• 23augusti2008

efter namnbyte..?

Hej !

hur gör ni som valt ett mellannamn och ett efternamn (funderar nämligen pâ att ta hans efternamn och behâlla mitt som mellannamn)?
    Dâ kommer det ju stâ sâ pâ pass och diverse officiella papper.
    Men kan man själv pâ allt annat skriva typ mellan- och efternamnet med bindestreck som att det var ett dubbelnamn??
    Vad är egentligen ett mellannamn (har flyttat ifrân sverige för ett tag sen och kommer inte ihâg sâ bra!)? Râknas det som ett andra förnamn elle är det helt oberoende frân varken för- och efternamn?

lite invecklat, hoppasni forstâr, vill ju baravea exakt vad jag ger mig in pâ.. haha

• Svar på tråden efter namnbyte..?
  • förlovad julafton 2007

Vet du det är skitsvårt det där. Vi har samma prblem och fastän jag är jurist och har pratat med skatteverket flera gånger har jag inte riktigt fattat. Ring skatteverket för säkert besked. Jag tror bara du blir förvirrad annars...

• Miss Blue

Jag har fått för mig att mitt nuvarande som jag vill behålla blir "mellannamn" och M2B´s blir det "nya" men jag kanske har fattat fel????
    Undrar oxå för jag tänkte förbereda och fylla i hindersprövning samt namnändringen.
    Jag ska alltså behålla mitt efternamn och lägga till M2B´s efternamn. Hur fyller man i??

• Nessan

Förnamn, mellannamn och efternamn har alla tre olika juridisk status. Efternamnet är det som förs vidare till kommande generationer. Om man får barn och båda föräldrarna har samma efternamn får barnet det namnet. Av den anledningen kan det ju vara bra att tänka till på vilket namn man vill låta vara efternamnet.

På ansökan om namnändring fyller man i om man behåller sina nuvarande efternamn eller tar ..... som gemensamt efternamn. Det finns också en ruta där man fyller i mellannamn.