• 23augusti2008

efter namnbyte..?

Hej !

hur gör ni som valt ett mellannamn och ett efternamn (funderar nämligen pâ att ta hans efternamn och behâlla mitt som mellannamn)?
    Dâ kommer det ju stâ sâ pâ pass och diverse officiella papper.
    Men kan man själv pâ allt annat skriva typ mellan- och efternamnet med bindestreck som att det var ett dubbelnamn??
    Vad är egentligen ett mellannamn (har flyttat ifrân sverige för ett tag sen och kommer inte ihâg sâ bra!)? Râknas det som ett andra förnamn elle är det helt oberoende frân varken för- och efternamn?

lite invecklat, hoppasni forstâr, vill ju baravea exakt vad jag ger mig in pâ.. haha

• Svar på tråden efter namnbyte..?
  • förlovad julafton 2007

Vet du det är skitsvårt det där. Vi har samma prblem och fastän jag är jurist och har pratat med skatteverket flera gånger har jag inte riktigt fattat. Ring skatteverket för säkert besked. Jag tror bara du blir förvirrad annars...

• Miss Blue

Jag har fått för mig att mitt nuvarande som jag vill behålla blir "mellannamn" och M2B´s blir det "nya" men jag kanske har fattat fel????
    Undrar oxå för jag tänkte förbereda och fylla i hindersprövning samt namnändringen.
    Jag ska alltså behålla mitt efternamn och lägga till M2B´s efternamn. Hur fyller man i??

• Nessan

Förnamn, mellannamn och efternamn har alla tre olika juridisk status. Efternamnet är det som förs vidare till kommande generationer. Om man får barn och båda föräldrarna har samma efternamn får barnet det namnet. Av den anledningen kan det ju vara bra att tänka till på vilket namn man vill låta vara efternamnet.

På ansökan om namnändring fyller man i om man behåller sina nuvarande efternamn eller tar ..... som gemensamt efternamn. Det finns också en ruta där man fyller i mellannamn.

Om Anna Andersson ska gifta sig med Bengt Bengtsson och de vill ha Bengtsson som gemensamt efternamn, men anna vill behålla sitt Andersson ändå kommer hon efter bytet att heta Anna Andersson Bengtsson. (mellannamnet står alltid före efternamnet) Egentligen får man inte ha bindestreck mellan mellannam och efternamn för sk dubbelnamn är inte tillåtet numera. Det finns dock ingen myndighet som är ute och övervakar hur du skriver ditt namn (med eller utan bindestreck) så du lär ju inte 'åka fast' om du ändå gör så. Kan vara onödigt att undertecka papper som ska till en myndighet med bindestreck dock...

• Nessan

Det finns två varianter för dig. Du vill heta både ditt namn och din blivandes namn. Vilket vill du ska vara efternamnet? Ska ni ha gemensamt efternamn så tar ni hans namn som efternamn och du behåller ditt som mellannamn. Ni kan också välja att båda behåller sina efternamn (och fortsätter alltså att ha olika) men du lägger till hans namn som mellannamn.

Miss Blue skrev 2008-02-18 10:48:12 följande:

Jag har fått för mig att mitt nuvarande som jag vill behålla blir "mellannamn" och M2B´s blir det "nya" men jag kanske har fattat fel????Undrar oxå för jag tänkte förbereda och fylla i hindersprövning samt namnändringen.Jag ska alltså behålla mitt efternamn och lägga till M2B´s efternamn. Hur fyller man i??
  • Miss Blue

Nu hittar jag på våra namn....

Jag heter Lisa Jolie och min blivande heter Brad Pitt, vi har en son som heter som pappa; Pitt. Jag vill alltså behålla mitt nuvarande efternamn Zilla som mellannamn och ta min blivandes efternamn som nytt efternamn. Alltså Lisa Jolie PITT

• Miss Blue

örk jag skrev fel...!!!!!
    Bara för man hittar på namn......
    Inte Zilla utan Jolie..men men hoppas du förstår ändå?!?!?!
    Miss Blue skrev 2008-02-18 11:00:44 följande:

Nu hittar jag på våra namn.... Jag heter Lisa Jolie och min blivande heter Brad Pitt, vi har en son som heter som pappa; Pitt. Jag vill alltså behålla mitt nuvarande efternamn Zilla som mellannamn och ta min blivandes efternamn som nytt efternamn. Alltså Lisa Jolie PITT
  • Nessan

Det stämmer. Du blir Lisa Jolie (Zilla?) Pitt!

Miss Blue skrev 2008-02-18 11:00:44 följande:

Nu hittar jag på våra namn.... Jag heter Lisa Jolie och min blivande heter Brad Pitt, vi har en son som heter som pappa; Pitt. Jag vill alltså behålla mitt nuvarande efternamn Zilla som mellannamn och ta min blivandes efternamn som nytt efternamn. Alltså Lisa Jolie PITT
  • Miss Blue

Men då fyller jag i mitt nuvarande som mellannamn + att jag ska skriva M2B´s som nytt efternamn, hur ska min M2B fylla i?? Ursäkta om jag är trög...

• 23augusti2008

missblue: din m2b behöver väl inte fylla i nâgot om det bara är du som byter..?

• 23augusti2008

missblue: din m2b behöver väl inte fylla i nâgot om det bara är du som byter..?

• Miss Blue

Åkej, ville bara vara helt säker (så det blir rätt från början!) TAck!!

• EvelinaK

Men är det skatteverket man ska kontakta??
    För att får reda på hur man skall gå till väga?

Tjing

• 23augusti2008

missblue: jag vet det är ett grymt datum hehe!

jo jag har redan srivit pâ 080823 del 2 trâden, där stâr lite mer om hur vârt bröllop ska se ut.

• Nessan

Båda måste skriva under namnändringsblanketten (detta för att han måste visa att han låter dig ta hans namn). Blanketten kan man fylla i online och sedan skriva ut för underskrift och inlämning.
    www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800024521/783101.pdf

Det står ganska tydligt vad som skall fyllas i vart och sida två förklarar det ännu tydligare. Först fyller du i vad du heter nu, sedan vad du vill/kommer heta sedan. Miss blue fyller alltså i sitt eget efternamn under i första/översta rutan, kryssar i "gemensamt efternamn" och skriver i makens. Under (2) Mellannamn fyller du i ditt eget namn och anger i rutan brevid att det är du som ska bära det. Fråga gärna om det ändå är oklart!

• Nessan

Skatteverket har hand om namnändringar som är mera av "standardtypen". Alltså att du och maken tar hans namn eller ditt namn. Vill man däremot byta namn till något man har hittat på själv är det PRV man skall skicka sin ansökan till. PRV är de som godkänner/avslår nya namnförslag.

EvelinaK skrev 2008-02-18 11:18:33 följande:
    Men är det skatteverket man ska kontakta??För att får reda på hur man skall gå till väga?Tjing
  • Miss Blue

Tack att du orkar med en trög brudzilla!!!

Nessan skrev 2008-02-18 14:21:57 följande:
    Båda måste skriva under namnändringsblanketten (detta för att han måste visa att han låter dig ta hans namn). Blanketten kan man fylla i online och sedan skriva ut för underskrift och inlämning.www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9...Det står ganska tydligt vad som skall fyllas i vart och sida två förklarar det ännu tydligare. Först fyller du i vad du heter nu, sedan vad du vill/kommer heta sedan. Miss blue fyller alltså i sitt eget efternamn under i första/översta rutan, kryssar i "gemensamt efternamn" och skriver i makens. Under (2) Mellannamn fyller du i ditt eget namn och anger i rutan brevid att det är du som ska bära det. Fråga gärna om det ändå är oklart!
  • Nessan

Inga problem. Tycker faktiskt det är ganska kul med namnfrågor!

Miss Blue skrev 2008-02-18 15:18:39 följande:

Tack att du orkar med en trög brudzilla!!!
  • Miss Blue

Hmm en fråga till, hur blir det med körkort osv kommer det stå bara vårt gemensamma efternamn eller kommer det bli "dubbel-efternamn"? Och när jag ska signera olika saker ska jag skriva båda efternamnen eller bara mitt "nya"? Har oxå för mig att jag läst att sånt här med namnbytet inte sker med automatik (även om man skickat in till skatteverket) för körkort och liknande, stämmer det?
    Vad krångligt allt blev....

• Nessan

Detta med hur du underteckar är jag osäker på men jag antar att du bör skriva det som står på din id-handling. Många har nog bara efternamnet (efter ett tag) då de tröttnat på att alltid skriva dubbelt. Vet iofs inte om de då tom har tagit bort mellannamnet ur registren med pga att de lessnat.

De andra frågorna om körkort o pass har jag svarat på i denna tråd. Kolla där, och är det inte svar nog så fråga igen så skall jag hjälpa till.
    brollopstorget.se/Forum-1-76/m2718545.html

Svar på tråden efter namnbyte..?