• Karamellen

Hur lång tid i förväg bör man börja planera?

Jag längtar så efter att få gifta mig. Jag och min sambo har varit förlovade i snart tre år! Vi har väntat med giftemål pga ekonomin, men nånstans känner jag att vi kanske måste börja planera och sätta upp lite mål, annars läggs ju pengarna på annat.
    Självklart går det att ha ett budgetbröllop men jag vill inte ha det allt för litet. Vill gärna ha en trevlig fest som ändå känns lite lyxig, även om det inte får kosta skjortan.
    Tips och råd mottages gärna!

• Svar på tråden Hur lång tid i förväg bör man börja planera?
  • Utomlands 2008

Jag förstår inte frågeställningen helt o hållet...
    Spara pengar långsiktigt kan ni väl göra även om ni inte planerar bröllop just nu? Så har ni ett sparande när ni bestämmer er som ni kan använda helt eller delar av till bröllopet. Om pengarna sedan inte går till ett bröllop så kan de ändå komma väl till pass för ngt annat?

• DanKat

Det brukar vara mycket lättare (och roligare!) att spara när man har ett konkret mål vid en viss tidpunkt! Så jag skulle absolut ta upp det med honom om jag var du, om att bestämma datum och så... Jag och min pojkvän ska gifta oss om ett och ett halvt år och jag har ett speciellt sparkonto just till det, och det har aldrig tidigare varit så roligt att spara kan jag säga!!

• Karamellen

Jag ser nu att mitt inlägg är ganska förvirrande
    Som jag ungefär
    Spara långsiktigt... jo, det gör vi ju, men rätt som det är dyker nått annat upp. Fast det kanske är enklare att spara "öronmärkta" bröllopspengar. Det känns ju mer som ett mål då.

Utomlands 2008? skrev 2008-02-16 19:18:41 följande:

Jag förstår inte frågeställningen helt o hållet...Spara pengar långsiktigt kan ni väl göra även om ni inte planerar bröllop just nu? Så har ni ett sparande när ni bestämmer er som ni kan använda helt eller delar av till bröllopet. Om pengarna sedan inte går till ett bröllop så kan de ändå komma väl till pass för ngt annat?
  • Lavendelblomma

Ja precis! Det e mkt roligare att spara om man har ett konkret mål inta alltför långt in i framtiden!

Jag har inte sparat ett öre tills i år, då jag började spara pengar till vårt bröllop som är i augusti. Det blir lättare med ett konkret mål, så slösar man inte pengar på massa kläder o andra prylar...

Karamellen skrev 2008-02-16 19:22:54 följande:
    Jag ser nu att mitt inlägg är ganska förvirrande Som jag ungefär Spara långsiktigt... jo, det gör vi ju, men rätt som det är dyker nått annat upp. Fast det kanske är enklare att spara "öronmärkta" bröllopspengar. Det känns ju mer som ett mål då.Utomlands 2008? skrev 2008-02-16 19:18:41 följande:
  • Utomlands 2008
    Karamellen skrev 2008-02-16 19:22:54 följande:
    Jag ser nu att mitt inlägg är ganska förvirrande Som jag ungefär Spara långsiktigt... jo, det gör vi ju, men rätt som det är dyker nått annat upp. Fast det kanske är enklare att spara "öronmärkta" bröllopspengar. Det känns ju mer som ett mål då.Utomlands 2008? skrev 2008-02-16 19:18:41 följande:
    Okej... jovisst är det mer motiverande att ha ett mål. Men det jag menar är att du kan ju ändå ha som mål att spara 50 000/år eller så till framtida investeringar - sedan kan det vara ett hus, bröllop, resor eller vad som helst.

Mitt bästa tips är att ha automatisk överföring av pengarna till ett sparkonto - och pengarna måste självklart föras över dagen efter lönen är inne på kontot varje månad. Det finns inte en chans att spara ihop större summor (såvida man inte har ENORM självdisciplin) om man väntar till slutet av en inkomst/lön. Pengarna ska dras direkt och sedan har man det kvarvarande att leva av - och det är ALDRIG tillåtet att nalla av dem. Spelar ingen roll vad det är till.
  • bride09

Kostar det något att öppna nytt sparkonto på Swedbank?
    Dumt att fråga här egentligen, kan ju lika gärna kolla på deras hemsida ;)

• MissDoe

Om du har internetbank på swedbank så kan du öppna ett e-konto, det är kostnadsfritt och lättskött. Du kan sköta alla överföringar via bankdosan, men inte komma åt det via en uttagsautomat.

• bride09

så, nu har jag ett sparkonto till the wedding. känns som ett lyft, rent planeringsmässigt faktiskt...
    plötsligt är man på väg nånstans...

• Utomlands 2008
    bride09 skrev 2008-02-25 18:55:39 följande:
    så, nu har jag ett sparkonto till the wedding. känns som ett lyft, rent planeringsmässigt faktiskt...plötsligt är man på väg nånstans...
    Lägger du sedan även in en autoöverföring som går fårn ditt lönekonto till bröllopskontot dagen efter du får in dina pengar varje månad så är det ännu bättre!
    Se bara till att inte ta alltför hög summa; du FÅR INTE nalla av dem tillbaka nämligen!
    Ta heller inte för låg, för då går ökningen för långsamt o du tappar lite av kicken...
    Lycka till!
  • blivandefrularsed

Vi har ett sparkonto på swedbank. Räntan ligger på mellan 3 och 4% och eftersom det bara är fyra fria uttag per år så är det inget konto vi går och tar ut från till smågrejer. Vi sparar varje månad till bröllopet och köper vi grejer en månad (som vi redan gjort tex klänningen, kort och dyl) så tar vi det från vårt vanliga konto (om vi har pengar kvar) och drar sedan av den summan när vi sätter in månadsbeloppet i slutet av månaden. Funkar jättebra! Betar av lite utgifter då och då men jag antar att dom största posterna kommer bli närmare bröllopet.

Och ja, visst är det roligt när man väl bestämt sig och börjat spara och ser att kontot växer. Man blir rätt nöjd! Och som nån sa tidigare, det gäller att spara pengarna direkt när lönen kommit, annars spenderas dom såååå lätt.

• bride09

Tja, just nu har jag ju ingen fast inkomst, så det kan bli ganska nervöst om man kör med autogiro..
    Vill ju inte övertrassera ;)

• maj bruden

För mig tog det ett år att planera.Om du vet hur ditt bröllop ska se ut kan du börja handla tex dekorering osv då lägger du inte pengarna på annat,och det blir inte så mycket pengar som man spenderar dem sista 2 månader.Det har jag gjort.

• Lavendelblomma

Precis! Det e jättebra tips! Jag gör också så, handlar lite eftersom! Ska gifta oss i augusti men jag har redan börjat handla smågrejer, t.ex. ljus, servetter o andra små dekorationer. Dels blir det mindre stressigt i slutet och det känns billigare i o med att det inte blir en enorm slutklumpssumma.

maj bruden skrev 2008-02-25 23:08:05 följande:

För mig tog det ett år att planera.Om du vet hur ditt bröllop ska se ut kan du börja handla tex dekorering osv då lägger du inte pengarna på annat,och det blir inte så mycket pengar som man spenderar dem sista 2 månader.Det har jag gjort.
  • bride09

Jag tror att jag oxå kommer göra så. Först vill jag ha kyrka och lokal bokat, innan jag börjar köpa på mig grejer, men sen kan man ju ganska snart börja köpa saker till inbjudningskort, rispåsar osv.
    Och även börja pyssla i tid, om man ska göra mkt själv.
    Jag tror jag ska göra tackkort och inbjudningskorten samtidigt, så man har "omslaget" till själva fotot klart innan bröllopet, annars är det nog lätt hänt att tackkorten kommer ut sent.

Svar på tråden Hur lång tid i förväg bör man börja planera?