• Karincita

Har ni försäkrat era ringar?

Hej!
    Har ni försäkrat era ringar? när jag var och provade ringar idag så frågade jag lite allmänt om försäkring och det skulle kosta ungefär 500:- kr/ 2 år. Min förlovningsring kommer kosta mellan 7000-11000:- kr.

• Svar på tråden Har ni försäkrat era ringar?
  • pojomo

det ingick en försäkring i ½ år annars så ska vi inte teckna nån.

• Mrs Mommy

Är det allrisk försäkring då?
    Annars ska det vara fabriktionsgaranti 2år enligt konsumentköpslagen dvs att man har rätt till reparation om man inte vållat skadan själv av tex oaksamhet.

prd skrev 2008-02-17 23:12:15 följande:
    Jag försäkrade min ring när jag köpte den(efter lite funderande) ;)Dom sa så här att skulle t.ex nån diamant lossna så behöver jag inte bet för en ny diamant och arbete.Det är 16 diamanter i ringen så jag tänkte att det kanske är bra att ha ;)500:- kostade försäkringen.
  • prd

Hmm jag vet inte, men hade jag vetat det där med garantin så hade jag nog skippat försäkringen och kört på hemförsäkringen.
    Attans ;)

• Mrs Mommy

Man ska akta sig lite för vad man kan bli pålurad

Min guldsmed sa att konsumentgarantin gäller allt man köper, om det är något fel på en vara så fixar dom det. Fick också ett värderingsintyg samt utförligt kvitto till hemförsäkringen

prd skrev 2008-02-18 17:24:44 följande:
    Hmm jag vet inte, men hade jag vetat det där med garantin så hade jag nog skippat försäkringen och kört på hemförsäkringen.Attans ;)
  • Munchkin

jag fick med en försäkring som gäller om ringen blir stuel eller om jag tappar den, jag kan även få ringen lagad även om det är jag som kraschat den. Den försäkringen är gratis i 6 månader :)

• Vidalila

Det här med försäkringar har jag också tänkt på...

Någon som vet hur det ligger till med Trygghansa? Min vigselring kostar 15000 och min förlovningsring 5000. Min sambos är värderad till ca 7500. Det känns som att man tror att försäkringen täcker, men sen om det väl händer något så visar det sig att just det lilla undantaget inte täcktes...

Hmmm. Man vill ju inte bli pålurad nån extra försäkring heller...

• Mrs Mommy

Det beror på vad som händer ex inbrott mm är hemförsäkring men om du tappar är det drulle.
    Våran drulle täcker till 35000 (dock länsförsäkringar) och det täcker alla era ringar, då finns det ingen anledning att skaffa extra.

Ring dem och kolla vad du har och vad som ingår

Vidalila skrev 2008-02-18 19:36:30 följande:
    Det här med försäkringar har jag också tänkt på...Någon som vet hur det ligger till med Trygghansa? Min vigselring kostar 15000 och min förlovningsring 5000. Min sambos är värderad till ca 7500. Det känns som att man tror att försäkringen täcker, men sen om det väl händer något så visar det sig att just det lilla undantaget inte täcktes...Hmmm. Man vill ju inte bli pålurad nån extra försäkring heller...
  • Meiia

Någon som har koll på Folksam försäkring? Gäller en ring som är värd 100 000 kr... Vi har vanlig hemfösäkring och tillägsförsökring...

• Mrs Mommy

Vilken premie har du hemma? Tror dock den bara gäller hemma tex inbrott brand mm
    För händelser utanför hemmet bör du absolut ha en extra.

Meiia skrev 2008-02-18 20:16:49 följande:
    Någon som har koll på Folksam försäkring? Gäller en ring som är värd 100 000 kr... Vi har vanlig hemfösäkring och tillägsförsökring...
  • Meiia

Ja ringen kommer ju att spendera mycket tid utanför hemmet så jag antar att det är viktigt.... Jag har ingen aning om vilken premie vi har.... *hm* Får väl kolla upp. Men måste man ha ringen försäkrad på samma bolag som man har hemförsäkringen i?

• prd

Tack för alla olika svar, vad skulle man göra utan er andra här ;)
    Jätte skönt att få tips och råd.
    Kram kram på er alla

• Mrs Mommy

Nej men man får ofta rabatt när man har flera.

Premien gäller ju allt man har i hemmet och då "drar" ringen ganska mycket av den.

Meiia skrev 2008-02-18 20:23:46 följande:
    Ja ringen kommer ju att spendera mycket tid utanför hemmet så jag antar att det är viktigt.... Jag har ingen aning om vilken premie vi har.... *hm* Får väl kolla upp. Men måste man ha ringen försäkrad på samma bolag som man har hemförsäkringen i?
  • Meiia

Jag ska kolla lite mer på det... Men tack för hjälpen! :)

• Karincita

Vi har folksam och skulle ni tappa ringen eller den blir stulen så måste man ha en allriskförsäkring. Då räcker inte hemförsäkringen. Vi ska köpa våra förlovningsringar idag och ska nog ta försäkringen som kostar 500 kr för två år för trillar en diamant av så täcker försäkringen det...tror inte en allriskförsäkring täcker det?

• MrsFellerA

Rent generellt:
    En vanlig hemförsäkring täcker inte om du tappar ringen, om du har sönder den el dyl. Om hemförsäkringen ska täcka måste du typ bli rånad och av med den på det sättet.

Man behöver alltså en allrisförsäkring/drulle försäkring/hem plus (lite olika vad de olika företagen kallar det). Detta skulle jag rekommendera alla att ha oavsett, för utan den får du typ inte tillbaka något, om det är så att du själv är orsaken till skadan/händelsen etc. Detta gäller allt, ifrån att du sätter dig på dina glasögon till att du blir av med väskan ute på krogen.

Det positiva med att ha en extra försäkring på t.ex. en vigselring, är att de försäkringarna brukar (iaf när jag jobbade med detta...) vara utan självrisk. Men här måste man såklart ta ställning till om det är värt kostnaden, mot vad ringen/ringarna är värda.

• Mrs Mommy

Om det är fel på ringen dvs att du inte skadar den är butiken skyldiga att fixa ringen, det går under konsumentköpslagen med 2år fabrikationsgaranti och inget du ska betala extra för.

Om man har sönder ringen själv tex om man tränar med ringen eller tappar den är det bra med försäkring.

Karincita skrev 2008-02-19 09:36:49 följande:
    Vi har folksam och skulle ni tappa ringen eller den blir stulen så måste man ha en allriskförsäkring. Då räcker inte hemförsäkringen. Vi ska köpa våra förlovningsringar idag och ska nog ta försäkringen som kostar 500 kr för två år för trillar en diamant av så täcker försäkringen det...tror inte en allriskförsäkring täcker det?
Svar på tråden Har ni försäkrat era ringar?