• In Looove

Förlovnings frågor.

Hej hej! Jag är en grabb på ungefär 20 vårar som har några frågor angående förlovning/frieri..

Jag är tillsammans med en tjej som är några år äldre än mig (5 år) vilket vid min ålder kan vara rätt jobbigt, från min sida iaf. Eftersom det känns som att jag hela tiden måste visa att jag verkligen är den rätta för henne och att jag klarar av att skaffa familj med henne även fast hon är så pass många år äldre..
    Visst vet jag att om 10 år så kommer den här åldersskillnaden inte alls att märkas. Men när hon är 24 och jag är 19 så märks det faktiskt, eftersom killar i min ålder kan vara lite.. omogen.

Men jag undrar litegranna "hur man förlovar sig".

Ska jag köpa ring(ar) till både henne och mig i smyg? Och kanske gravera in någon text i dem.. Eller ska jag bara köpa en ring åt henne och när hon sagt ja, så skaffar jag en med?

Och när nu själva förlovningen ska ske, ska jag gå ner på knä och fråga henne "Vill du gifta dig med mig?".

Eller frågar jag bara "Vill du förlova dig med mig?".

Känner mig osäker på detta, snälla kan man få några tips?=)

//En lyckligt kär kille

• Svar på tråden Förlovnings frågor.
  • valkyriana

Hej
    För det första grattis till att du hittat någon du älskar.

Om du känner dig mogen för och älskar din flickvän tillräkligt mycket för att vilja gifta dig med henne och dela resten av ditt liv med henne kan du fria till henne. Och då be henne gifta sig med dig.
    En förlovning är ju ett löfte om ett kommande äktenskap man ger till varandra.

Vissa förlovar sig ändå, mer som en symbolisk gest.

• tågjäntan

Det finns flera olika varianter på hur förlovningen går till. Flera har skrivit trådar om det här på BT. Det går säka att söka på sökfunktionen.
    Har ni pratat om ringar och förlovning innan? Har hon sagt att hon vill vara med och välja ringar eller vill hon bli överraskad?
    Är du säker på att hon svarar ja kan du köpa ringar innan och antingen gravera in innan eller efter.
    En annan variant är att köpa billiga "låtsas" ringar till själva frieriet och sedan går ni och väljer ringar tillsammans och bestämmer gravyr osv.
    För egen del ville jag vara med och välja ut ringar och bestämma datum. SEdan ville min man utforma dagen och ha ett riktigt frieri med ett litet tal.
    För många här tror jag att förlovning är ett löfte på att man ska gifta sig. Generellt annars så finns det även där de som förlovar sig utan att det betyder att man _ska_ gifa sig. En del vill inte alls gifta sig men tycker att man vill ha något tecken på att man hör ihop. Hur förlovningen går till då har jag ofta undrat över, men det utformar man väl själv till något romantiskt och minnesvärt skulle jag tro.
    Gör nu inte detta för att "imponera" på henne, eller visa dig värdig, utan för att du verkligen älskar henne. Kom sedan ihåg att en relation handlar lika mycket om vilja som om känslor.
    Lycka till!

• ingenjörsbruden

Köp inte ringar om du inte är 100% säker på storlek o modell!!

Det kan tex vara bra att fundera på vilken sorts ring som man ska ha till bröllopet pga att hon ska ha plats för två ringar på sitt finger.....vissa ringar är ju väldig breda o vill hon ha stenar i vigselringen så behöver ringen vara lite tjockare.... :) mkt att tänka på kanske?! :)

Jag ska fria till min sambo o har lånat hem låneringar (atrapp, alla ringar i butikerna är inte äkta faktiskt pga stöldrisk men modellerna är "rätt").
    Jag vet ju inte vilken strl han har o så är det ett ganska stort beslut att välja modell osså....känns bättre att båda får tycka till i o med att man ska bära den i resten av livet! :)

Det där med vad man ska säga är svårt.....jättepersonligt!!!
    Jag vill ju gifta mig snart/i år så jag kommer att fråga:
    -Vill du gifta dig med mig?!

Men du har kanske tänkt bröllopet lite längre fram så varför inte fråga om hon vill förlova sig?

Lycka till!!! O berätta gärna hur det går!!!! :)

• brud080419

Vill du förlova dig, eller känner du att du vill göra det för att bevisa något för henne? Jag förstår att det kan kännas jobbigt med åldersskillnaden och att behöva övertyga om att du vill satsa på förhållande. Tänker att om några år kan det kännas trist om du friade för att bevisa din kärlek, och då önskar att du hade väntat. Känner du att det är helt rätt och du vill göra det för att du älskar henne, go for it! (Hoppas du förstår vad jag menar med mitt svammel! )

Det är ju, som flera redan sagt, så olika hur man gör. Vad tror du hon vill, att bli överraskad, eller att få vara delaktig? För många är det viktigt att ringen är rätt, så då kan det vara läge att låta henne vara med att bestämma. Någon var inne på att låna atrapper från guldsmeden, det kan ju vara ett alternativ, för det är ju ändå kul att ha en ring när man väl ställer frågan.

Hur du frågar tänker jag är upp till dig vad som känns bekvämast för dig. Tänker du att ni ska gifta er inom ett år eller två, då är det väl läge att fråga om hon vill gifta sig med dig, tänker du mer att det är ett sätt att visa att ert förhållande är seriöst, men bröllop dröjer nog flera år, då kanske det är mer läge att fråga om hon vill förlova sig med dig.

Lycka till! Säger som ingenjörsbruden, berätta gärna hur det går!

• Hullda

Men hallå... meningen med att förlova sig anser JAG är att man ska gifta sig. Så för MIG käinns ingen skillnad på "ska vi förlova oss?. och "vill du gifta dig med mig?" En förlovning är ett löfte om att man ska gifa sig/ tiden innan man gifter sig!

Du borde nog fundera på hur HON tänker innan du ställer "FRÅGAN", så du är medveten om vad hennes svar betyder!

Grattis!

• tågjäntan

Hullda
    Inte alla håller med dig. Det är bara att titta dig omkring så ser du hur många som är förlovade utan någon direkt tanke att gifta sig.
    Från början var traditionen att förlovning = vi ska gifta oss och ännu tidigare hette det trolovning. Men tiderna förändras och traditionerna med den.
    SEdan kan man själv tycka att det är rätt eller fel, men i detta fallet tänker och handlar människor olika.

Fast det kan finnas en poäng i det du säger gällande denna killens flickvän; kommer hon att förvänta sig att de ska gifta sig eller innebär förlovning något annat för henne.

• BEGirl

Jag utgar ifran att du menar att du vill att ni ska gifta er och att du därför nu vill förlova dig. Alltsa fragan lyder "vill du gifta dig med mig".

Köp ringar till er som du tycker är fina och som du tror passar, men vänta med gravering tills du vet att hon inte vill byta till andra ringar eller ifall hennes inte skulle passa.

Fast jag maste tillägga, om du känner att du maste bevisa nat för henne sa skulle jag hellre vänta. Kanske gör du nat förhastat. Är du beredd att fortsätta älska henne och vara tillsammans med henne om hon säger nej?

Lycka till.

Svar på tråden Förlovnings frågor.