• saltsillen

Hur friade ni? Hur blev ni friade till?

Hej!
    Jag vill så gärna att ni berättar om era frierier! Så detaljerat som möjligt, hur ställde ni frågan? Hur fick ni frågan?

tack för att ni delar med er!

• Svar på tråden Hur friade ni? Hur blev ni friade till?
  • Nikajo

Min man friade på vår ettåriga förlovningsdag när vi var på vår barnlediga semester i Grekland i somras. På en fin restaurang på kvällen, där vi satt och åt vid ett fantastiskt bord intill en fin fontän, knäböjde han och tog fram en ringask, (med ringen jag sagt att jag vill ha när vi ev gifter oss), och frågade om jag vill gifta mig med honom. Jag svarade jag och grät. Alla i restaurangen såg vad som skedde, och ställde sig upp och applåderade. Då grät jag ännu mer, blödig som jag är. Fniss!

• Zozo

Vi hade pratat om det tidigare men var väl inte sadär i startgroparna egentligen, vi hade varit tillsammans 12 ar redan. Maken hade tänkt fraga pa nagot romantiskt sâtt pa var planerade semester i varmare lânder men en kvâll när jag hade släpat med honom att se en hemskt kitchig revy i Paris (Jag var tvungen att se pa eländet för mitt jobb) dâr vi bodde, sa blurpade det ur honom mitt under värsta schlagerdängan. Han kunde inte halla sig lângre - DET tyckte jag var romantiskt.
    Att mitt logiska svar var "Skojar du?" var kanske mindre romantiskt... *fnisss*

• KIKKIHOLMBLAD

Vi var på semester i New York och strosade en morgon genom Central Park med frukost i handen. Kom till ett jätte vackert slott där det stod en skylt att man faktiskt inte fick fria där - jag skrattade lite och missade att sambon harklade sig lite obekvämt. Efteråt hamnade vi i en underbar liten park och han gick ned på knä när jag satt på en bänk. Han hade tydligen laddat jätte länge och övat på vad han skulle säga men blev sedan så nervös att det bara blurpade ut :)

• Igia

Jag friade till min sambo en onsdag i juli i somras. En midda på balkongen med vin och solnedgång. Vi gick in och så fick han en hekroppsmassage med mysig musik i bakgrunden. Sen tog jag fram champange och hade satt lerringar runt glasfoten. Kröp upp till honom i sängen sa vad jag kände och frågade om han ville gifta sig med mig och det ville han :)
    Sen åkte vi iväg till sundbyholms slott och förlovade oss i en hjärtformad jaccutzi(om det nu stavas så...)

• avil

Haha,min blivande man var ,om jag säjer det lindrigt,smått sagt oromantisk!!
    Jag har ju länge pratat om vigsel...vi har bara varit lite oense om HUR..Jag ville i utlandet,han ville väl först hemma,pga att resan för oss 5 skulle bli lite häftigt i pris..
    Då vi fick ett arv till oss,så sa han helt plötsligt,efter att han varit på bouppdelning o fått veta summan han skulle få-
    "Ja,vi bokar väl den där resan då,men DU får fixa med präst o boka allt sånt!"

hehe,o nu är präst bokat o resan o det mesta...så den 15 sep bär det av!!

• Brollop15juli

Vi har en tradition att åka till vårt sommarställe varje midsommar med ett gäng vänner, åka vattenskidor, fiska , grilla och bara njuta.

Så efter middagen tog han med mig till "slänten", föll ner på knä, tog fram ringarna ur fickan och frågade om jag ville gifta mig med honom.. Efter ett par minuter, när man samlat sig och bara stått och nickat så svarade jag ja.

Han hade smusslat med en flaska champagne. Som han påstod att han fått från jobbet.. lättlurad som få..

På den vägen är det!

• pojomo

jag hade gjort iordning lite käk. Sen hade jag fixat dessert och då fick han en ros å kort med ringen inuti där jag ställde frågan och han svarade ju ja:)

• Höstbrud 2008

Min sambo friade när vi var på vildmarksäventyr uppe i Tornedalen. Vi var ensamma vid en sjö och det var skog vart man än tittade. Han skulle lära mig att fiska var tanken...så jag stod vid sjöstranden medan han ordnade med en brasa så vi kunde grilla. Så ropade han upp mig eftersom han "behövde hjälp" .

När jag kom dit och håller på att lägga undan spöt säger han: "Älskling"...går ner på ett knä, tar fram en ring och säger " du är det bästa som hänt mig och jag älskar dig. Vill du gifta dig med mig?" Min reaktion var precis som Zozo...jag blev så chockad och rörd att jag utbrast "skojar du med mig!?"

men jag svarade självklart ja och så skålade vi med kylt, mousserande vin han hade lyckats smuggla med sig och åt bastukorv hahaha Men det var underbart, jag var inte det minsta vacker med tanke på vilken outfit jag hade på mig med gummistövlar och en keps med myggnät men han fick mig ändå att känna mig vackrast i världen. Vi hade inte ens varit tillsammans ett år då när han friade. Men nu planrar vi ju bröllop på vår tvåårsdag

• Piggelinlover

Vi skulle fira våran 1års-dag tillsammans...
    Vi hade då ganska nyligen skaffat hund och jag ville hellre vara hemma, så vi lagade en mysig 3-rätters....

Precis innan förrätten så gick sambon in i sovrummet, med hunden...ut kom Gibson med en röd rosett kring halsen och sedan kom sambon.
    Han gick ner på knä och sa väldigt vackra ord( vad jag minns), där han berätta hur mkt jag betydde för honom och hur mkt han älskar mig, sedan tog han fram en jättefin ring...
    Jag blev så rörd och tror jag sagt ngt i form av "att du är ju inte klok" och sedan givetvis svarat JA....

Ringen passade perfekt, så jag frågade hur han visste det?
    Han hade då tjuvmätt den ring som jag använder mest av de jag har, och hoppats på att den skulle passa...
    Dagen efter så gick vi till smyckesaffären och tittade ut gemensamma förlovningsringar...
    Och nu planeras det bröllop för fullt, till sommaren 2009...
    //Piggelin

• Skottdagen2008

Liknar väldigt mycekt vårt s.k. beslut.

Vi hade prata väldigt länge om det lite då och då att någongång. Vi har hängt ihop i 13 år och har barn och allt det där till, villa, volvo, så blev det bara hux flux att vi kollade om en kyrka var ledig och jag kan ärligt inte säga hur vi kom till det steget. Jag tror att han nämnde det och så kolade vi upp tfn på internet och så vips var allt bokat. Itne så romantiskt som man kunde önska, men vi blir ju gifta

avil skrev 2008-02-19 13:35:23 följande:
    Haha,min blivande man var ,om jag säjer det lindrigt,smått sagt oromantisk!!Jag har ju länge pratat om vigsel...vi har bara varit lite oense om HUR..Jag ville i utlandet,han ville väl först hemma,pga att resan för oss 5 skulle bli lite häftigt i pris..Då vi fick ett arv till oss,så sa han helt plötsligt,efter att han varit på bouppdelning o fått veta summan han skulle få-"Ja,vi bokar väl den där resan då,men DU får fixa med präst o boka allt sånt!"hehe,o nu är präst bokat o resan o det mesta...så den 15 sep bär det av!!
Svar på tråden Hur friade ni? Hur blev ni friade till?