Vigsel i västindien?
Någon som ska gifta sig i västindien eller som har gift sig där? Vill veta allt...
Någon som ska gifta sig i västindien eller som har gift sig där? Vill veta allt...
Hej!
Jag skapade faktiskt precis ett nytt konto på denna site, just för att svara på din fråga! Gifte mig för 3 månader sen i Karibien, Bahamas närmare bestämt.(Jag hade ett konto innan brölloppet o hade precis samma funderingar som dig, men fick inga svar alls)Vart hade du tänkt dig att brölloppet skulle ske? Vi tog Bahamas utav 2 skäl. 1, Det är enkelt att gifta sig där som svensk. Pappersarbetet är inte alls krångligt! Och äktenskapet är giltigt i Sverige så fort man skickat in papperna till skatteverket.(marriage certificate) 2, Jag och min man hade vår första dejt där. :)
På vissa öar i Karibien kan man inte gifta sig som svensk, och andra har krångliga regler kring gifermål av utlänningar. Bahamas kan jag därför rekommendera varmt! Super trevliga människor, härligt klimat nästan året runt, vackra miljöer och stränder osv.... Har varit där flera gånger, så jag kan rekommendera hotell, stränder osv om du skulle vara intresserad.
Många gifter sig på ön S:t Lucia, som nog är en av de populäraste öarna för brudpar! Jätte vackert och väldigt "Karibiskt".... Ett "billigt" alternativ är Isla Margarita, Venezuela(Södra Karibien)Dit kan ni hitta billiga charter biljetter nu förtiden. Har varit på de flera "stora öar" i Östra Karibien flera gånger om, så skulle S:t Maarten eller någon av de öarna vara aktuella kan jag nog komma med tips där med. ;) Puerto Rico är Amerikanskt territorium, så det borde vara relativt enkelt att gifta sig där. Vackert och tropiskt! Otroliga stränder.... Om ni hade tänkt er att gifta er på t ex. en Karibien kryssing, så kan jag berätta att det tyvärr inte är möjligt på t ex. Bahamas, då man måste ha varit på ön i samanlagt minst 24 h. Tror att det är relativt vanligt att det är så på dessa öar...(för att tjäna pengar på turisterna?)
När det kommer till "papperna" ni måste fixa med folkbokföringen innan ni reser, så är detta enklare än vad man kan tro! Jag trodde att det var hur krångligt som helst.... När vi väl kom till Bahamas så behövde vi inte visa någonting! Med mig hade jag min födelseattest översatt till engelska av en auktoriserad översättare.(har adress till en tjej som är det om du vill ha)Jag hade även en hindersprövnings blankett på engelska. Efter brölloppet och smekmånaden skickade jag bara in en kopia på marriage certificate(som skickats hem till mig ca 3 veckor efter vigseln)och en blankett där jag meddelade mitt nya efternamn. Så var det klart! Bus enkelt... Fråga gärna om du vill veta något mer!
Blanketterna du behöver finns på folkbokföringen, skatteverket.se (Det står under äktenskap)
Mvh Janette
Hej!
Vad glad jag blir att du skapade ett nytt konto bara för att kunna svara på mitt inlägg. Jättegulligt av dig!
Grattis till bröllopet. Hoppas att ni har haft en trevlig första tid som nygifta.
Passar på att bombardera dig med lite frågor...hoppas det är ok :)
Hur lång tid innan började du ordna med papperna som man ska ha med sig? Skickade du dem till hotellet innan? Kan man få hindersprövning från skatteverket direkt eller måste man ordna med översättning?
Om du fick göra om bröllopet skulle du åka iäg och gifta dig utomlands igen?
Har du några tips på fina strandklänningar?
Vi har bestämt oss för Antigua...ska boka resa i helgen. Ska bli så spännande,.
Hej, igen!
Det var så lite så. Vet ju själv hur man krånglade och letade svar innan jag insåg att det inte var så svårt alls!
Vi har haft en jätte trevlig första tid som nygifta. ;)
Jag ordnande med det mesta ca ett par månader innan vigseln(som var 27 November)Hindersprövningen får inte vara äldre än 3 månader på dagen för brölloppet. Den får du direkt från skatteverket.se finns nämligen en version på engelska! Det du behöver se till att ha färdigt i tid är din och din blivande mans födelseattest. Denna får du från folkbokföringen i länet där man är född. Kostar en slant(olika från län till län tror jag)dock inga tusenlappar! Denna ska vara översatt av en auktoriserad översättare. Denne kan du hitta på www.kammarkollegiet.se/tolktrans/transauk.html
Jag betalade 150:- för översättningen, vilket var kanonbra! Många tar ca 600:- och uppåt för detta....
Vi skickade inga papper alls till hotell eller annat i förväg. Vi hade dock en "wedding planner" som fixade så att vi fick komma iväg till någon myndighet och skriva under papper.(Detta 2 dagar före brölloppet)Hade jag vetat om hur enkelt det var hade jag definitivt INTE haft en wedding planner! Ha haa....
Kommer aldrig att ångra att vi gifte oss utomlands. Det var det bästa vi kunde ha gjort! Gifter man sig för släkten eller för sin egen skull? ;) Vi kommer antagligen att gifta om oss igen om ett par år. Det kommer också att bli på en "dröm ö"....
Angående klänningar så tycker jag att Maggie Sottero "Destinatons" kollektionen har mycket fint. Lite dyrt kan tyckas dock... Själv funderade jag på att köpa en fin sommarklänning bara, men det slutade med att jag köpte klänningne "Diana" från ovanstående designer. Ångrar ingenting!
Åhh... Det låter inte helt fel med Antigua! Blir så bröllopps- sjuk när jag hör det.... Vill bara tillbaka till Bahamas o göra det igen! Önskar er all lycka o hoppas att ni får en underbar bröllopps dag! När ska ni gifta er förresten?
Har du fler frågor är det bara o fråga...