi har ett med träplankor runt och ett helt öppet med bara hönsnät, hönsnätet räcker alltså inte.

Godkänt lås, (standardhänglås av lite kraftigare modell)

Lycka till alla brudar o brudgummar!

• BlivandeFruJohansson

Bor i hus, så bara vi som kan nalla av de

• blivande fru Granquist

Vi ska åka till Tyskland å handla, det lönar sig absolut!! å ännu mer för oss som bor i sydligaste skåne!!

• Helena1978

Är det någon som har någon bra länk till Tyskland. typ puttgarden?

Svar på tråden Handla sprit i Danmark???