• Anonym

När har man störst chans att bli gravid

Hej tjejer,

Nu har jag och min nyblivna man bestämt oss för att skaffa barn. Trodde aldrig att jag skulle ha den känslan att "nu, nu vill jag ha barn", och jag måste säga att det är väldigt kul
    Nu undrar jag när man har bästa möjliga chans att bli gravid i månaden????

• Svar på tråden När har man störst chans att bli gravid
  • junibrud 2003

Åh, vad roligt!

Jag är ingen expert på detta - men som jag har förstått är det under ägglossningen som inträffar ca 14 dagar före mens (kan variera 12-16 dagar).

Lycka till!!!

• SussE

Nu ska jag vara rolig, störst chans att bli gravid är när man har sex .
    Här kommer en site med en s.k fertilitetsuträknare. Du skriver in datum för senaste mens, hur lång cykel du har och sedan räknar den ut dina ägglossningsdagar = de dagar som chansen är störst. Då gäller det att ha sex dagarna runt dessa uträknade äl dagar.
    www.kanalen.org/foraldrar/blandat/fertilperiod.php

Ett regelbundet sexliv är dock den absolut säkraste metoden och att du inte fokuserar stenhårt på att bli gravid för då kan det "gå f-n i det hela". Njut av varandra och ha mycket sex!

• nemesis

Så kul för Dig!/Er!
    Som nybliven mamma kan man bara gratulera! Det är underbart att planera att göra barn, att vara gravid...och framför allt, att bli förälder!

Som ovan svar, störst chans vid ägglossning, ca 10-12 dagar efter första mensdag (individuellt....). Lätt att kolla när du är det eftersom slidsekretet under ägglossning ( ca två dygn tror jag..) är genomskinligt och lite slemmigt/klibbigt, som äggvita ungefär...så ta lite mellan fingrarna och kolla om konsistensen klibbar lite och bokför några månader så vet du ganska exakt när din ägglossning är. Sen är det bara att ha roligt!

Lycka till! Och bli inte stressad om du inte blir gravid på en gång....det kan ju ta lite övning, men det är ju det roliga å andra sidan!

• Jennie med ie

Ägglossningen inträffar normalt 12-16 dagar FÖRE nästa mens. Och allra störst chans att bli gravid har du vid samlag dagen före samt samma dag som ägglossningen sker. Dock kan spermierna i normala fall vänta in ägget i 3 dygn, om man är i sin fertila period (rätt sekret och miljö i slidan och livmodern), och ibland ända upp till en hel vecka. Så tiden då samlag kan leda till graviditet är i normalfallet minst 3-4 dygn. Ca ett dygn efter ägglossningen är det för sent, då är ägget inte längre befruktningsdugligt.

Vid regelbundet sexliv varannan eller var tredje dag har ni goda chanser att bli gravida utan att ha så mycket koll på när ägglossningen sker. Vill ni dock ha lite extra koll kan jag rekommendera dig att studera ditt slidsekret. När det närmar sig ägglossning blir det ungefär som rå äggvita, halkigt, genomskilnligt, lite trådigt... I detta sekret trivs spermierna bra och det finns små kanaler de kan simma i. Strax efter ägglossningen ändrar sekretet åter karaktär och det blir ofta vitare och kletigare.

• Magi

Hej

Grattis till din önskan om barn.

Tänkte bara tala om att jag numera testar med ägglossningsstickor från apoteket. Detta eftersom (som jag nu har förstått) inte har ägglossning då man kan tro att jag har det.

Alla tips och råd stämmer liksom inte riktigt på dagarna. Dessutom har jag för det mesta ägglossning väldigt sent, på dag 17 i menscykeln.

Lycka till

• Jennie med ie

Dag 17 är inte "väldigt sent" utan snarare ganska normalt......

Mitt inlägg fastnade i filtret så jag tar om det.

Ägglossningen inträffar normalt ca 12-16 dagar FÖRE mens, 14 dagar är vanligast. Dvs normalt mellan dag 13 och 17 i en 28-dagarscykel, mellan dag 16 och 20 i en 31-dagarscykel osv. Det kan variera med någon dag yterligare hit och dit, men 12-16 är det "normala".

Allra störst chans att bli gravid har du vid s a m l a g dagen före ägglossningen samt den dagen den sker. Men eftersom de små simmarna i normalfallet kan leva inuti kvinnan i åtminstone 3 dygn om miljön är den rätta så kan s a m l a g 3 dygn före ägglossningen gott och väl räcka. Och ibland kan simmarna klara sig ännu längre, upp emot en hel vecka förekommer men är dock ganska ovanligt.

Ägget är efter att det lossat befruktningsdugligt i ca ett dygn.

Om ni har regelbundet sexliv med s a m l a g varannan eller var tredje dag så har ni alltså goda chanser att lyckas utan att jaga rätt på ägglossningen. Vill du ändå göra det så råder jag dig att undersöka ditt s l i d s e k r e t. Strax före ägglossningen blir det normalt ungefär som rå äggvita. Halkigt, genomskinligt och lite trådigt. I detta s e k r e t trivs spermierna bra och de kan alltså klara sig i flera dygn. Strax EFTER ägglossningen ändrar det sig igen och blir ofta mer vitt och kletigt, lite torrare.

Lycka till!

Svar på tråden När har man störst chans att bli gravid