• 3Maj08

Festprogram, hur binda ihop?

Hur gör nu som gör Vigselprogram, hur binder ni ihop "boken"?
    Jag vill ha ett brunt sidenband i kanten på framsidan men hur fäster man ihop resten av papperen? Det blir ju som en liten minibok.

Vad blir bäst o hur gör ni?

• Svar på tråden Festprogram, hur binda ihop?
  • Zozo

Jag sydde ihop vart pa maskin. Vi hade svart pärm och vita sidor. Jag tog då vit övertrad och svart undertrad och sydde i mittuppslaget med grov nal (typ jeansnal) och langa stygn. Sy inte för fort om häftet är lite tjockt. Jag limmade sedan fast ett tunt sidenband längs ryggen för dekorationens skull.

• Zozo

Hoppsan, det var festprogram och inte vigselprogram, men det kan ju vara sak samma

• pniiina88

hur har du tryckt programmen? letar efter tips på tryckeri och liknande... jag va på ett bröllop där de bundit häftena med grovt snöre... lite mysig känsla

• Zozo

Vi tryckte ut vart pa en slags tjockare vitt papper pa bra färgskrivare, men det var ganska kluddigt? Vi hade bara 32 programm att trycka, sa det var ok, men har ni flera och inte bara text sa skulle jag nog rekommendera att trycka upp pa tryckeri.. Det kan det vara värt att slippa joxet själv.
    Var svarta pärm hade inget tryck utan en röd symbol (som var tryckt pa självhäftande papper) och namnet på gästen handskrivet i silver.

• 3Maj08

Jag har inte tryckt upp det men har innehå+llet klart.. det är bara det att man ska få till det med rätt sidor så det stämmer när man skriver ut det.. ja det är krångligt.. vi ska göra 40 Häften och jag har tänkt göra det själv.

Vad kan det kosta att anlita ett tryckeri ungefär om man bara får själv innehållet och gör "pärmen" själv? Någons om vet?

Ni som gör hål och fäster med en tråd vad gör ni hålet med? jag vill ha ett lite längre och smalare hål och inte ett sådant som det blir med en vanlig håltång!

• Zozo

Om du har gjort hâftet i ett program av typ Word sa är det enklaste att göra ett minihäfte med râtt antal sidor. Numrera sidorna med start pa framsidan och notera kort pa varje sida vad där sak sta. Vik upp minihäftet och ta isär, sa har du 4 sidor per A4.. Sedan är det bara att göra samma ordning i word, tänk i A4-sidor istället för de sidor du slutligen kommer att ha i häftet.
    För utskriften tryckte jag först alla framsidor av ett visst ark, vände pappret och tryckte alla baksidor till just det arket och sa vidare till nästa ark.

Usch, svart att förklara...

• 3Maj08
    Zozo skrev 2008-02-21 10:39:53 följande:
    Om du har gjort hâftet i ett program av typ Word sa är det enklaste att göra ett minihäfte med râtt antal sidor. Numrera sidorna med start pa framsidan och notera kort pa varje sida vad där sak sta. Vik upp minihäftet och ta isär, sa har du 4 sidor per A4.. Sedan är det bara att göra samma ordning i word, tänk i A4-sidor istället för de sidor du slutligen kommer att ha i häftet. För utskriften tryckte jag först alla framsidor av ett visst ark, vände pappret och tryckte alla baksidor till just det arket och sa vidare till nästa ark.Usch, svart att förklara...
    Tack!
    Ska sätta oss ner och gå igenom allt och prova hur d blir.. blir ju himla mycket papper och bläck... kanske kostar lika mycket som att anlita ett tryckeri o då slipper man allt jobb..vad kan d kosta att ta ett tryckeri.. någon som vet på ett unegfär?
  • Piggelinlover
    3Maj08 skrev 2008-02-21 10:35:22 följande:
    Jag har inte tryckt upp det men har innehå+llet klart.. det är bara det att man ska få till det med rätt sidor så det stämmer när man skriver ut det.. ja det är krångligt.. vi ska göra 40 Häften och jag har tänkt göra det själv.Vad kan det kosta att anlita ett tryckeri ungefär om man bara får själv innehållet och gör "pärmen" själv? Någons om vet?Ni som gör hål och fäster med en tråd vad gör ni hålet med? jag vill ha ett lite längre och smalare hål och inte ett sådant som det blir med en vanlig håltång!
    Prova att skära ut med skalpell, kanske kan funka...
    //Piggelin
  • Blivande fru pettersson

Jag har för mig att jag läst i någon tidigare tråd att det kunde kosta runt 3000 kr på tryckeri, men minns inte hur många häften de hade då.

Vi ska spiralbinda vårat, men hjälp av en bindningsmaskin (finns på jobbet) och spiraler köpta på Claes Ohlssons. Då skriver vi helt enkelt ut på a5 papper och då behöver vi inte krångla med vilken sida som ska vara var. Hurra!

• stinakina

Vi ska snitta med rakblad rakt igenom pappren och ryggen på festprogrammet och vigselprogrammet, trär sen ett sidenband igenom (på två ställen då) knyter sen ihop på utsidan av programmet med en rosett...

• 3Maj08
    stinakina skrev 2008-02-21 21:20:57 följande:
    Vi ska snitta med rakblad rakt igenom pappren och ryggen på festprogrammet och vigselprogrammet, trär sen ett sidenband igenom (på två ställen då) knyter sen ihop på utsidan av programmet med en rosett...
    Ja ok det är ngt sådant jag tänkt göra.. måste dock prova först och se hur d blir
Svar på tråden Festprogram, hur binda ihop?