• Fejs

Hur mkt lever ni på / mån?

Frågan kanske inte är hur mycket var och en sparar varje månad då alla har olika förutsättningar. Utan hur mycket lever ni på per månad inkl, mat, kläder, födelsedagar etc?
    Kan vi hjälpas åt och peppa varandra och komma med olika budgetalternativ i vardagen så vi kan spara mer?

• Svar på tråden Hur mkt lever ni på / mån?
  • Waersta

Jag har precis betalt räkningarna.. 7500:- Då är inte huset med 5200:- + det vi betalar på bilen 2500:- Det blir alltså lite mer än 16.000:-/månad. Sen är frågan hur mycket vi lever på.. allt som blir över.

• starbelle83

Menar du hur mkt vi har av lönen (efter skatt såklart) att betala räkningar, mat och andra utgifter med? Eller hur mkt vi gör av med på dessa saker?

• Pumpkin

Vi får in i snitt 35000kr/månad och har räkningar på i snitt 16500kr/månad. Då är det boende, bredband, telefon, fack, försäkringar, bensin, ja allt utom mat. Mat, hygien, tvätt, städ och kattgrejer och sånt man kan köpa på Maxi blir ca 2500kr/månad, så då är vi uppe i 19000kr/månad i utgifter. Resten fördelas på sparande, planerade inköp till hemmet och "fickpengar".

• Bimmla

Vi har cirka 5000 kvar efter alla räkningar.
    Så går 500:- till veterinärvård av hund varje månad och sen ska man handla mat för kanske 1500 i månaden så då har vi kvar 3000 att leva på, vilket vi egentligen skulle behöva sprata till bröllopet men de finns alltid 1000 hål att stoppa dom där pengarna i.

• Ilbäcksan

Det bästa tipset jag kan komma med som funkat bra för oss är att äta hemlagat varje dag och göra matlådor. Vi brukade äta ute jätteofta förut, men det håller ju inte om man ska spara till bröllop och det är otroligt hur mycket pengar som blir över när man äter hemma. Planera era utgifter och gör ett snitt varje månad som ni sätter in på "utgiftskontot" på så vis blir det inte någon chock om det är mycket en månad.

• anne på grönkulla

Räkningar för bostad, mat o allt runtikring det går på i snitt 15000/månad när vi bor ihop (det blir lite konstigt eftersom vi inte alltid gör det). Där ingår amortering men inte sparande, utan det ligger utanpå. Liksom csn-lån, mobilräkningar, egna försäkringar, samt nöjen o fickpengar.

Detta gäller 2 vuxna i Stockholms innerstad.

• Waersta

Då betalar vi alltså inte så mycket iaf.. iofs har vi två barn och hus.

• Zozo

Vi har för närvarande vâldigt fa fasta kostnader pga arbetskontrakten:

Ingen hyra och bilen är betald; inga lan (Utom CSN som väl gar pa ca 4500 SEK per ar). De fasta kostnader vi har är el, tel, tv, datoruppkoppling och div försäkringar; säg 4000 i manaden. Resten är rörliga avgifter som mat, bensin, kläder, resor etc som vi kan lâgga mer eller mindre pa efter behov.

• Ilbäcksan

Jag missuppfattade nog frågan... Vi har utgifter på ungefär 23000:-/mån inkl. allt och då menar jag allt förutom sparandet till bröllopet. Vi lägger nu i slutspurten 5000:-/mån på bröllopet, innan har vi lagt 4000:-/mån och det har faktiskt funkat, även om vi som sagt har fått dra in på restaurangbesöken :)

• blivandefrularsed

Det varierar varje månad, men vi har väl utgifter (med matkontot på ICA inräknat) runt 10 000. Nu sparar vi 8000 varje månad, så vi brukar väl ha 3000-5000 kr kvar per person när allt är betalt. Det funkar bra, men vi bor ganska billigt också.

• Englali

Vi har cirka utgifter på 15´000 i månaden allt som allt. Dock är inte matkostnader inräknat i detta. Inkomster ca 32-35´00 efter skatt. Just nu går en hel del till bröllopskontot, så mkt vi bara kan.
    En stor kostnad att spara in på är utematen. Det har vi märkt. Dock måste min sambo äta lunch ute varje dag då han reser hela dagarna, finns inget alternativ, så där går en hel del pengar åt. Men å andra sidan får han "mat-traktamente" på lönen sen, så det jämnar ut sig!

• Fejs

Jo vi försöker dra ner på att äta ute också. Jag äter matlåda varje dag och han äåter ute i deras restaurang då han ligger ute i veckorna, det unnar jag honom. Tycker det är svårt att lägga undan så mycket vi skulle vilja. Försöker leva på 3000 kr per person inkl mat, kläder etc men det fungerar oftast inte, måste nalla av sparandet.

• 2008-08-09

Vi får i snitt in 30 000 kr/månad. Efter att hyra/elen/tv/bilen/motorcyklar/hunden/lån + mat är betalt har vi ungefär 15000-18000 kr kvar.
    Av detta spar vi ca 10 000 kr varje månad och resten "lever" vi på.

• Nightingale

Gemensam inkomst: ca 12-14.000 + ett barnbidrag

Räkningar på ca 9.000+ ett litet billån.

Inte så fett när jag är mammaledig och tar ut 4 dagar i veckan och sambon pluggar utan lån + jobbar lite extra. Men det funkar. Vi jobbade och tjänade ganska bra förut så vi har lagt undan en rejäl buffert som vi tar av till bröllopet och när lite större räkningar dimper ner som tex försäkrning på bil 5000kr denna månad.

• Nightingale

Jo just ja, det här är självvalt, vi skulle ju kunna ha gott ställt, jag skulle ju kunna ta ut sju dagar i veckan och sambon skulle ju kunna ta studielån. Men hellre det här då, och slippa CSN och sen kunna vara hemma med dottern längre.

Mitt bästa tips är att skippa småugifterna som en godisbit, tidning. Alla prenumerationer osv. Tänka efter före varje klädköp. Vara allmänt prismedveten när man handlar mat. Det finns mkt att tjäna in på ett år på mathandling. Sen förstås att laga mat hemma så att det alltid räcker till flera matlådor.

• lillaj

Vi är eller jag nu är för tillfället hemma med sonen och vi tar ut endast 4 dgr FP/vecka vilket är en stor skillnad i inkomst till skillnad från när vi båda har fulla löner så detta kommer ge mig stor motivation att spara när vi väl börjar jobba i gen Trots att vi ärföräldralediga så har vi lyckats spara till bröllopet så nu försöker vi leva så sparsamt vi kan vilket känns som en rätt kul utmaning

Vet inte exakt hur mycket vi har att leva på men försöker handla de varor som är veckans erbjudande i reklambladen, laga mat som inte innehåller 48 olika ingredienser man inte har hemma (som vi alltid gjort innan), skippa att handla tidningar typ aftonbladet etc, gå istället för att åka bil (positivt ur hälsosynpunkt dessutom) och sen har vi slutat med en del av våra dåliga vanor som t.ex. att dricka läsk, äta godis oc fika i veckorna och på det har vi säkert sparat massor med pengar och även där hälsan Men istället har det ju tillkommit en del utgifter iom sonens ankomst som blöjor och barnmat men då tillkommer ju barnbidraget iofs men det sparar vi till honom på ett konto.

Det finns hur mycket som helst att göra för att spara pengar men livet och förutsättningarna ser ju så klart olika ut för oss alla. För vissa är det inte möjligt att gå istället för att ta bilen men man får se över sitt liv och vad som manär villig att uppoffra.

• malous

Vi har två CSN och extrajobbslön på ca en CSN till. Vi kan spara nästan 10 000 i månaden om vi vill. Brukar iaf spara 7-8 000 tror jag. Äter ute en del men inte varje dag.

Skönt att snart vara klar med långa studier och få ordentliga löner dock.

• linzen80

vi har haft ut i snitt 30 000 men då har jag varit mamma ledig,nu kommer vi att få ut runt 40000 men lär juh säkert bli en del wabbning när man har en liten,gick igenom räkningarna denna månad som var gräsliga 28000!!men då var det körskole räkning mm konstiga räkningar men med normala räkningar och då även hus/bensin så ligger vi runt 20-22000 så då borde det bli över runt 18 iaf....känns rätt mycket när jag skriver det för det upplevs alltid som för lite.

Svar på tråden Hur mkt lever ni på / mån?