• Mollen

Diamantring.... vad kostar det?

Frågor till er som har en diamantring som förlovningsring...

- Vad kostade den?
    - Hur många karat är den på?
    - Har ni även en alliansring?

• Svar på tråden Diamantring.... vad kostar det?
  • Pumpkin

Min förlovningsring är en alliansring med diamanter på sammanlagt 0,18ct. Kostade drygt 5000kr.

• avil

har kollat runt på ringar nu klassisk alliansring med 5 stenar på rad,kostar ca 4000-8000 de på 6000 o 8000 är ca 0,25 eller 0,30 carat på stenarna.
    de billigare allt olika men runt 0,10-0,15.

• Mollen

En enstens ring på 0.5 till 0.7, vad kostar det? Blir det brackigt eller är det snyggt?

• egensinnig

Snyggt!!! Det är inte så himla stort.
    Jag kommer ha en allians på 1 carat fördelad på 7 stenar - jag gillar diamanter o tycker inte det blir för mycket!

• Pumpkin

Det beror lite på fattning och vilken ring man ska ha till tycker jag... Designar du en själv och har eget guld och köper diamanten själv på auktion/nätet så kan du komma billigare undan än om du köper både guld och diamant hos guldsmeden.

Mollen skrev 2008-03-04 18:32:21 följande:
    En enstens ring på 0.5 till 0.7, vad kostar det? Blir det brackigt eller är det snyggt?
  • DanKat

Vi har inte beställt våra än men vi vet vilka vi ska ha, det finns bild i vårt galleri. Förlovningsringen har tre små diamanter på totalt 0,09 carat, den kostar drygt 4000. Alliansringen jag ska ha som vigselring har sju diamanter på totalt 0,49 carat, den kostar drygt 11000. (Ska ha något längre avstånd mellan diamanterna på förlovningsringen än vad det är på bilden, men det blir samma pris ändå )

• egensinnig

Dankat - du vet att de har precis den allians-ringen för 5999 kr på Albrekts just nu?

• vit70

Har precis lämnat in min förlovningsring för att den ska göras om så att den passar min vigselring. Förlovningsringen ska göras lite bredare - 4 mm och det ska läggas in 7 st stenar, sammanlagt 0,14ct med fadeninfattning. Den kostar 4200:- men då har jag ju guldet själv.
    Vigselringen kommer att bli 5 mm bred med en större sten 0,15ct(chanerinfattad eller rörinfattad) med en liten (0,03ct) på varje sida, fadeninfattad.
    Längtar så att få dem!!!

• April2oo9

Min förlovningsring är slät i vitt guld och ganska bred, så vigselringen ska vara i vitt guld med en diamant om jag inte hittar en ring med rosa sten. Ringen jag har kikat på finns från 2500-5000 beroende på hur fet ring jag vill ha :)

• sofiaaaa
    Mollen skrev 2008-03-04 18:32:21 följande:
    Jag tycker inte att det är brackigt, bara jättesnyggt!!
  • Sirlgrid

Whooo... Diamanter kan kosta allt från ingenting, nästan , till hur mycket som helst.

Det beror ju inte på storleken mestadels, utan på kvalitén.

Nu har jag ingen bra länk att länka till direkt, men det kan man säkert googla sig fram till.

Jag skulle helt klart hellere satsa på /rekommendera en renare/vitare med mindre sten, än en stor-tung med dålig kvalitet, men för samma pris...

• Fröken Figo

Jag har en solitär (enstensring) med 1ct på diamanten! Den gick loss på 30 000. Det är ett väldigt bra pris för en så stor diamant med så bra kvalitet som min är. Finns suddiga bilder i galleriet, ska försöka ta bättre bilder snart.

Ett tips:

Lägg pengar på perfekt slipning och proportioner. Det är det som avgör om ljus reflekteras snyggt från diamanten. Ha mindre höga krav på klarhet för med det nakna ögat kan man inte se så stora skillnader tycker jag. Vad gäller färg kan man också ha nåt nära gula gränsen för det märks knappt heller. Då får man mycket bättre priser och ändå en superfin sten!

Jag tycker inte min sten på 1 karat är jättestor. Den är lagom. Hade absolut kunnat tänka mig en större. Och man kan köpa en lika stor sten för halva priset av vad jag betalade om man går ner i kvalitet.

• gusjma

0,49 karat biljantslipad svart solitär köpt av blivande i Sydafrika för ca 650 USD. Fin e den!

• Merrick

Jag har en i min förlovningsring på ca 0.12 carat. Den är infattad i carré (dvs fyrkantig infattning men en brilliantslipad sten. Den ser större ut så tycker jag. Vi hade med oss "gammalt" guld och stenen var min egen från ett gammalt örhänge så våra ringar gick tillsammans på 4000:- när de egentligen skulle kostat 13000. Så satsa på att leta igenom smyckesskrinet efter guld du inte använder och kan "offra" till era/din ring, det är klart värt det!

Svar på tråden Diamantring.... vad kostar det?