• maniha

Brudens far

min festmö vill att jag ska stå framme vid altaret och att hennes far ska följa henne fram och överlämna henne till mig.
    Har hört att vissa tycker att detta är löjligt. Jag tycker själv att det låter rätt mysigt men hon blev lite upprörd själv.
    Va tycker ni?

• Svar på tråden Brudens far
  • förlovad julafton 2007

Ni ska göra som ni vill Tycker jag!!! Härligt att gå in tillsammans men helt fantastiskt att stå där, lite nervös, framme vid altaret och vänta och sen se sin blivande komma in och gå mot en och motsvarande - få föras fram till sin blivande som väntar på en.

Såg på bröllopsbonanza att seden skippats i Sverige sen kvinnor blev myndiga då det förr betydde att det var mannen (pappan) som lämnade över dottern i en annn mans hand...som om hon inte hade någon egen vilja eller rätt. Men det hade jag struntat i om jag ville ha det på det sättet. Eftersom man vet att man idag inte tänker på det sättet så behöver man ju inte bry sig om anledningen till att det var så förr.

• Zozo

Grejen är (som du kan se i manga av de vilda diskussioner här) att detta hänger pa prâsten. Att burden gar in med pappan, mamman eller hunden ingar nämligen inte i svenska kyrkans vigselordning. I denna gar brudparet in tillsammans. Detta är dock ingen lag utan det är upp till varje prâst/kyrka att bestämma; sa hör med prâsten.

• Zozo

äsch, med vem som helst menade jag. Det finns dem som vill ga in med en kusin, sonen, dottern etc..

• förlovad julafton 2007

Jag tänkte detsamma...med hunden...det lät ju nästan som om du jämförde pappan eller mamman med hunden...men jag antar det var något du läst om innan eller...

• KIKKIHOLMBLAD

Personligen tycker jag ni ska göra det som känns rätt för Er och sedan se vad prästen säger.

Min pappa ska "lämna över" mig men jag har ävn varit på bröllop där brud och brudgum går in tillsammans.

• Zozo

Japp, har varit med här i nagra ar nu och ibland hisnar man ôver vad folk kan hitta pa...

• maniha

Jag var bestman för två år sen själv och då gick brudparet fram tillsammans och jag och tärnan efter.
    Vad gör man nu med best man och tärna ska de stå framme med mig???

• Kärlek ger näring åt själen

Jag har iofs planer förr på att låta min iller vara ringbärare Hehe Lite häftigt *OT men med tanke på att bli ledd av hunden *

• maniha

jag förstår inte riktigt vad du menar Zozo

Svar på tråden Brudens far